Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1183958
FreddanNo1 skrev:
Derank skrev:
volvoc70cab skrev: Talade med en Volvohandlare hur köpare betalar sin bil. 90 % tar det på "krita" vilket förvånade mig. Kan inte vara roligt att ha den färdigbetald efter 6 år och då vara värd cirka 30 % av vad bilen kostade ny. Trodde i min enfald att de som inte hade pengarna lånade på hus eller annan fast egendom.Själv har jag aldrig varit i en bilhall för att byta till en ny bil om inte börsen tål det. Sista bilen kostade 380 kkr som får hamna på nöjeskontot. Vill inte räkna på den verkliga kostnaden !
idag tippar jag på att många lånar till sin bil pga räntan, då jag köpte min första "dyra" bil var låneräntan 12-14%, då lånade men inet 120k, men sammtidigt kunde du få 7-8% i sparränta på banken så då var det lönsamt att spara några år och sedan köpa sin bil. Idag till 2% låneränta lånar jag utan att blinka 200k och slänger in mitt kapital på börsen istället, men var och en gör som dom vill och om folk har fått ihop sina pengar till bilen genom, tiggeri, pantat burkar, lånat, sålt stöldgods, ärvt pengar el hur de finansierar sina köp struntar jag fullständigt i, de som lånar lär ju ha råd att betala varje månad annars skulle de såkalrt inet ha lånat.

Men var och en gör såklart som de vill, vill man spara ihop så är det väl inget fel med det heller, jag har dok ett bättre sätt att förränta mina pengar på än ett sparkonto som idag inte ger en ettöring. Det är skillnad om du kan förränta dina pengar riskfritt på ett sparkonto, det kan du inte idag. Så gör jag.
Ska bli spännande att se om 5-10 år hur de som lånar mycket för att köpa för dyra hus och låna r för att köpa en eller två bilar i familjen och för den låga räntan resa till Thailand och Åre m.m. istället för att amortera klarar sig. Jag känner att det är ingen vidare bra matematik. Men jag kanske har totalfel i och med att nästan alla gör så. I alla fall de som bildar familj nu och upp till 50-55 någonting. Vad som oroar är om det blir tufft med jobb eller räntan blir normal igen på 4-6% någonting.
I Göteborg är de vanligt med bolån på 5 miljoner. Om man är 30 år är det 11.900 kr att amortera per månad i 35 år då man är 65. Räntor och allt annat tillkommer.
Några ekonomer i tidningen hade prognostiserat att om en liten räntehöjning tvingar två bostadsägare i ett kvarter att sälja för de inte klarar lånet så driver det ned medelpriset i kvarteret med 35%, det visar ju hur volatil situationen är. Och alla drabbas även om man själv klarar att betala sitt lån.

Har en kollega som i förra krisen fick sälja sitt hus 800.000 under vad han hade i lån. Det var 10 svettiga år för honom, boendes i en liten lägenhet då han fick betala av nästan 10,000 i månaden på ett hus som han inte längre hade kvar.
#1183961
FreddanNo1 skrev:. Vad som oroar är om det blir tufft med jobb eller räntan blir normal igen på 4-6% någonting.
I Göteborg är de vanligt med bolån på 5 miljoner. Om man är 30 år är det 11.900 kr att amortera per månad i 35 år då man är 65. Räntor och allt annat tillkommer.
Förutom 11,900 i månaden i amortering så är det ju 25.000 i månaden i ränta vid 6% innan avdrag. Skulle ränteavdraget försvinna och räntan gå upp till 6% så :-O) :-O) :-O)
#1183978
FreddanNo1 skrev:
drbrain skrev:Man kan ju vända på frågan också..
Varför kasta många tusenlappar på en resa som varar några dagar när man har glädje av en bil flera år? :wink:

Skulle gissa att vi prioriterar olika här i livet...
Ja, olika prioriteringar. Men en sådan resa ger en minnen, erfarenheter och vidsynhet för hela livet.
Ja, det är så det sägs i alla fall. Att många ens inte lämnar poolområdet på det inhägnade området är ju en annan femma. Sedan kan man ju fundera över vilka erfarenheter man får och hur länge vidsyntheten vara efter en åktur på en stackars elefant eller besök på någon turistfälla. :roll:
#1184030
FreddanNo1 skrev:Vi satt och pratade på jobbet. Skulle vilja ha några kommentarer.

Varför köper en del vanliga människor ny bil? Alltså vanliga människor med en vanlig lön.
Vad får dem att lägga 1,5-2 års nettolön eller låna till det för en ny bil, tex XC70? När det finns hur många jättefina begagnade bilar som helst. För 50-80 tusen kr får man lätt en jättebra bil som håller i många år, låg värdeminskning och håller i många år till.
Har köpt ny bil en gång och det var år 1991, 100.000 kr, på den tiden som man fick nästan lika mycket för bilen efter 3-4 år. Sålde den för omkring 75.000 kr efter 3,5 år och 7000 mil. Idag efter EU är det annorlunda.
Sedan dess har jag köpt beg bilar för 50-100 tusen kr. Jag lämnar in dem till en privat verkstad som gör en mycket grundlig service och byter ev. sådant som kan ge sig såsom tändkablar bromsdelar m.m. kan kosta 10.000 kr. Sedan är det bara att tuta och köra. Därefter är man extra noga med att göra service regelbundet. Byta kylaren om den börjar se dålig ut tex. Har aldrig blivit stående med bilen, har bara en gång fått något större fel på bilen som krävde omedelbar åtgärd, servooljan läckte ut. Men sista bilbytet blev extremt 20000 kr för en 850. La direkt 13000 kr på grundlig service, bromsar, kamrem, kilrem och något mer. Nu har jag kört bilen i 2,5 år och 5000 mil och bara ett fel på bilen. Svårstartad om man kör 1 km med kall motor och startar igen. Byte av tändkablarna för 500 kr löste problemet.
Körde i vintras i Schweiz på skidsemester och bodde på fint hotell för mina sparade pengar. Och åker snart till Nordkapp och genom Finland och Estland tillbaka till Sverige. Vi kommer inte att snåla på resan. Men min knegare till granne med sin nästan nya XC70 har inte råd att göra en sådana resor. De har sina kostnader för sin nya bil och skall till Lalandia. Är det frågan om prioriteringar eller? Varför kasta bort 100 tusentals kronor i onödan för att ha en ny XC70 på uppfarten och köra 2000 mil om året?
Om ingen köpte nytt så skulle det inte finnas begagnat heller,köper hellre nytt än begagnat roligt med ny bil

Skickat från min SM-T550 via Tapatalk
#1230996
FreddanNo1 skrev:Vi satt och pratade på jobbet. Skulle vilja ha några kommentarer.

Varför köper en del vanliga människor ny bil? Alltså vanliga människor med en vanlig lön.
Vad får dem att lägga 1,5-2 års nettolön eller låna till det för en ny bil, tex XC70? När det finns hur många jättefina begagnade bilar som helst. För 50-80 tusen kr får man lätt en jättebra bil som håller i många år, låg värdeminskning och håller i många år till.
Har köpt ny bil en gång och det var år 1991, 100.000 kr, på den tiden som man fick nästan lika mycket för bilen efter 3-4 år. Sålde den för omkring 75.000 kr efter 3,5 år och 7000 mil. Idag efter EU är det annorlunda.
Sedan dess har jag köpt beg bilar för 50-100 tusen kr. Jag lämnar in dem till en privat verkstad som gör en mycket grundlig service och byter ev. sådant som kan ge sig såsom tändkablar bromsdelar m.m. kan kosta 10.000 kr. Sedan är det bara att tuta och köra. Därefter är man extra noga med att göra service regelbundet. Byta kylaren om den börjar se dålig ut tex. Har aldrig blivit stående med bilen, har bara en gång fått något större fel på bilen som krävde omedelbar åtgärd, servooljan läckte ut. Men sista bilbytet blev extremt 20000 kr för en 850. La direkt 13000 kr på grundlig service, bromsar, kamrem, kilrem och något mer. Nu har jag kört bilen i 2,5 år och 5000 mil och bara ett fel på bilen. Svårstartad om man kör 1 km med kall motor och startar igen. Byte av tändkablarna för 500 kr löste problemet.
Körde i vintras i Schweiz på skidsemester och bodde på fint hotell för mina sparade pengar. Och åker snart till Nordkapp och genom Finland och Estland tillbaka till Sverige. Vi kommer inte att snåla på resan. Men min knegare till granne med sin nästan nya XC70 har inte råd att göra en sådana resor. De har sina kostnader för sin nya bil och skall till Lalandia. Är det frågan om prioriteringar eller? Varför kasta bort 100 tusentals kronor i onödan för att ha en ny XC70 på uppfarten och köra 2000 mil om året?
Om ingen köper nytt blir blir det inga begagnade heller

Skickat från min SM-T550 via Tapatalk
#1231023
Enkelt svar, man vill inte ha en bil som någon annan har suttit och fist, skitat ner och gud vet allt som folk gör i sina bilar.
Såg ni resultatet när topgear analyserade några bilar. Allt från ren avföring till sperma i sätena och andra skymslen...
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1231030
Cox skrev:Enkelt svar, man vill inte ha en bil som någon annan har suttit och fist, skitat ner och gud vet allt som folk gör i sina bilar.
Såg ni resultatet när topgear analyserade några bilar. Allt från ren avföring till sperma i sätena och andra skymslen...
Jo... Men hur gör folk när de ska leva annars då? Enbart köpa ny bostadsrätt eller nytt hus. Eller om man besöker vänner, f-n vet hur många gånger ungar kräks i soffan där eller om några bedrivit otukt i den. Slappna av och städa ur ordentligt i så fall om man köpt en begagnad bil ;)

Men annars så vill man köpa nytt ska man absolut göra så, det ger ju ett bättre utbud för mig :mrgreen:
#1231041
Det är nog väldigt få som har sömnsvårigheter pga ränteångest, räntan i Sverige har varit exremt gynnsam i över 20år. Sedan är det ju upp till var och en om man unna sig saker här i livet eller dö oskuld......
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 18
Stendöd volvo 460

:party:

Det är en W5W och du behöver bara ta bor[…]

Vilket trådlyft! Jag har exakt samma fenome[…]

Fick turbogrillen i dag, så har moddat den l[…]