Vi köpte bilen ny. Första tiden var vi på verkstan 2 gånger för att den varnade för fullt filter. Dom hjälpte oss och frugan lärde sig hur man regenererar filtret. Första året fick vi göra det minst en gång i månaden ofta 2. Efter första servicen minskade det betydligt, och efter andra servicen (sensommaren i år) har hon inte behövt göra det en enda gång. Därför vill jag ha en Low SAPS olja av bra kvalitet. Vet inte om det är samma olja nu som ny, eller efter första servicen. Jsg vill använda oljan till andra bilar (och båten) också. Den olja dom hällde i sist är ju den jag länkade till tidigare Midland Econova 5W30. Den "är en "unk" Low SAPS olja"
Den är C2/A5
Helsyntetisk motorolja med unik formulering som kombinerar ACEA C2 och A5 bränslespar för både diesel- och bensinmotorer vilket reducerar sortimentet. Rekommenderas även för Hyundai och Kia hybridmotorer. Breda specfikationer även för Citroen, Fiat, Iveco, Peugeot, Renault och japanska märken. Formulerad med low-SAPS-teknologi och Euro 5. ACEA A5/B5 för förlängda serviceintervaller, bland andra Volvos 3000-mil (se även Avanza 0W-30 för Volvo samt Econova 0W-20).
A5 är ingen SAPS olja
0w och 5W är egentligen uteslutet i vårt klimat, så kallt har vi inte här (och knappt i Norrland heller). det är bara ett sätt för fabrikanterna (på papper) att kunna sänka bränsleförbrukningen några cl/mil till.
C oljor är för (lätta) bensin/diesel motorer med partikelfilter
och 3-vägs katalysator. Sedan får ju var och en välja vad fär olja man vill, när garantin gått ut. Då kan man säkert få ut fler mil om bara karrossen hänger med.