Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1183665
varför köper vanliga svensson hus för 2,5milj? det är för mig en gåta då man kan köpa ett hus för 800k och renovera resten av livet.......prioriteringar...förstår du nu.
#1183682
När man ser hur många begagnade bilar ser ut så backar jag.
Beställa en helt ny är fint. Man får rätt utrustning mm. Jag har 27000kr i skuld på bilen som köptes ny för 480000 januari 2016. Vill inte att sambon ska åka till jobbet i en flintabil. Ska hon sen till att krocka vill ja att hon överlever. Lyckades byta badrum för en kvarts miljon några månader efter bilköpet. Ingen utlandssemester det året. Två utlandssemestrar året innan mm. En vecka på Rhodos har vi hunnit med i år för 17. Ny elcykel för 19. Ny högtryckstvätt för 18. Luftvärmepump för 19.
Jag sparar pengar innan ja köper något förutom när vi köpte huset.
#1183683
Det korta svaret på TS fråga är enligt min mening: "Var och en är tokig på sitt sätt."

Jag tror att felet många gör när dom ställer sig frågan: "Hur kan han/hon göra si eller så?", är att felaktigt tro att alla andra är lika en själv och har samma förutsättningar.

En parallell till det är något jag sa till en person för några dagar sen när det diskuterades politik och vad som var "rätt sätt att göra saker", nämligen att som läget är idag (utan något parti med majoritet) så betyder det att oavsett vilka man gillar så gillar de flesta andra något annat parti..

Lite OT kanske det blev, men men...
#1183686
Derank skrev:Köper man en ny bil lär man ju ha råd. Annars skulle jag ju inte köpt den. Som sagt, vi prioriterar olika här I livet. Jag kommer inte att dö med en miljon på kontot. Den saken är säker.
Talade med en Volvohandlare hur köpare betalar sin bil. 90 % tar det på "krita" vilket förvånade mig. Kan inte vara roligt att ha den färdigbetald efter 6 år och då vara värd cirka 30 % av vad bilen kostade ny. Trodde i min enfald att de som inte hade pengarna lånade på hus eller annan fast egendom.Själv har jag aldrig varit i en bilhall för att byta till en ny bil om inte börsen tål det. Sista bilen kostade 380 kkr som får hamna på nöjeskontot. Vill inte räkna på den verkliga kostnaden !
#1183690
volvoc70cab skrev:
Derank skrev:Köper man en ny bil lär man ju ha råd. Annars skulle jag ju inte köpt den. Som sagt, vi prioriterar olika här I livet. Jag kommer inte att dö med en miljon på kontot. Den saken är säker.
Talade med en Volvohandlare hur köpare betalar sin bil. 90 % tar det på "krita" vilket förvånade mig. Kan inte vara roligt att ha den färdigbetald efter 6 år och då vara värd cirka 30 % av vad bilen kostade ny. Trodde i min enfald att de som inte hade pengarna lånade på hus eller annan fast egendom.Själv har jag aldrig varit i en bilhall för att byta till en ny bil om inte börsen tål det. Sista bilen kostade 380 kkr som får hamna på nöjeskontot. Vill inte räkna på den verkliga kostnaden !
Jag tror anledning till ny bil är lika många som det finns köpare. I mitt fall skilde jag mig från villa och begagnat bil, som alltid strulade. Med ett nytt liv i lägenhet och en partner som jag träffade senare i livet så var inte villa aktuellt. Vi reser hellre och då passar en ny bil bra in. Jag kan inte påstå att vi vare sig är höginkomstagare eller känner det ekonomiskt betungande med ny bil. Vi fixar det och har hellre ny bil och resor än en villa som ska målas om på semestern.
#1183698
volvoc70cab skrev:
Derank skrev:Köper man en ny bil lär man ju ha råd. Annars skulle jag ju inte köpt den. Som sagt, vi prioriterar olika här I livet. Jag kommer inte att dö med en miljon på kontot. Den saken är säker.
Talade med en Volvohandlare hur köpare betalar sin bil. 90 % tar det på "krita" vilket förvånade mig. Kan inte vara roligt att ha den färdigbetald efter 6 år och då vara värd cirka 30 % av vad bilen kostade ny. Trodde i min enfald att de som inte hade pengarna lånade på hus eller annan fast egendom.Själv har jag aldrig varit i en bilhall för att byta till en ny bil om inte börsen tål det. Sista bilen kostade 380 kkr som får hamna på nöjeskontot. Vill inte räkna på den verkliga kostnaden !
Köper man en bil och tar lån på huset står du ju där sen med en bil som inte är värd nåt men lånet ligger kvar (förmodligen oamorterat).
#1183701
Moralismen flöder hur andra "borde göra" i den här tråden märker jag :wink: Volvoc70cab har ju redan svaret, "vanligt" folk köper inte kontant. Definitivt inte XC70, de köps av företag. Antingen privatleasar privatpersoner en ny billigare bil, eller så köper man en bil på avbetalning. Av de 10% som återstår lånar en icke-obetydlig del dessutom via bostaden.
#1183703
Jag köpte för ca ett och ett halvt år sedan en nästan ny bil (V70 D4 -15 FWD aut). Den var ett år gammal och hade knappt 400 mil på mätaren. Hade gått som demobil hos en Volvohandlare. Gick lös på bortemot 400 000 kr eftersom den var extremt välutrustad. Det är det närmaste ett nybilsköp jag kommit. Normalt har jag hållt mig till bilar som varit mer väsentligt mer begagnade än den här. Och säkert blir det billigare totalt sett.

Men en ny eller nästan ny bil har en hel del fördelar som gör att skillnaden i ägandekostnad inte blir så stor som den ser ut att vara om man bara ser till inköpspris och värdeminskning. Med den nya eller nästan nya bilen följer fabriksgaranti, vagnskadegaranti, avgasreningsgaranti, maskinskadeförsäkring (med låg självrisk så länge körsträckan är rätt begränsad), befrielse från fordonsskatt i fem år om man köpt en miljöbil, lägre fordonsskatt eftersom nyare bilar drar mindre, lägre bränslekostnad av samma skäl, lägre kostnader för slitagerelaterat underhåll (bromsbackar, bromsskivor, stötdämpare, ljuddämpare, styrleder, krängningshämmarstag, länkarmsbussningar m.m., m.m.), lägre servicekostnader (eftersom de dyra serviceåtgärderna, t.ex. kamremsbyte, dröjer ett tag) och lägre kostnader för att åtgärda diverse andra brister som tillkommit genom åren samt komplettera/ersätta föråldrad infotainmentteknologi (jag brukar alltid lägga en hel del pengar på att få full ordning på den beg. bil jag köpt även om den är i hyggligt skick från början).

Sedan är den nya bilen normalt också trevligare att köra, har högre utrustningsstandard och högre säkerhetsstandard, vilket kanske också kan vara värt en och annan krona. Möjligheten att få bilen skräddarsydd efter vad du själv främst sätter värde på är en annan fördel. På begagnatmarknaden får man ta vad som bjuds.
#1183710
FreddanNo1 skrev: Ändå vettigt. V50 är en billig och enklare byggd rymlig småbil, XC60 är en kompaktare stor bil, riktig kvalitetsbil. Ingen väljer V50 som tjänstebil, däremot är XC60 dominerande. Säger en del om XC60.
Inte längre nej, framförallt eftersom den inte tillverkas sedan några år. När den fanns var det nog ingen ovanlig tjänstepulka, min V50 gick faktiskt som sådan åt Astra Zeneca sin första tid i livet. Idag tycker jag att man mest ser folk inom järnvägen här i Sthlm som har de som "tjänstebilar".
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18

Vad är det du undrar över??

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr[…]

Ja det var hans.

Felkoder kommunikation XC70 -06

Hej, Har en xc70 -06 som jag under en tid har haft[…]