Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kicken
#1135710
andersuw skrev:Strömförsörjningen och OK-signalen hårdvarumässigt kommer från OBD. Om den lyser konstant rött när du kopplar in den där är den paj alldeles oavsett allting annat.
Okej, får kolla med dom jag köpt den av.. Men en fundering, efter man installerat allt, (vida / dice - programmet) I datorn (alltså innan man sätter i DiCEn i bilen)

Ska inte DiCEn finnas i enhetshanteraren? För går jag in där finns det inget därom heter DiCEn? Eller kommer det bara efter man kopplar in DiCEn 7 bilen + datorn första gången? Tänkte om det är drivrutiner till DiCEn att datorn inte hittar den?
av andersuw
#1135862
Det finns flera olika sätt att installera VIDA och du har sannolikt en annan variant än jag som kör en färdigpaketerad lösning i virtuell maskin som jag fick tillsammans med den DiCE jag köpte här:

http://www.ebay.com/itm/2014D-HQ-Volvo- ... 1633882026

Men rimligen dyker inte DiCEn upp i enhetshanteraren förrän datorn känner av den, vilket den inte lär göra förrän den är kopplad både till OBD-uttaget (varifrån den får ström) och till datorn. Om DiCEn är trasig känner kanske inte datorn av den även om den är inkopplad enligt alla konstens regler.
av glock40sw
#1136080
Windows hittar Dice automatiskt när man kopplar USB kontakten första gången och installerar drivrutiner.
Första dialogrutan frågar om Windows ska söka nya drivrutiner eller inte, där ska man klicka nej , nästa ruta klickar man installera software automatiskt och sedan finish vid tredje rutan.
Nu ska Dice vara installerat och visas på meddeladefältet nere på höger.
Sedan ska man vid fliken bilprofil se att rätt Dice är valt och klicka knappen" konfigurera Dice" där ska man inte heller välja att uppdatera utan bara "testa kommunikationsverktyg".
Jag brukar göra detta vid skrivbordet genom att koppla 12V strömadapter på Dice .
Det är bekvämare än i bilen men går att göra där också.
av andersuw
#1136083
Om man redan installerat DiCEn på en dator kan man också flytta den "entry" i "registryt" som blir resultatet från den datorn till en annan. Eftersom jag inte har någon 12V-adapter till hands använde jag den metoden för att installera DiCEn på min stationära dator som jag sedan kan ansluta till bilen via min Bluetooth-bestyckade DiCE. Grundinstallationen måste göras via USB även om man har en Bluetooth-DiCE och det hade behövts en väldigt lång USB-kabel eller en 12V-adapter för att lyckas annars.
Användarvisningsbild
av Derank
#1136134
Gigbyte skrev:Hej! Någon som sitter på en virtualbox fil med VIDA2012? Och om någon skulle tänka sig ladda upp?

kolla på swedespeed, där ska det finnas en. Jag har bara en ISO på 2014, den ligger på Mega, du kan få länk om du vill.
av chrisf
#1140880
Tänkte bara göra en post för de som inte ännu köpt en DiCE.

Köpte min via eBay http://www.ebay.co.uk/itm/291780439101 den 25 December, hämtade ut ett spårbart hela vägen, rekommenderat paket på "posten" den 12 Januari. Den här säljaren skickar tydligen med Svenska Posten direkt från Hong Kong (Direct Link, PostNord Receiving HUB). Det tog 4 dagar innan paketet gick iväg och allt funkade bra så långt.

Skrev och frågade säljaren innan om de kunde skriva ner värdet på paketet, för att det inte ska fastna i tullen och de svarade väldigt snabbt att det skulle inte vara några problem, de kan inte garantera det men de brukar meddela de som packar att det ska vara lågt värde på paketet. Det fastnade inte i tullen iaf :)

Priset blev för min del 790kr och det är väl helt ok, med tanke på vad vissa andra betalat som man läst om. Oavsett, betalar man 2000kr så är den ju fortfarande värd det, helt klart! Men klart, 790kr kan väl ingen klaga på ;) hehe


Kopplar in DiCE i datorn och det fungerar perfekt efter installation av drivrutinen för enheten som finns med på skivan man får med. Just ja, skivan kommer också förstås med Vida 2014D som man får installera bäst man vill. Jag hade redan en Windows 7 64-bit image med Vida 2014D som körs i en Virtuell Maskin, via Oracle VM VirtualBox och det fungerar perfekt.

Så för de som fortfarande funderar på att köpa har ni nu ännu en positiv säljare att köpa ifrån.


Tänkte att jag lika väl kunde länka vart jag köpt precis som andra så man vet vart det finns pålitliga säljare att köpa från :)

Och så lite bilder, bara för att :P
dice_1.jpg
dice_1.jpg (117.29 KiB) Visad 1483 gånger
dice_2.jpg
dice_2.jpg (112.86 KiB) Visad 1479 gånger
dice_3.jpg
dice_3.jpg (63.87 KiB) Visad 1480 gånger
av Charbelh
#1144535
Hej jag köpte en Vida dice pro från aliexpress. Jag har lyckats få igång den men har ett problem med att den läser bara av typ halva komponenterna
hälften är gröna och hälften röda.. jag undrar om någon vet vad det kan vara för fel??
IMG_1389.JPG
IMG_1389.JPG (115.33 KiB) Visad 1464 gånger
av andersuw
#1144551
Svårt att säga men jag misstänker i första hand hårdvarufel på DiCEn. Det som förenar de styrenheter som kan läsas är att de sitter på höghastighetsdelen av CAN-nätet. De som sitter på låghastighetsdelen kan inte läsas. CEM är den enda styrenhet som kommunicerar på båda nätdelarna.
av Hardrade
#1144661
Hallå!
Jag har nyss köpt en Vida Dice 2014d från Ali express. Tack vare diverse tips från bland annat denna tråd har jag nu fått den att fungera på min v50 -05. Men när jag kopplar in den på min v70 -02 så kan den inte kommunicera med bilen. En enklare variant bluetooth obd. fungerar på v70 utan problem men dock inte vida Dice. Nån som vet vad detta kan bero på?
  • 1
  • 187
  • 188
  • 189
  • 190
  • 191
  • 240

Du behöver inte ta loss hela motorn för […]

Jag tänker sammanfatta mina problem med avgas[…]

V70 2008 bakluckan låser ej

Kabelstammen går i mitten, tror dom tidigare[…]

Irriterande ojämn blinkers

Nja, det gör de ju, det är bara en fr&ar[…]