Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av perhall
#717117
Samtidigt är det ju lätt att bli lite "hemmablind", vi svenskar har ju en stark tendens att gilla våra baspaket med xenonljus, parkvarnare och metalliclack... för min egen del tycker jag lös GPS suger, elhissar bak kvittar, manuell ac funkar, taklucka är närmast nödvändigt liksom en stor stereo, kurvfunktion på xenon helt onödigt men xenon är viktigt, R-design ok snyggt men komfortsänkande... var och en har ju sina preferenser men konstigt att vi svenskar råkar tycka att momentum är referenspunkten.../PH
av skullen
#717125
perhall skrev:Samtidigt är det ju lätt att bli lite "hemmablind", vi svenskar har ju en stark tendens att gilla våra baspaket med xenonljus, parkvarnare och metalliclack... för min egen del tycker jag lös GPS suger, elhissar bak kvittar, manuell ac funkar, taklucka är närmast nödvändigt liksom en stor stereo, kurvfunktion på xenon helt onödigt men xenon är viktigt, R-design ok snyggt men komfortsänkande... var och en har ju sina preferenser men konstigt att vi svenskar råkar tycka att momentum är referenspunkten.../PH
Helt sant. Vi ser ju oss själva som normgivande. Men i detta fallet är det väl lite av charmen :D

Personligen gillar jag också taklucka, bryr mig inte om GPS eller elstolar, Xenon kan också kvitta efter min erfarenhet. Däremot är farthållare helt livsnödvändigt liksom ECC är ljusår bättre än manuell AC, skinnklädsel är också ett krav på nästa bil (har småbarn) liksom parkeringssensorer.
Användarvisningsbild
av apersson850
#717203
Hade för länge sedan en Volvo 460 GL en tid.
Solid röd lack, plåtfälgar, ingen farthållare, plastratt, radio av enklaste typ, ful grå tygklädsel på sätena.
Detta kompletterades med centrallås, elektriska fönsterhissar runt om, ABS-bromsar med högtryckssystem samt vakuummanövrerad luftkonditionering kryddad med elmanövrerad glastaklucka!
av Henrik83
#717221
skullen skrev:
perhall skrev:för min egen del tycker jag lös GPS suger..
Originalmonterad GPS är i mina ögon bara något negativt. Efter 3-4år så dom så pass omoderna mot vad man kan ha i valfri smartphone. Ett par bekanta köpte nyss en Audi A6 2009 med MMI eller vad det heter, deras display för inställningar osv. Riktigt high-tech och lyx när bilen var flong ny. När man nu ser att det knappt är fyrfärg på skärmen så ser jag hellre att bilen är utan sån utrustning. Det är lite som de va att ha en telefon med sladd i bilen 2005.. Men det är ju det som gör det så kul, alla gillar olika och på de vanliga modellerna utav bil så kan man oftast hitta just det man vill ha om man köper beg.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#717267
Haha, den där V60n får de skeppa till US and A tror jag :)
Ja sen är det ju forumssjukan också, med oss som nästan tycker en summum är grundutrustning :) Hursom har väl Nordic-paketen sålt hyffsat?
av Linqid
#717280
skullen skrev:Xenon kan också kvitta efter min erfarenhet...
Jag tycker xenon är en nödvändighet idag. Om inte för ljuset, så för utseendet. Vissa bilar blir ju grymt mycket tråkigare i fronten rent utseendemässigt när det sitter ett par halogen-strålkastare istället för xenon, och då framför allt när bilen (och ljuset) är igång. Idag är ju strålkastarna en stor del av "ansiktet" på bilarna, och jag tycker mycket av detta går förlorat om man inte kryssar för xenon i listan..
Användarvisningsbild
av Variosboy
#717347
En på gatan här köpte 2008 en helt ren V70II, å då snackar vi helt ren, inte ens Kinetic!!
av JohnB
#717366
Min S60 AWD -02 är lite ovanligt specad då den har M58, svart helskinn, dubbla elstolar, minne på förarsidan, el-glaslucka, premium sound, integrerad telefon, bensinvärmare, markbelysning under speglarna, fällbara nackstöd men inte xenon, inga parkeringssensorer, inte DSTC och inte RTI eller CD-växlare i bakluckan. Har inte sett många så tidiga S60 AWD med den utrustningen. Men då är det också Volvo själva som ägt den under första åren och serviceboken är stämplad Volvo vehicle shop. Synd att dom inte smaskade på med xenon, parkeringssensorer och RTI när dom ändå höll på :???: . Utan tvekan är det den bekvämaste bilen jag någonsin ägt och bristen på DSTC gör ju att man kan ha lite roligare än vanligt när det är vinter :twisted: .

/John
av skullen
#717393
Har S60 AWD ens sålts utan DSTC?
Senast redigerad av 2 Lövet, redigerad totalt 0 gång. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
av llesrof
#717435
DSTC var tillval fram till 2005 eller nått sånt.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Ta endast med det som behövs
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 99

Den startar nog utan glödstift. Står EG[…]

Hej, Jag är inte så insatt i hur st&ou[…]

Stort tack för dina inlägg Cotag. 👍🏻 En […]

Elpriset

@lennarte Det är i smartmätaren du[…]