Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
#1555624
Sedan flera år kommunicerades omställningen till fullt elektriskt vad det gäller alla bilar, 2025 är det antingen helektriskt eller pluginhybrider som tillverkas. Och 2030 skall det vara enbart helt elektriska bilar. Dieselhybrider finns inte så dom rena dieselbilarna ryker först, tillsammans med V60CC och V90CC som aldrig hybridiserats.
Alla som har följt Volvos uttalanden har haft detta framför näsan i flera år..

Marknadsmässigt så är det inte helt konstigt att man droppar dieselbilar då dessa diesel inte används (för personbilr) på de två största marknaderna , KIna och USA, samt att de nya normerna i EU blir tuffare.

/Thomas
Användarvisningsbild
av lennarte
#1555635
leiwi skrev: tor 21 sep 2023, 08:10 Volvo styr ju för att optimera vinsten , men att det skulle vara bättre för miljön att behålla bensinmotorer före diesel verkar ju inte så bra
En bensinmotor är mycket lättare att konventera till etanol drift än en dieselmotor. Har i 10 - 12 år kört min 745-a på E85. Innan dess körde jag farsan gamla 144 på E85. Frugans nya Subaru EX är (från fabrik) konventerad för E5, E10 eller E85. Så visst kan bensinbilar vara miljövänliga 😇😇
Särskilt 745-an, den har överlevt 5-7 nytillverkade bilar undet sin livstid (som inte är slut än) och dricker inte mer än 2-2½ dl bensin per mil.
av William85
#1555661
En laddhybrid-Volvo är klockren i teorin men
som begagnatköpare är jag mest rädd för att de ska visa sig innebära en högre risk att äga en gammal laddhybrid-Volvo, än de bilar vi varit van hittills, i kombination med höga priser dessutom.

Att man liksom har en nybilsmarknad som till stor del består av dyra laddhybrid-tjänstebilar och en privatköparmarknad som kanske har annat fokus känns vanskligt för Volvo specifikt. Men det kanske bara är jag med mina hjärnspöken (som kör få årliga mil som tänker så)
Användarvisningsbild
av leiwi
#1555664
William85 skrev:En laddhybrid-Volvo är klockren i teorin men
som begagnatköpare är jag mest rädd för att de ska visa sig innebära en högre risk att äga en gammal laddhybrid-Volvo, än de bilar vi varit van hittills, i kombination med höga priser dessutom.



Att man liksom har en nybilsmarknad som till stor del består av dyra laddhybrid-tjänstebilar och en privatköparmarknad som kanske har annat fokus känns vanskligt för Volvo specifikt. Men det kanske bara är jag med mina hjärnspöken (som kör få årliga mil som tänker så)

Tycker jag är en bra analys , blir nog svårt för Volvo oss som köper nya bilar privat , och som senare skall ut på begagnat marknaden efter 2- 3 år

Volvos hel el bilar tror jag kommer att gå samma väg som EX 30 som ju faktiskt är helt Kinesisk , och då om man vill ha en kina bil så finns det ju en uppsjö av bilar att välja på
Användarvisningsbild
av Funk
#1555716
leiwi skrev: Volvos hel el bilar tror jag kommer att gå samma väg som EX 30 som ju faktiskt är helt Kinesisk , och då om man vill ha en kina bil så finns det ju en uppsjö av bilar att välja på
Nåja, den är till stora delar utvecklad i Göteborg bl.a på CEVT..

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1555727
William85 skrev: tor 21 sep 2023, 17:54 En laddhybrid-Volvo är klockren i teorin men
som begagnatköpare är jag mest rädd för att de ska visa sig innebära en högre risk att äga en gammal laddhybrid-Volvo, än de bilar vi varit van hittills, i kombination med höga priser dessutom.
En laddhybrid går ju fortsätta köra även efter den dag batteriet har gett upp, medans en elbil åker direkt till skroten.

Så jag är nog betydligt mindre orolig som beg-köpare över en hybrid.

https://i.blocketcdn.se/pictures/mobility/1400842[…]

Ja :-D Finns fler märken än Sachs. (v[…]

Ac

Normalt suger man med vacum in olja i en ny kompr[…]

Hej, är intresserad av glasögonhål[…]