bem skrev:Malmstroem,
Går det inte göra befintlig installation av en berörd Easee laddbox garanterat säker idag för rimlig peng, om man vill ha hängslen och livrem? På egen bekostnad.
Borde väl bli billigare än att behöva köpa en ny laddbox av annat fabrikat.
Det kan visa sig att det räcker att "bara" installera en extra jordfelsbrytare eller liknande.
Problemet är att kravet är att Easee ska se till att det görs. Om de inte kan göra det torde företaget upphöra att existera. Då kommer det inte att finnas något stöd för mjukvaruutveckling och reparationer. Ingen portal eller liknande kommer att fungera. Det gör det ur mitt perspektiv mer eller mindre omöjligt att fortsätta med Easee-laddbox själv.
Det är fullt möjligt att "någon annan" plockar upp Easees kunder, erbjuder ett kompletteringskitt som gör anläggningen säker. Det kittet torde inte bli gratis. Får "någon annan" köpa upp Easees konkursbo tillräckligt billigt kan det bli billigare än en annan laddare. Det ser jag som långt ifrån säkert -- det får framtiden utvisa.
Ur ett kundperspektiv ser jag det som bäst att ESVs snabbt kan visas ha fel. Då kan Easee återfå tillräckligt mycket förtroende för att kunna fortsätta sälja nya laddboxar och därmed överleva. I närtid tror jag inte att många återförsäljare i Europa installerar en Easee laddbox. Det torde rätt snabbt ge cashflow-problem för Easee.
Jag tror inte heller att någon köper upp dem i närtid. Risken är för hög. Delar av bolaget går nog att sälja, men knappast någon del som kan bli ansvarig för vad de gjort hittills.