Sida 2 av 2

Re: Cteck-laddare "trög uppstart"?

Postat: sön 01 jan 2023, 23:28
av Lucif3r
Min Ctek som är... oj, du den börjar närma sig 20 år nu :-o ... Fungerar fortfarande perfekt, startar direkt man sätter igång den, och har t om lyckats få liv i ett tvärdött (<6V) batteri. :-D
Så bara för att något är gammalt behöver det inte betyda att det är skräp ;-) Självklart går ju saker sönder förr eller senare dock...

Re: Cteck-laddare "trög uppstart"?

Postat: tor 05 jan 2023, 00:54
av VolvoB20
Lucif3r skrev: sön 01 jan 2023, 23:28 Min Ctek som är... oj, du den börjar närma sig 20 år nu :-o ... Fungerar fortfarande perfekt, startar direkt man sätter igång den, och har t om lyckats få liv i ett tvärdött (<6V) batteri. :-D
Der är bara de gamla som klarar det. De nya "intelligenta " Ctek vägrar om batteriet är för urladdat och man får ta fram den gamla och ladda en stund innan man kan koppla på den nya "intelligenta "

Re: Cteck-laddare "trög uppstart"?

Postat: tor 05 jan 2023, 07:17
av lennarte
VolvoB20 skrev:Der är bara de gamla som klarar det. De nya "intelligenta " Ctek vägrar om batteriet är för urladdat och man får ta fram den gamla och ladda en stund innan man kan koppla på den nya "intelligenta "
Precis, har en laddare som farsan köpte på -70-talet på OK som jag plockar fram ibland. Röd plåtlåda och icke jordad kontakt. Den var HiTec och modern då (endast 12V) så jag fick köpa en 6V laddare på slutet på -80-talet till min Opel Rekord -59 när jag fick tag i ett beg batteri så jag kunde köra lite med den igen, den hade då stått i nästan 10 år. Det batteriet satt i när jag sålde den 2009 och funkade fortarande då. Det var bättre grejer förr...

Re: Cteck-laddare "trög uppstart"?

Postat: tor 05 jan 2023, 19:36
av Lucif3r
VolvoB20 skrev:Der är bara de gamla som klarar det. De nya "intelligenta " Ctek vägrar om batteriet är för urladdat och man får ta fram den gamla och ladda en stund innan man kan koppla på den nya "intelligenta "
Min är av den "intelligenta" typen.

Re: Cteck-laddare "trög uppstart"?

Postat: tor 05 jan 2023, 20:54
av lennarte
Lucif3r skrev:
VolvoB20 skrev:Der är bara de gamla som klarar det. De nya "intelligenta " Ctek vägrar om batteriet är för urladdat och man får ta fram den gamla och ladda en stund innan man kan koppla på den nya "intelligenta "
Min är av den "intelligenta" typen.
Men kanske då gammal intelligens..... 😇🤔
Min inteligenta Ctec kopia (Biltema 8A c:a 6-7 år) funkar inte på helt urladdad, men jag har ju farsans gamla OK laddare (minst 40 år gammal), den funkar alltid :-D

Re: Cteck-laddare "trög uppstart"?

Postat: ons 05 apr 2023, 08:54
av lennarte
Grannen har fick varning för lågt batteri igen och nu startade inte bilen (XC70 AWD -14 diesel) trots laddare kopplad i en timme c:a. Sa' till honom att den måste stå på minst över natten. Morronen efter startade den inte heller (c:a 10 tim. ganska ny Ctec 5A). Det tar tid att ladda ett så stort batteri (80 ah). Den startade dock lätt på eftermiddagen ytterligare 6 tim.). Då körde han till Volvo och bytte batteri och nollade felkoder. C:a 5000 kr..... Är där guld i Volvos batterier??? Biltema tar 1300 - 1500 kr för ett bra batteri.

Re: Cteck-laddare "trög uppstart"?

Postat: ons 05 apr 2023, 10:12
av TommyP86
Ett stort agm kostar lätt över 3k hos en åf.

Re: Cteck-laddare

Postat: ons 05 apr 2023, 16:48
av lennarte
TommyP86 skrev: ons 05 apr 2023, 10:12 Ett stort agm kostar lätt över 3k hos en åf.
Där satt inget AGM och jag tror inte dom satte i något. Ska kolla det.... 🤔