- tor 06 jul 2017, 14:34
#1183645
Jag kan ju bara svara på varför jag själv privatköpte en V70 för 4 år sen. Jag kör väldigt mycket privatmil, och därför vill jag ha en säker, rymlig och bekväm bil som aldrig går sönder. Jag tyckte också att det var roligt att en gång köpa ny bil och jag har ett medfött volvointresse. Och med den jobbsituation jag haft, plus husköp och tillökning i familjen är jag oändligt glad att ha en bil som inte krånglar. Jag har inte haft tid och energi att ideligen ta hand om en gammal bil som ska repareras.
Dyrt blev det såklart, men inte fullt så dyrt som man tror. Med en rejäl rabbet på en kanpanjbil, bra deal på serviceavtal, låg skatt, tre års fri försäkring, vinterhjulskampanj och rejält prutande så blev ekvationen dräglig. Jämfört med min tidigare bil minskade förbrukningen med 40%, det gör skillnad på 2500mil/år. Dessutom har jag inte behövt köpa nya däck ännu, och nu kommer jag sälja till hösten pga tjänstebil.
Jag får ibland kommentaren att för de pengarna hade du ju kunnat köpa tex en beggad 530d. Men då ska man komma ihåg att försäkringen på en sådan går lös på över 15.000kr/år där jag bor, servicen är dyr efter tre år, eventuella reparationer svindyra etc. Helt klart är en 530 en mycket mulligare bil, men det kostar mer än det smakar i min värld.
Ångrar jag något? Med tanke på det höga andrahandsvärdet på XC70 kanske det totalekonomiskt hade varit en lika bra eller till och med bättre affär och jag hade haft en roligare bil under tiden. Skulle jag göra det igen? Ja, men jag tar i så fall privatleasing för att slippa ligga ute med kontantinsatsen.
V90 T6 Recharge Core Edition (nuvarande)
740 GLT 16 Valve -88b (nuvarande)
164 1973 (nuvarande)
V90 Cross Country D4 AWD Advanced SE (såld)
XC60 D3 Summum (såld)
V70 D4 Dynamic Edition -13 (såld)
V90 1997 (såld)
PV544 Special II 1960 (såld)
740 GL -87 (såld)