Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1183626
Vanliga människor som har ett arbete.Skulle nog vilja påstå att människor som har ett arbete och som anses vara vanliga tvärtom är mer och mer ovanliga i landet Sverige.Själv är jag en av tre av dessa ovanliga i en trappa med tio bostäder som har ett arbete.För övrigt så är det knappast vidare smart att köpa ny bil med den värdeminskningen det innebär så fort den rullat ur bilhallen om man nu inte har kapital att slänga omkring sig även om jag ger tummen och för de som nu kan och på så vis förökar begagnat sortimentet.
Senast redigerad av 1 SRT, redigerad totalt 0 gånger.
#1183627
Köper man en ny bil lär man ju ha råd. Annars skulle jag ju inte köpt den. Som sagt, vi prioriterar olika här I livet. Jag kommer inte att dö med en miljon på kontot. Den saken är säker.
#1183628
grillchips skrev:Jag kommer byta från en V50 1.8F 2008 till en XC60 T6 2014+ i höst. Varför? Jag vill ha en modernare bil, piggare bil, lite nya gadgets osv. Och frugan vill gärna sitta lite högre än idag.
För min del blir det såklary helt på nöjeskontot. Listan för önskade modifikationer är lång.
Hade budget funnits hade jag gärna tagit en V90 T6 men det är lite väl för oss. Men jag betalar gärna extra för en nyare design som är mer tilltalande, nyare motor, mer säkerhetsgrejor och liknande.
Vettigt, du behöver större bil och köper 4 år gammal.
#1183630
SRT skrev:Vanliga människor som har ett arbete.Skulle nog vilja påstå att människor som har ett arbete och som anses vara vanliga tvärtom är mer och mer ovanliga i landet Sverige.Själv är jag en av tre av dessa ovanliga i en trappa med tio bostäder som har ett arbete.För övrigt så är det knappast vidare smart att köpa ny bil med den värdeminskningen det innebär så fort den rullat ur bilhallen om man nu inte har kapital att slänga omkring sig.
Väldigt många är vanliga människor. 40% av nybilsförsäljningen är till privatpersoner. 30% av alla Volvo är till privatpersoner.
3/4 av de 40% lånar till det eller privatleasing. Ofattbart att det är så viktigt med ny bil att man är beredd att lägga ned 3 gånger så mycket pengar som en begagnad bil.
Med all respekt för dem förstås, det är deras val.
Men jag måste vara en mycket märklig person som som prioritetar annat istället för ny bil och ändå köra omkring i en jättebra och felfri bil utan att knappt betala för det., trots att den är nära lika bra som en helt ny bil. Jag kör ju nästan gratis om man jämför kostnaderna. Och har en bil som inte bullrar.
#1183634
FreddanNo1 skrev: Vettigt, du behöver större bil och köper 4 år gammal.
Vettigt och vettigt, allt är relativt förstås. Precis som grundfrågan i tråden.
Vi FÅR plats i vår V50 även om det blir trångt ett par gånger om året. Men vi kan lösa det. Då har vi heller inte ens skaffat takbox vilket hade löst många problem. Bilen är strax helt avbetald dessutom så i det läget kommer den ju inte kosta oss många kronor alls varje månad. Den är billig att både äga och köra.
Samtidigt är ju hoppet till XC60 lastmässigt inte alls stort, den tar inte nämnvärt mer än V50. Så ska man vara helt saklig i frågan hade vi likväl kunnat köpa en V70 2006 för kaffepengar i jämförelse. Men det vill jag inte. Jag betalar som sagt gärna för det "nya", eftersom jag uppskattar det och kommer ha nytta av det trots att jag nog gott hade klarat mig utan det.
#1183635
Inser du inte att det har att göra med vad man prioriterar tex?

Varför köper man en tesla för en miljon iställer för ett nytt hus?

Jag bor kanske redan i ett nytt hus och vill ha den snabbaste elbilen som finns att få tag på just nu , och jag har råd med det.


Du kanske lägger 200k på en ny motorcykel el 500k på en segelbåt och ny dykarutrustning. El bygger ur sommarstugan för 400k el byter kök osv osv osv osv.....vi alla lägger pengar på olika saker.

Jag har en kollega som lätt lägger 3-4k i månaden på märkeskläder. Jag lägger dom på en bil. Svårare än så är det inte.

Det fins de som köper hemelektronik för 100k per år osvosvosvosv

Har en annan bekant som har travhästar och lägger 10k i månaden på dom


Prioriteringar som sagt.
#1183637
Vi ska nog vara glada att många väljer en ny bil framför en äldre. Vi har ju bara en "riktig" bilfabrik kvar i landet (även om den ägs av Kina) som genererar arbetstillfällen. Att sedan Volvo ligger i toppskiktet bland de fem främsta inom teknik, säkerhet och design gör ju att många väljer att köpa nytt svenskt, både för att man kanske är stolt över att vara just svensk och köra svenskt.
#1183645
Jag kan ju bara svara på varför jag själv privatköpte en V70 för 4 år sen. Jag kör väldigt mycket privatmil, och därför vill jag ha en säker, rymlig och bekväm bil som aldrig går sönder. Jag tyckte också att det var roligt att en gång köpa ny bil och jag har ett medfött volvointresse. Och med den jobbsituation jag haft, plus husköp och tillökning i familjen är jag oändligt glad att ha en bil som inte krånglar. Jag har inte haft tid och energi att ideligen ta hand om en gammal bil som ska repareras.

Dyrt blev det såklart, men inte fullt så dyrt som man tror. Med en rejäl rabbet på en kanpanjbil, bra deal på serviceavtal, låg skatt, tre års fri försäkring, vinterhjulskampanj och rejält prutande så blev ekvationen dräglig. Jämfört med min tidigare bil minskade förbrukningen med 40%, det gör skillnad på 2500mil/år. Dessutom har jag inte behövt köpa nya däck ännu, och nu kommer jag sälja till hösten pga tjänstebil.

Jag får ibland kommentaren att för de pengarna hade du ju kunnat köpa tex en beggad 530d. Men då ska man komma ihåg att försäkringen på en sådan går lös på över 15.000kr/år där jag bor, servicen är dyr efter tre år, eventuella reparationer svindyra etc. Helt klart är en 530 en mycket mulligare bil, men det kostar mer än det smakar i min värld.

Ångrar jag något? Med tanke på det höga andrahandsvärdet på XC70 kanske det totalekonomiskt hade varit en lika bra eller till och med bättre affär och jag hade haft en roligare bil under tiden. Skulle jag göra det igen? Ja, men jag tar i så fall privatleasing för att slippa ligga ute med kontantinsatsen.
#1183646
grillchips skrev:
FreddanNo1 skrev: Vettigt, du behöver större bil och köper 4 år gammal.
Vettigt och vettigt, allt är relativt förstås. Precis som grundfrågan i tråden.
Vi FÅR plats i vår V50 även om det blir trångt ett par gånger om året. Men vi kan lösa det. Då har vi heller inte ens skaffat takbox vilket hade löst många problem. Bilen är strax helt avbetald dessutom så i det läget kommer den ju inte kosta oss många kronor alls varje månad. Den är billig att både äga och köra.
Samtidigt är ju hoppet till XC60 lastmässigt inte alls stort, den tar inte nämnvärt mer än V50. Så ska man vara helt saklig i frågan hade vi likväl kunnat köpa en V70 2006 för kaffepengar i jämförelse. Men det vill jag inte. Jag betalar som sagt gärna för det "nya", eftersom jag uppskattar det och kommer ha nytta av det trots att jag nog gott hade klarat mig utan det.
Ändå vettigt. V50 är en billig och enklare byggd rymlig småbil, XC60 är en kompaktare stor bil, riktig kvalitetsbil. Ingen väljer V50 som tjänstebil, däremot är XC60 dominerande. Säger en del om XC60.
#1183657
Derank skrev:Inser du inte att det har att göra med vad man prioriterar tex?

Varför köper man en tesla för en miljon iställer för ett nytt hus?

Jag bor kanske redan i ett nytt hus och vill ha den snabbaste elbilen som finns att få tag på just nu , och jag har råd med det.


Du kanske lägger 200k på en ny motorcykel el 500k på en segelbåt och ny dykarutrustning. El bygger ur sommarstugan för 400k el byter kök osv osv osv osv.....vi alla lägger pengar på olika saker.

Jag har en kollega som lätt lägger 3-4k i månaden på märkeskläder. Jag lägger dom på en bil. Svårare än så är det inte.

Det fins de som köper hemelektronik för 100k per år osvosvosvosv

Har en annan bekant som har travhästar och lägger 10k i månaden på dom


Prioriteringar som sagt.
Köper man en Tesla för 1 miljon så tillhör man de 3% av befolkningen som har varit så framgångsrika att de har riktigt välfyllt med pengar. Vad de lägger på en bil är ändå småsummor.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18

Du behöver inte ta loss hela motorn för […]

Jag tänker sammanfatta mina problem med avgas[…]

V70 2008 bakluckan låser ej

Kabelstammen går i mitten, tror dom tidigare[…]

Irriterande ojämn blinkers

Nja, det gör de ju, det är bara en fr&ar[…]