Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersfåk
#1011438
Har kört 200 mil på Stångåbuss HVO100 utan problem.
Senaste Ölandsresan med min V70 drog 66 liter på 137 mil.
Inte illa.
av andersfåk
#1024721
Drive 2010 1.6 Diesel

Poängen var iofs inte att den tycks snål men att det funkar med fossilfri soppa.
Har kört typ 500 mil på HVO100 utan problem nu.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1172240
Premiärtankat igår, 47,5 liter på Shell.

Literpriset låg på 13:75 så det får gå, snittat 0,48 på dom 1000 mil jag kört hittills så det är ju förhållandevis en låg milkostnad.

Bilen är en V50 D2 -12.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
av andersuw
#1172241
Synd bara att Volvo ännu inte godkänt bränslet för användning i personbilsdieslar. Hittills är det bara PSA (Peugeot, Citroën) som gjort det vad jag vet. Troligen funkar det väl helt OK men ...
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1172243
andersuw skrev:Synd bara att Volvo ännu inte godkänt bränslet för användning i personbilsdieslar. Hittills är det bara PSA (Peugeot, Citroën) som gjort det vad jag vet. Troligen funkar det väl helt OK men ...
Jo, sitter iofs en PSA i min bil men iom att Volvo inte godkänt det själva så får jag köra på egen risk.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
av andersuw
#1172339
Bränslet funkar som sagt troligen helt OK i vilken dieselmotor som helst. För att få kallas diesel måste bränslet uppfylla en serie tekniska krav och enligt vad jag kunnat läsa mig till är det bara ett av dessa krav som inte tillgodoses av HVO100: Bränslets densitet är aningen för låg (0,78 där det borde vara minst 0,80 om jag minns rätt). Men skillnaden är så liten att det troligen inte har någon betydelse. Att bränslet får kallas diesel enligt amerikanska normer beror bara på att de amerikanska bestämmelserna har en lite mer generös densitetsgräns nedåt än de europeiska.

Lite irriterande att Volvo inte är med på noterna här och certifierar sina bilar om det nu är som vi tror. Det vore väl om inte annat alldeles utmärkt för Volvos miljöprofil att kunna säga att alla deras dieselbilar kan köras på helt icke-fossilt bränsle.
av llesrof
#1172418
P210 skrev:Finns en tankstation i Jönköping!
Vilken förutom Tekniska kontorets på S:t Göransvägen?
av intruder1400
#1173361
Förra åkerit jag jobba på gick ifrån HVOn pga fem motorras !
Glöm inte bara kolla oljan med stickan ofta om ni kör med HVO pga den inte dunstar så börjar den fylla motorn med HVO !
Att Volvo inte godkänner den är pga den fräter på packningar senast jag prata med en meck !
Emanulssons transport kör med HVO o funkar fint men vad jag vet så har dom egen pump till dom mindre bilarna
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1173373
intruder1400 skrev:Förra åkerit jag jobba på gick ifrån HVOn pga fem motorras !
Glöm inte bara kolla oljan med stickan ofta om ni kör med HVO pga den inte dunstar så börjar den fylla motorn med HVO !
Att Volvo inte godkänner den är pga den fräter på packningar senast jag prata med en meck !
Emanulssons transport kör med HVO o funkar fint men vad jag vet så har dom egen pump till dom mindre bilarna
Fem motorras låter inget vidare, har man klarlagt att hvo är felkällan?

Kanske finns det någon hyggligt tillförlitlig källa att hänvisa till att det fräter?

Jag vill minnas att ha läst om tidigare 1.6 drive skulle haft något spök med motorn och tryckte in olja, så att man vid oljebyte skulle dra av en halvliter från rekommenderad volym.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17

Tack. Dock ser den inte ut som på dina bilde[…]

Alldeles riktig: Det blev en "modernare"[…]

Tack! det var en bra skiss. Visst styrs även […]

5W40 lite tjockare, och ACEA C3 olja är lite […]