Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
#953374
Måste säga att 400-serien är gravt underskattad på många vis.

Faceliftmodellen ser ju ut som en liten 850, det kan ingen neka till. Är den ful? Jag tycker inte det. Dessutom är den bekvämare än en 850, nåt som säkert beror på dess franska gener. Dessutom tycker jag man får ganska bra flyt i körningen på nåt vis. Vet inte varför, men motor/låda samspelar bra.

Nackdelar finns också, den är t.ex väldigt mycket trängre än en 850 och rostar betydligt mer.
av klasson845
#953390
Både jag och en gammal vän har ägt 440. Rosten är hemsk men lagade upp mycket på min. Tycker att dessa faktiskt var väldigt hållbara i övrigt.
#953432
P210 skrev:
V60D5AWDPolestar skrev:440 GLT
Håller med :wink:
Synd att dom aldrig släppte den ännu snyggare kombiversionen..
Bild
:-O)
Användarvisningsbild
av P210
#953618
OscarT skrev:Vilken är den snyggaste Volvon genom tiderna? Nu snackar vi ren design!
Har svårt för att utse en enda vinnare, gillar man ett märke så ligger det väl något i grundesignen, även om den växlar över tiden, men tex SAAB har jag aldrig sett något snyggt hos så det finns väl en röd tråd!

Och som märks på mitt bildval, andra fälgar och lite styling gör alltid originaldesignen mer rättvisa!
Mina favoriter i urval:
Bild
Oldies, Amazonen är linjeskön, Mattias "Vöx" Vöcks bygge har tagit den till perfektion, PV:n är i mitt tycke lite puckelryggad, Duetten dess bättre, gärna i versioner som Volvo inte gjorde själva! P1800:an hade varit klockren om den såg ut som i bildesignern Bo Zollands version, tyvärr mer oproportionerlig i verkligheten...
140 var en favorit som tog sig bra ut i bara ett par bättre fälgar, 240 däremot - ful som stryk innan -81:orna gjorde entré!
780:n kändes kantig efter 240:n men har stil, och en röd 740 turbo med mycket svart var det kaxigaste man sett på länge, reklamen likaså!
OCh efter Volvo 66 och 340/440 var S40/V40 oerhört linjesköna och lyckade bilar i mina ögon rent designmässigt.
Sista Volvon som jag föll för direkt var V50:n, också en proportionerlig och lagom design som tilltalar mig..
av skrothögen
#953648
Ett hopplock av 850 framifrån, 740 från sidan och 940 bakifrån. Den ska ha förlängd kaross likt 760ins executive modell.
Under huven ska det sitta T5 alternativt en upphottad rödblockare. Bilen ska vara helt tyst vid låga varv inte ens avgassystemet ska
ge ifrån sig ett knyst tills varven överstiger 2500-3000 sen efter det ska det morra likt en 850.
Drivhjulen är givetvis på rätt ställe dvs I BAK. :-O)

Men eftersom en sådan volvo inte existerar så får ja säga 744 t.o.m 89 innan de förstörde fronten.
Användarvisningsbild
av V9097
#954105
S90
744 GLT och Turbo 1987-1989. Gärna ljusblå metallic och gärna halvskinnet i mörkgrått!
Amazon 4-dörrars. Tvåfärgad röd/vit
855 med takvinge
240 Turbo. Vinröd med Virgofälgar
164 1973
Duett med keps ovanför vindrutan
850 Turbo 4-dörrars 1994 i den vinröda lanseringsfärgen

Wilsgaard var ett geni!
Användarvisningsbild
av lennarte
#954117
Helt klart de mossgröna Volvo 164E som kom -72. Klar "önskedröm" på den tiden.
Också så klart min egen Volvo PV -62 som jag lackerade om (ut och invändigt) till Nr 42 California vit. Omkromade stötfångare och grill, "äkta" sollucka och Shellby 500 fälgar med Pirelli S800 däck i den då helt nya dimensionen 185/65x15.

Mvh
Lennart
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]