Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#913205
VolvoB20 skrev: Inga problem .... Du får bara dina premie-pengar om du är ägare av bilen i fordonsregistret.
Så är det ju i dag, men nu var ju förslaget att man skulle få 5.000:- även för oidentifierbara bilar. Om det vore så skulle min "affärsidé" kunna tillämpas. :D Sedan var ju förslaget 5.000:-, inte 25.000:-. Då är ju frågan om bilar som säljs för 5.000:-, eller mindre har på vägarna att göra :?:
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av vetten
#913208
Undrar hur det blir om sådär en 15-20år när en massa bilar efter 2007 med biltillverkaransvar har hamnat hos pundare och andra med noll ansvar, när dessa bilar hamnar i naturen, kommer typ Volvo att skicka ut en bärgare för att hämta in den till skrotning ?
Användarvisningsbild
av SvenB
#913211
Berättigad undran. Jag vet inte hur långt producentansvaret sträcker sig, men det är frågan om inte de skrotar som har avtal om detta är skyldiga att hämta vraket.
av *pettson*
#913216
Dessvärre kommer det att fungera lika bra som idag. Dvs.. inte alls.
Hur många som köper ny bil har ni hört om som fått en folder om hur bilen ska skrotas den dagen den är slut, eller fått en webbadress?
Konstigt.. jag känner ingen heller. Men VARJE märkeshandlare är skyldig att ge bilägaren just en sån information vid köpet, egentligen är det naturligtvis bilproducenten, men bilhandlaren är ju hans förlängda arm. Vid varje köp ska det informeras om var det finns information om hur bilen ska omhändertas när det är dags.
av *pettson*
#913265
Jag vet att den sidan finns. Men jag har inte några problem så jag lämnar bilar överallt. Men tror du säljarna säger till om sidan när dom säljer bilen? Fråga dom här i forumet som köpt nya bilar om dom känner till sidan?
Användarvisningsbild
av Vojje
#913274
detta är den info varje nybilköpare av Volvo får;

Återvinning
Som ett led i Volvos miljöarbete är det viktigt
att bilen återvinns på ett miljömässigt riktigt
sätt. Nästan hela bilen är återvinningsbar.
Bilens siste ägare ombeds därför att kontakta
en återförsäljare för hänvisning till en certifierad/
godkänd återvinningsanläggning.
av osla
#913382
mwood skrev:
osla skrev:
mwood skrev:Returbilen som finns på ett par orter, bland annat Malmö, betalar för skrotbilar. Minst 500-1000 kr. Kan även hämta bilen vilket blir ett avdrag från priset. Är denna service utbredd?
fast nu stämmer det inte riktigt, då ska bilen vara i bra skick och helt komplett. annars får man betala
Bra skick vetitusan. Har lämnat in en Audi 100 -83 och en crysler voyger -90tals något som båda hade skurna motorer m.m. Fick cash.
då är dom väl i bra skick. jag menar mer sönderslagna/körda lik. jag och några kompisar brukar köra sönder gamla bilar i skogen tills dom av någon anledning inte går att köra alls, oftast för att fram/bakvagn blivit sneda och då kan ni tänka er hur resten av bilen ser ut. men har ändå skrotat dom efter att jag blivit less på att ha dom på gården men man får ju inget för dom. för säg 4-5 år sen körde vi en gammal nissan bluebird på kuusa som jag kört sönder i skogen, kapade taket och plockade huven av den då jag behövde plåt till ett bygge, men den fick jag 500 kr för då, senare fick man en hundring per "bil", fick det även för en sönderkapad bil som jag kom med i delar, men efter det har det blivit ändrat så man inte får en krona.

men man måste ju skrota om man inte vill stå kvar på den i registret
Användarvisningsbild
av taxi
#913415
En liten parantes om vrak i naturen: Jag köpte bromsok på skroten som var i det närmaste nyskick, dagen efter läser jag i tidningen om bilen dom kom ifrån: Nån stackare låg hemma i förkylning och fick bilen stulen, den lämnades pundar-parkerad och kommunen hämtar den och kör den till skroten på rekordtid. I tidningsartikeln läser jag att ägaren precis kostat på den bland annat nya bromsok.
Två dagar från parkerad utanför huset, till stulen, övergiven och körd till skroten. Självklart glömde kommunen titta efter ägaren. Så det är tydligen svårt med "lagom" ibland, en dag eller fem månader ska bilar stå :D

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]