Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#908043
Allinug skrev:Fast när du är ute och kör så skyltar du ju för fullt med ditt regnummer. Det är ju lag på det. Men man kan ju råka göra sig ovän med någon ute på vägen också och då vet man ju aldrig vad uppgifterna skulle kunna användas till.

Ja visst är det så. Men det är ju ändå en relativt liten andel av personer, jämfört med att skylta på internet där vilken snorunge som helst kan få för sig både det ena och det andra.

Har redan fått en bil vandaliserad av nå avundsjuka valpar, så jag gör det jag kan för att behålla min anonymitet :wink: "Onödiga risker" tycker jag.
#908055
På denna sida får man inte reda på de 4 sista siffrorna i personnumret i alla fall, bara födelsenumret. Det finns sidor på internet där du får reda på samtliga personuppgifter bara du har namn och folkbokföringsadress. Det är allvarligare tycker jag. Men det är tydligen helt lagligt att söka enstaka uppgifter via "nätet" enlugt PUL, det är bara listor som är förbjudna att publicera.
#908061
finns mycket skumt folk som ska snoka
ta reda på hur mycket deg man har och det är inte bra alls (själv går jag lite säkrare från bovarna då jag inte har nån deg).
personligen anser jag även att det är ett på hopp på min privata intrigitet.
porten/huset syns på bild osv nä fy fan.
kanon för de som snor bilar.

snacka med nån höjdare som var boss på nån upplysnings sida
jag fråga varför han själv inte stod med fick inget jag kallar svar
av den slemmige jäveln.

det här har gått för långt.


Med vänlig hälsning hasse.
#908101
Denna tjänst bidrar inte till mer info om mitt bilköp. Informationen är bristfällig och undrar om den inte är missvisande med. Bara till nytta för de där misslyckade nyfikna skvallerfilurerna som det alltid finns ett par av på varje liten ort i landet. Tror inte det ökar brottsligheten nämnvärt heller. Tjänsten upplyser ju inte om innehav av stor schäfer och hagelbössa.
#908271
Om man bor i glesbygd så kanske man kan tänka sig att det kan vara bra att kunna kolla upp skumma bilar som stryker omkring och inte verkar höra dit. Om man direkt kan se att bilen är falskskyltad så är det bara att ringa polisen direkt för då måste det vara något skumt i görningen. Och förhoppningsvis har polisen tid att komma...

Fast de skummaste figurerna hänger nog omkring i stan och då tycker jag nog att det bjuds på lite för mycket uppgifter. Har blivit av med lite för många bildelar. :(

Det som brukar vara känsligt när myndigheter gör det, är samkörning av register, och jag måste säga att jag tycker att det inte känns ett dugg bättre att det är en privat aktör som samkör uppgifter.

Sedan är det ju väldigt viktigt att uppgifterna är riktiga om det ska vara meningsfullt att göra sammanställningar. Hur ofta hämtar de ut uppgifter från transportstyrelsen tex?
#908442
NayaBeach skrev:Tjänsten upplyser ju inte om innehav av stor schäfer och hagelbössa.
Med tanke på sveriges lagar ang. vapen och sånt så är det väl en relativt liten andel av befolkningen som äger gevär eller liknande, och en ännu mindre andel som faktiskt skulle använda nämnt vapen, eftersom man skulle åka dit för olaga hot och fan vet allt, trots att det står någon skummis och plockar delar från bilen/gör inbrott...

Schäfer är ju en annan 5a så klart :roll: :P
#908648
Mwi skrev:Den här typen av tjänster underlättar bara för kriminella som vill stjäla lyxbilar, finns inga behov av sådana hemsidor. Att man sedan missbrukar tryckfrihetslagen genom att skaffa sig utgivningsbevis och en ansvarig utgivare, allt för att kunna gå runt personuppgiftslagen gör inte saken bättre. Risken finns att man i framtiden ändrar lagen om tryckfrihet och offentlighetsprincipen, bara för att vissa missbrukar det.
Datainspektionen har gjort ett uttalande om merinfo.se, som var rätt intressant att läsa: http://www.datainspektionen.se/Document ... erinfo.pdf

Mycket riktigt har firman utgivningsbevis och slipper då undan PUL (personuppgiftslagen), så DI fick inrikta sig på tillsyn enligt kreditupplysningslagen:
Problemet var att firman lämnade kreditupplysningar om privatpersoner som inte är näringsidkare på http://www.merinfo.se, "trots att det finns anledning att anta att upplysningen kommer att användas av någon annan än den som på grund av ett ingånget eller ifrågasatt kreditavtal eller av någon liknande anledning har behov, s.k. legitimt behov, av upplysningen." Utlämningen av kreditupplysningar gjordes även utan att skicka kreditupplysningskopia till den som frågan gällt.

Man kan väl konstatera att yttrandefrihetslagen 9 § kap 1 (http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... =1991:1469) är stark iallafall, om man offentligt kan publicera personuppgifter och biluppgifter som är nåbara från nästan hela världen. Kanske alltför stark?
#909870
Ägarinfo har ju varit lätt tillgänglig ett bra tag, via SMS om inte annat. Det jag tycker är sjukt är denna tendens att gödsla med information, som bara händelsevis råkar vara offentlig. Det borde bara finnas en kanal för denna info, och det är när man frågar myndigheten direkt. Bilhandlare och försäkringsbolag kan ju ha sina speciallösningar, men att någon -vem von helst- kan skaffa ett utgivningsbevis och bara ladda ned och vräka ut info verkar helt fel. PLUS att de tydligen kan samköra olika databaser, vilket inte ens var tillåtet för statliga myndigheter tidigare. Det måste finnas en ekonomisk drivfjäder någonstans, dessutom, kanske att lura folk att köpa kreditupplysningar om sina grannar eller nåt sån't, vilket för mig känns ännu sjukare att dessa sajter får tillgång till myndigheters data för att tjäna pengar.
#909980
äh är ju bara googla på ett namn så får man fram person nr bortsett från 4 sista så den tjänsten har ju funnits i århundraden. Sen var bilens specifikationer inte vidare sanningsenliga...

Tex denna http://www.blocket.se/varmland/Toyota_C ... ?ca=12&w=3
Enligt biluppgifter är det en Toyota Supra!!!!!!???? :-O) http://biluppgifter.se/fordon/jam197

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]