Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#894308
lennarte skrev:
Vojje skrev:svaret, om ngn är intresserad? Japp, expansionskärlet kan öppnas utan några som helst problem.
Det är inget man ska rekommendera. Att du lyckades undvika att bränna dig fördärvad på händer och underarmar betyder inte att det går lika bra nästa gång du gör det.

Mvh
Lennart
Testar igen då och ser om inlägget raderas igen.

Ingen mer än jag som funderar över varför han är mer bekymrad över hett vatten från locken än de 10 liter vatten som han får på sej när han lossar slang eller plugg ?
Och varför han var så stressad att han inte kunde vänta 30 minuter eller så
Vi får hoppas att det gick bra iallafall .
#894316
Vojje skrev:nu har jag inte hängt med i den här tråden, tyvärr (läs. som tur är) men upplysningsvis rekommenderar Volvo att man byter kylarvätska vid kall motor.
Just därför jag undrar :D
Räcker du läser första och tredje inlägget
#894549
Vattnet kokar vid normalt tryck. Kokpunkten ändras om du har det i ett slutet kärl där du har ett högre tryck ( kanske först vid 120 grader) Båttrafiken har ett problem med sina propellrar , då där bildas ett undertryck och vattnet kan börja att koka vid en temperatur av ex.vis 20 grader.
Då du öppnar locket så börjar vattnet verkligen "stormkoka"då du ändrar på trycket.
Kavitation är uppkomsten av kaviteter (hålrum) i vätskor i form av bubblor där vätskan övergått i gasform genom att det statiska trycket i vätskan sjunker. Vätskan "kokar" d.v.s. övergår lokalt i gasform. Kavitation förekommer aldrig renodlad utan är alltid en blandning av gasbildning, inlöst luft i vätskan som frigörs och expansion av inblandade luftbubblor i vätskan.
Kokpunkten för ett ämne är den temperatur då vätskan kokar. Fysikaliskt sett säger man att kokpunkten är den temperatur då en vätskas ångtryck är lika stor som omgivningens tryck. En vätska kan genom avdunstning övergå till gasform även vid temperaturer under kokpunkten. Avdunstning kan emellertid endast ske vid vätskans yta. För att gasbubblor skall bildas krävs oftast någon sorts ojämnhet i behållaren. I en väldigt slät behållare kan vätskan bli överhettad, för att sedan plötsligt bilda många stora bubblor som kan göra att vätskan kokar över. För att undvika detta lägger man i en koksten.

Kokpunkten beror på omgivande lufttryck. Därför anges kokpunkten vanligen vid lufttrycket vid havsytan. På högre höjder, där lufttrycket är lägre, är även kokpunkten lägre. För att bestämma kokpunkten vid olika temperaturer kan man använda sig av Clausius–Clapeyrons ekvation.

På atomnivå är kokpunkten det tillstånd när vätskemolekyler har tillräckligt med värmeenergi för att övervinna olika bindningar mellan molekylerna. Därför är kokpunkten även ett mått på dessa bindningars styrka.

Kokpunkten för vatten är 100 °C vid normalt lufttryck. Kokpunkten vid standardtryck kallas normalkokpunkt.
#894573
det verkar inte som att alla är överens om expansionskärlets funktion.
Som namnet antyder expanderar vatten, i likhet med de flesta andra material, när det blir varmt. Eftersom volymen i kylsystemet är konstant och vatten inte kan komprimeras behöver den utökade vattenvolymen ta vägen någonstans. Simsalabim, på toppen av systemet finns ett utrymme som är fyllt med vatten till hälften och luft till hälften. Luft däremot komprimeras gärna, trycket i behållaren ökar och när motorn svalnar trycks vattnet tillbaka in i kylaren. Det är också tack vare expansionskärlet kylsystemet är självluftande (ifall det är tätt) efter kylvattenbyte.
Summa summarum strömmar inte vattnet konstant mellan motor, expansionsärl och kylare och därför blir vattentemperaturen inte så hög i expansonskärlet att det är ngn fara att öppna locket, förutsatt att det inte är ngt annat fel på motorn som t.ex. spräckt topplock, sprickbildning i toppen, etc..
#895154
Körskolan som jag gick i 1965 hade en standardlösning:
Lägg en handduk över locket innan du öppnar. Det blir liite varmt
om händerna men för övrigt händer ingenting....
man får ett ruggigt bra grepp om locket dessutom.
#895208
Vojje skrev:vattentemperaturen [blir] inte så hög i expansonskärlet att det är ngn fara att öppna locket
Det kan den iofs bli. Temperaturen med trycksatt system kan vara högre än kokpunkten utan tryck (med öppet lock). Kokpunkten stiger ju med ökande tryck (och faller med minskande).

Men det är kanske inte det som är den största risken – börjar det koka medan du skruvar av locket märker du ju det och skruvar förhoppningsvis på locket igen. Däremot kan det hända saker längre ner i systemet. Inne i motorn kan temperaturen vara en bit över kokpunkten. När du då öppnar locket med het motor och trycket i kylsystemet sänks kan det börja koka längre ner i systemet. Då bildas en ångblåsa som efter en liten stund – lagom tills du tagit av locket och lagt det åt sidan – växer snabbt och trycker upp en fin fontän genom expansionskärlet. Antagligen händer inte det om allt fungerar som det ska och man inte kört bilen hårt precis innan. Men det är ju dumt att chansa på det.
av *pettson*
#895219
Termostat 92 grader= öppnar vid 92 grader, fullt öppen vid 102 grader.
Typisk kokpunkt för dom flesta modernare Volvomodeller (vitblock) 125-135grader C.
Men det förutsätter trycksatt system och 50% glykol.

Utan lock kokar det som alltid vid 100grader C. Plus minus några grader beroende på hur många meter över havet ni är.

Det är ALDRIG en bra ide att öppna locket när det är varmt alltså.
Dels på grund av som andra sagt, personskade skäl, och som Nils O sagt: Det kokar i stort sett omgående i en varm bil invändigt längst in i blocket när man släpper trycket vid driftstemperatur. Vilket kan skada på både vattenpumpstätningar och termostat samt då att det kan orsaka sprickbildning på längre sikt.

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]