Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
#884074
Exakt, gissningslek kan det bli :lol: När det har varit störning med mina bilar så har ja själv nästan haft lösningen men aldrig haft dator och kollat exakt.
En felkod borde bli satt om hela AC systemet lägger ner.
Användarvisningsbild
av SvenB
#884111
Om du inte vill vänta till 13:e augusti. Testa att söka en bit utaför stan. Vågar man föreslå Skobes i Flen :?:
Användarvisningsbild
av crumpets
#884153
Tack för tipset Håkan men bilen har ju garanti så det måste till vanlig Volvoverkstad :)
wissel skrev:
crumpets skrev:Bilia hade såklart inga tider för inlämning de kommande 3 veckorna så jag har fått boka tid till 13 augusti för inlämning. Felet är kvar :( Blir så innerligt "#%= trött. Ville få fälgen jag skrapade omlackad också (finns såklart inget lackstift till dem...) när den ändå var inlämnad men lack/plåt har ett helt annat bokningssystem och det är totalt nedstängt pga semester så jag fick inte ens boka in det. Tack igen Bilia! Är så evinnerligt trött på allt just nu.
Naturligtvis pajjar det i 30 gr. värme som vi nästan aldrig har här. :-(
Förstår din sits.
Har du fått fram Felkoder som kan hjälpa till i gissningarna som Bilia kommer att ägna sig åt ?
Har tyvärr snikat och inte köpt DICE. Inga vanliga OBD-felkoder. När bilen var inne för service hittade han felkod i AC men skrev ej ner den innan han uppdaterade mjukvaran och den då försvann :| Sedan inträffade aldrig felet igen innan den kom in på felsökning.

SvenB skrev:Om du inte vill vänta till 13:e augusti. Testa att söka en bit utaför stan. Vågar man föreslå Skobes i Flen :?:
Blir så svårt att få att gå ihop med jobbpendlingen bara! Hade jag haft mer semester hade det varit klockrent. Tack för tipset! Många talar gott om Skobes i Flen har jag märkt!
Användarvisningsbild
av Sunschreem
#884444
EN vanlig grej är ju också att kondensatorn rostar sönder vad jag förstått? FInns det något man kan göra för att grejerna ska hålla längre? FÖrutom att typ gno med tandborste en gång i veckan :P
Användarvisningsbild
av crumpets
#884980
Fast rostad kondensor släpper ju ut gasen. I mitt fall har jag bra med gas för det funkar fint när det inte är tokvarmt, det måste vara nåt som har med just värmen att göra. Det fåniga är att just beskrivningen med slirande magnetkoppling verkligen stämmer in till 100% på mina fel så kanske var den rappligt påskruvad från början/ofattbart usel kvalitet. Borde verkligen investera i en ful-DICE men just nu känner jag mig så trött på märket volvo att jag inte vill köpa på mig nåt märkesspecifikt alls...
av xxargs
#884985
Det fins inget som heter slirande AC-koppling, antingen är kopplingen dragen och kompressorn snurrar eller så är den inte dragen och kompressorn snurrar ej. Hade det handlat om slirning så hade kopplingen snabbt blivit glödvarmt och det hade du märkt med mindre angenäma dofter och kanske rök under huven och ett sådan läge sker i princip bara när lagren i kompressorn har skurit.

Ett sätt att kolla är med bladmått kolla spelet mellan remskivan och navplattan på magnetkopplingen - är måtten 0.25 - 0.6 mm så bör det inte vara några som helst problem - är spelet större än så så kan det vara problem vid hög värme och man har det vid allt lägre värme om det är över 1 mm.

om navplattan står still och remskivan snurrar (och AC påslangen) så kan man prova med en kvastskaft eller liknande knacka till på navplattan och sugs den fast och kompressorn börja snurra så vet man att det är för stort spel i magnetkopplingen.

---

om din bil bara har gått 2000 mil så är sliten magnetkoppling knappast trolig orsak, sådan kommer först när man är förbi typ 20000 mil, utan det är något annat som stänger av kompressorn av någon orsak och i en modern bil kan det räcka med ett sensorfel någonstans.
Användarvisningsbild
av erikn
#885224
Men har inte nyare AC-anläggningar något slags varaiabel kompressor som är inkopplad hela tiden? Det är väl bara äldre typen som har magnetkoppling.
av xxargs
#885272
Suggastryckstyrda variabel kompressions-kompressorer har funnits länge i lite bättre bilar och de har traditionellt alltid haft magnetkoppling men slår inte av och på hela tiden som i enklare bil-AC system med ON/OFF-kompressor med fast slagvolym utan den är dragen så länge motorn går om AC:n är påslagen

Personligen hoppas jag att magnetkopplingen är kvar i alla vettiga bilar vare sig det är fast slagvolym, gastryckstyrda eller elektriskt styrd variabel kompression (med lärdom av hur det går i VAG-bilarna där man skippade magnetkopplingen och problemen som blir när bilen är lite äldre och risken en begagnat-köpare tar) just för att kompressorn kan stängas av helt när den inte behövs eller om den börja sakna gas och den vägen inte pumpar sig slut på olja och skär.

Tittar man tex. på hantverksbilar av VAG så har de magnetkoppling på sin kompressor av variabel kompressionstyp (undra om inte det tom. var elektrisk styrd dito i VW Caddyn... kollar... - Caddy from. 2011 har både magnetkoppling och elektriskt styrd gasventil för sin variabla kompressor) för där vill man inte riskera strul, men med privatbilar och förmånsbilar som så småningom blir privatbilar så lastar man över problemet till efter garantierna tar slut och begagnat-bilköpare tar en risk om denne inte är mycket uppmärksam på sin AC:s funktion och kollar att den fungerar vid köp och regelbundet efter - även vintertid då om det börja sakna så mycket gas att kylan minskar (när det är varm omgivning) så måste man få det reparerat väldigt fort om det inte skall bli totalhaveri och mycket dyrt att reparera.

i Norden kan det gå 6 månader innan man upptäcker att man saknar kyla i bilen och tappar den gasen på höstsidan så kan kompressorn mycket väl vara skuren framåt vårsidan utan att det märks... att kolla om AC:n fungerar innebär att man måste söka upp varmgarage, låta bilen bli genomvarm för att kolla om kylan fungerar och det bör kollas minst 1 ggr i månaden vintertid... - det är vad det innebär om man köper en begagnad VAG-bil i norden och vill ha en fungerande AC på sommaren

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]