Någon mer som testat Biltema Flushing oil?

Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Inläggav Andreasace tor 06 dec 2012, 20:54

Gjorde oljebyte idag på min v70-99.

så var över till Biltema och köpte lite olja.
Såg nu en produkt jag inte sett hos dem tidigare och den finns inte på hemsidan/katalog.
Art nr 38-43.
Flushing oil.

4.55liter kostar 199kr.
Stog dock inte så mycket info, men att den renar motorn och löser slam.

Tror ändå denna produkt måste vara bättre än dem andra "motortvätt" produkterna.
Eftersom man tömmer ut den gamla oljan, in med denna och sedan tomgång i 10 min för sedan göra samma proccedur som oljebyte.

När jag tömde ut det så var den lika svart som den gamla oljan ( som det ska vara), så jag antar att den gjort lite nytta :)
Säljer V-scan Pro. Diagnos enhet för Volvo. 100% VIDA kompatibel
Andreasace
Däckkrängare

Re: Någon mer som testat Biltema Flushing oil?

Inläggav sicnarf fre 07 dec 2012, 08:37

Helt onödigt att göra sånt för det kan skada mer än göra nytta. Det kan rensa/skada gamla packningar och sånt på gamla bilar och göra dem lite tunnare skörare. Gjorde du filter byte innan flushing oil tillsattes,förresten? Annars är det massa skit från gamla filtret som åker runt ju. Det var nog därför din flushing olja kom ut så svart. Jag hade köpt en billig 100 kronors olja och kört lite på tomgång och tömt det sedan för att rensa skiten mer och fyllt på med den riktiga oljan sedan. Gör man regelbundna oljebyten så behövs inte såna flushing oljor som du köpte,det är bara slöseri med pengar. Kanske kan vara bra att använda dem om man har jätte gammal och smutsig kletig olja i motorn,inte annars
sicnarf
Bensin i blodet

Inläggav volvobaggen fre 07 dec 2012, 16:31

Dieselolja är billigare.
volvobaggen
Däckkrängare

Kör: 1997 Volvo 855 B5252s LPG

Inläggav Andreasace lör 08 dec 2012, 19:36

Några liter Bilema flushing oil och 10 min tomgång

Kan tllägga att varför jag anv flushing är att jag köpt bilen för ca 3 månder edan, även om de har en full srvice bok så litar jag inte ett skvatt på dessa saker, Möjligenom det är Bilia originl stämplar men inte sk lokala firmor osv.

Gjorde iaf olje bytför 1 månad sedan. Kollde stickan och såg at en var svart. Attoljan blir svart har sin naturliga förklaring oc det betydr inte att oljan är skitig. Men jag anser inte at oljan ska bli vart på månad när jag kör ca 2 mil om dagen.

S jag jgordedå en flushing för att dels bli av med gammal skt oc restrande oljochsedna fylla me fräsh olja igen.

Så nu får man se hur länge det varar
Bild
Andreasace
Däckkrängare

Inläggav Droopy lör 08 dec 2012, 22:27

En ny olja blir svart ganska snabbt i alla bilar pga sotresterna som fins kvar i oljan som står lite här och där ( ca 4-5dl blir kvar ) och det behövs väldigt lite sotrester för att färga den nya oljan svart igen, det spelar ingen roll om du kör 2 el 20 mil per dag.
Droopy
Bensin i blodet

Inläggav Andreasace lör 08 dec 2012, 22:37

Droopy skrev:En ny olja blir svart ganska snabbt i alla bilar pga sotresterna som fins kvar i oljan som står lite här och där ( ca 4-5dl blir kvar ) och det behövs väldigt lite sotrester för att färga den nya oljan svart igen, det spelar ingen roll om du kör 2 el 20 mil per dag.

Absolut, men som bilden visar så är detta efter 10 min tomgång oil flush.

Dvs jag gjorde ett oljebyte för 1 månad sedan, kört ca 100 mil, tömt ut olja nu, hällt i 5 liter Oil flush kört 10 min, och fått ut detta.

Jag fått bara detta kännas som att oljebyten tidigare kanske inte har fullföljts ordentligt som stämpel boken säger.

Att olja blir svart så är det OK, den gör rent och håller skiten flytande, Men på 10 min?

Mvh
Andreas
Andreasace
Däckkrängare

Inläggav Droopy lör 08 dec 2012, 23:39

Ja, det du gjorde kan ju inte skada iaf, nu vet du att det är OK.
Droopy
Bensin i blodet

Inläggav umekille sön 09 dec 2012, 00:36

Enligt min kompis bilmekanikern som skruvat bilar sen -60talet
Om man är osäker så kan man göra ett oljebyte med filter o vanlig
motorolja sen göra 1-2 snabba oljebyten inom 100mil och sen olja
och filter som vanligt byte...en motor tar lite olja så mellan
strecken på stickan är normalt(ca:1L) fylla på innan nästa oljebyte.
umekille

Inläggav Lucif3r sön 09 dec 2012, 01:29

Andreasace skrev:Att olja blir svart så är det OK, den gör rent och håller skiten flytande, Men på 10 min?

Du skulle ha kunnat hällt oljan rakt igenom motorn och oljan hade kommit ut betydligt svartare än den du hällde i.
Min T5a :)
Ber om ursäkt för ev. dubbelposter, min mus är dum i huvudet och dubbelklickar lite när den känner för det
Lucif3r
Volvonörd

Kör: V70 T5 2.0 -97

Inläggav NilsO sön 09 dec 2012, 16:33

Jag tycker det finns goda skäl att vara skeptisk till medel man bara ska "hälla i" och så ska motorn eller vad det nu är på ett magiskt vis förnyas.

Eftersom det aldrig ställs några krav på sådana produkter att de ska fungera på ett visst sätt eller att de ska uppfylla några fastställda specifikationer kommer den mänskliga naturen hos kunderna att göra att de flesta tror att produkterna fungerar, åtminstone litegrann. För det vill vi ju så gärna att de ska göra. (Titta! Motorsköljningen blev svart. Den måste fungera! Eller: Går inte motorn åtminstone lite bättre nu när jag kört igenom spridarrengöring? Eller: Nu när jag kört 50 mil droppar det inte från kylaren längre. Det måste bero på läcktätningsmedlet!)

I det här fallet får man ju en dunk halvsyntet motorolja för mindre kostnad, så då tycker jag det känns vettigare antingen att "skölja" motorn med sådan, eller göra tätare oljebyten.
NilsO
Bensin i blodet

Kör: 940

Inläggav Elvis sön 16 dec 2012, 01:11

NilsO skrev:Jag tycker det finns goda skäl att vara skeptisk till medel man bara ska "hälla i" och så ska motorn eller vad det nu är på ett magiskt vis förnyas.

Nja, förnyas eller repareras är det väl ingen som hävdar att den gör, att den kan göra rent är naturligtvis möjligt.

Viss utveckling sker ju faktiskt, och även om det finns en hel del "snake oil" där ute så måste ju inte allt vara bluff och bedrägeri.

Engine flush-oljan torde rimligtvis vara en vanlig olja med förhöjda mängder rengörande additiv i, så hade nog jag gjort produkten, så den kan nog fungera. Hur den står sig jämfört med tex göra samma procedur med vanlig motorolja vore intressant att testa.

Det vore således mycket intressant att få denna produkt jämförd, testad och analyserad av ett oberoende lab.
S40 1.8F -07 Bild | V70 T5 -97 Bild
Audi - Fyra nollor i grillen. Och en bakom ratten!
Användarvisningsbild
Elvis
Övningskörning

Kör: S40 1.8F & V70 T5

Inläggav *pettson* sön 16 dec 2012, 16:57

Inte ett tvivel om att den tvättar. Alla mej veterligen förekommande motortvättar gör just detta utan att det är problematiken. Smutsen släpper, inte en tvekan.
Problemet är all den extra smuts som detta löser upp på en gång. I mina ögon verkar det som att dom flesta tror att alla oljekanaler är minst flera mm stora och där ställer det inte till någonting. I själva verket är det ju bara transportkanalerna som är så stora och för den delen större med. Trasslet uppstår när några korn (läs några hundra) tar sej ända fram i ett ramlager, eller i ett staklager. Där ska det pressas ut i en springa på runt 2-3hundradels millimeter utan att fastna och utan att riva ett sår i lagerytan trots att koks är hårt som grus.
Vän av ordning tänker direkt att vi har ju faktiskt oljefilter som tar ned till 20-25 micron, och visst har vi det, men när inte det flödar tillräckligt på grund av den plötsliga smutsen och trycket ökar, så släpps oljan helt orenad ut i lagerdelarna och problemet är då ett faktum som inte går att backa. Ett problem som kostar både mycket tid och pengar att lösa. Att då istället tvätta med en bra olja som får gå kortare tid med flera filterbyten är en skonsammare lösning då det tar längre tid och man riskerar inte att få skräpet runt i motorn igen.
Maila bara om du vill nåt som inte har med support i forumet att göra.
*pettson*
2009 års Jagrullare!

Kör: XC90 -2004

Inläggav PTV sön 16 dec 2012, 17:33

Förr bytte man olja och filter enligt en tids / mil intervall och de flesta gör så fortfarande.Men nu verkar en ny grupp ha tillkommit.De som byter olja och filter och som mellan dessa byten renkör motorn några gånger med ännu mer olja innan de byter olja och filter ytterligare en gång.Har folk för mycket pengar eller fritid undrar man ju då !?.LOL ... :D
(Här skulle det stått något bra).Men eftersom världen redan är fylld av ljushuvuden så låter jag bli.
PTV
Olja under naglarna

Kör: S70 T5 - 850 GLT - Honda Super Blackbird

Inläggav Andis mån 17 dec 2012, 00:57

Provade Wynns engine cleaner i en bil som motorn var att betrakta som helt slut och körd.

Han hade inte byt olja på 5 år. Var knappt någon olja i heller. Lätt förskräcklig inte en hydraulisk lyttare som gick Smatra och knacka som en 70 tals diesel.

Var fullt med gega när man öppna oljelocket och titta ner.

Min erfarenhet av såna bilar är att byter man olja på dom så kommer det bli stop i oljesilen på grund av för mycket skit som släpper.

Tänkte därför testar det här med motor tvätt och ser hur det går.

Efter ett olje byte först för att få ut lite skräp så byte igen och i med Wynns så under dom 15 minuter bilen stod på tomgång med det i så hörde man hur liftarna kom igång igen en efter en och motorn vart helt tyst igen.

Helt otroligt hade inte trott det.

Oljan var som vatten när jag tömde den och kolsvart.

Sen gjorde jag ett till oljebyte för att få ur eventuell kvarvarande Wynns och sen nytt filter olja igen. Och hör och häpnad lätt bilen helt kry.

Sen hur mycket skador det var på motorn vet jag inte men ägaren var nöjd och förvånad då han inte heller trodde den skulle bli tyst igen i motorn.

Hörde inget mer om bilen så vet inte hur den fungerade i längden tyvärr.

Med vänlig hälsning,
Andis
Andis
Bensin i blodet

Kör: XC70 2,5T 2004 Automat

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum

Återgå till Allmän Bil-diskussion