Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hur gör du?

Kör som vanligt, jag kör aldrig någonsin för fort.
2
22%
Kommer aldrig köpa en ny bil.
4
44%
Lägger några minuter på att gå ned flera nivåer i menyerna och stänna av systemet varje gång jag startar bilen.
2
22%
Använder öronproppar så man slipper höra pipet och tränar upp högerbenet så man kan gasa igenom motståndet i pedalen.
Inga röster
0%
Jag slutar köra bil och tar taxi.
Inga röster
0%
Ställer mig i kö för att få systemet bortprogramerat så fort tunerfirmor har en uppdatering kvar.
1
11%
Blockerar gps och kamera så bilen inte vet aktuell skyltad hastighet.
Inga röster
0%
#1579033
Nya bilar måste från och med Juni ha automatsk hastighetsövervakning som tutar och gör det jobbigt att gasa om du kör över tillåtet, tex genom att göra gaspedalen trög och vibrerande.
#1579051
Man får leta efter en bil där det enkelt går att stänga av med en knapptryckning, likt S/S i min V60.
Att hålla på i menyer blir ingen glad av, lika lite glad blir man när man måste sitta och hålla på bromsen i varenda nedförsbacke för att inte bilen ska frirulla +5 km/h mot skyltad hastighet med följden att det piper och blinkar...
#1579064
EU direktivet säger att det måste vara minst två knapptryckningar bort.
Min bil har inte denna varning, bara en blinkande hastighetsskylt i displayen. Kör jag med farthållare och det kommer en nerförsbacke så regenererar bilen och laddar batteriet. Jag har kört många av Mercedes nya helelbilar och kör man med farthållaren så blir det inget problem, bilen laddar batteriet när hastigheten är på väg att överskridas. Kia EV9 klarade det också bra.
Men som sagt, vilket jäv.. skit! En liten enkel omkörning där man ”behöver” överskrida hastigheten lite grann kommer att ta bort fokusen från det viktiga, att ha koll på övrig trafik. :-(
#1579211
Hur fungerar systemet, försökte hitta info men det var svårt.

Måste alla nya bilar ha "navigator" ???

Måste alla nya bilar ha hela EUs vägnät lagrat med med aktuella hastighetsgränser.

Är det krav på alla länders myndigheter i Eu att direkt publicera sitt vägnär med aktuella gränser, tar ju upp till 2 år idag.

Uppdateras det automatiskt i bilarna via 4G/5G, vem betalar för nätverkstrafiken.

Går det via kameran som filmar skyltarna istället. Hur klara det ortsnamn utomlands, (de har ju inte hastighetsskyltar)

Mycket man undrar över.

Kunde inte hålla mig särskilt läng[…]

Stendöd volvo 460

Nu är bilen stendöd och inte ens en lam[…]

IMG_3325.png Syns här… och på […]

Kolla Bildelsbasen eller lokala skroten om dom har[…]