Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Nu är det på gång 😀
Jag måste bara fixa en rigg för uppställningen och ett lämpligt hjul att spinna med. Min dubb är ganska kort. Det kan nog bli meckigt att ställa den rätt på körnslaget på brickan för dynamisk balansering.
Bilagor
IMG_0511.jpeg
IMG_0511.jpeg (2.74 MiB) Visad 1357 gånger
IMG_0512.jpeg
IMG_0512.jpeg (2.35 MiB) Visad 1357 gånger
Användarvisningsbild
av js1
Jag fick aldrig nån riktig ordning på det där och vågade inte lita på resultatet. Det blev för stor variation mellan uppställningarna.
Efter att ha gått och smakat under flera år och nog sett samtliga ( :-D ) inlägg på Youtube om hjulbalansering gjorde jag slag i saken och beställde en egen maskin.
Jultomten kom tidigt i år och nu står den i mitt garage, en riktig "villhöver" pryl :-D
Bilagor
Redats2.jpeg
Redats2.jpeg (2.67 MiB) Visad 530 gånger
Redats1.jpeg
Redats1.jpeg (3.17 MiB) Visad 530 gånger
Cool manick, vill också ha en sån :-D

Apropå pucken, det är oerhört viktigt att spetsen på dubben är centrerad relativt pucken inom en hundradels millimeter. Fick något litet offsetfel på min när jag borrade hålet för dubben, man får vrida pucken 180 grader, balansera en andra gång och ta medelvärdet av 0 och 180 grader för att kompensera bort felet. Men då blir det rätt inom 5 gram :-)
När man gör statisk balansering duger icke kopparbricka med körnslag, en plan stålyta är bättre. Och så roterar man hjulet långsamt för hand och låter det stanna av sig själv medan blicken fokuserar på bubblan :nerd:

Är man bekväm av sig och inte har n&arin[…]

Tack för snabbt svar , men hur felsöker […]

Finns det överhuvudtaget vinterdäck uta[…]

Nu är jag inte alls inläst på tekn[…]