Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av intruder1400
#1238960
Robbi skrev:
volvoc70cab skrev:Jag är kanske ett undantag. Har aldrig varit i en bilhall om jag inte haft pengar i börsen. Är ägare till en XC60 samt en C70 cab ( som är vår sommar bil några månader). Betalar kontant och sätter sedan bilägandet på nöjeskontot och glömmer värdeminskning m.m.
Om du betalar kontant så är du knappast medelsvensson, vilket tråden handlar om.
Varför ? Vi finns som spar
#1238961
intruder1400 skrev:
Robbi skrev:
volvoc70cab skrev:Jag är kanske ett undantag. Har aldrig varit i en bilhall om jag inte haft pengar i börsen. Är ägare till en XC60 samt en C70 cab ( som är vår sommar bil några månader). Betalar kontant och sätter sedan bilägandet på nöjeskontot och glömmer värdeminskning m.m.
Om du betalar kontant så är du knappast medelsvensson, vilket tråden handlar om.
Varför ? Vi finns som spar
Spara ihop en halv mille? Ok.
#1238985
Om man ser i precis andra änden av prislistan så finns vi som inte lägger några pengar (nästan alls) på bilköp. Men det förutsätter lite kunskap å'andra sidan. Dom bilar jag kört sedan 2001 har jag inte betalt något för. Reparation och underhåll gör jag själv och det blir några tusen om året, men å'andra sidan har jag inga avbetalningar eller sådant, och numera (på 745-an) ingen vägskatt. Det verkar som min nästa bil blir i samma prisklass....... Yngsta dottern har "snöat in sig" i en Peugeot 5008 och då får jag (kanske får betala några tusen) en Hyundai Tucon 2006 V6 bensin med 4x4 och 2000 kg släpvagnsvikt. Precis vad jag behöver. Tycker synd om 745-an bara, nu när den äntligen verkar gå ordentligt igen. Men det dröjer nog ett år till innan detta bli aktuellt..... :-)-)
#1238991
Jag har haft allt från bilar som kostat en tusenlapp i inköp och som gått en vinter innan skroten fått ta över till helt nytt där jag kryssat i precis allt jag vill ha, och det finns fördelar och nackdelar med båda alternativen, men tror man att det är ekonomiskt att köpa nytt kontra kostanderna för reparationer av en låt säga 5 år gammal bil, ja då är man rätt fel ute..

Köper nytt gör man för att man vill och kan, inte för att det ska vara billigare..
av Mwi
#1239009
Robbi skrev:Spara ihop en halv mille? Ok.
Det går ju faktiskt snabbare och blir billigare att spara än att betala på ett lån, men man får ju inte prylen direkt :wink:
av intruder1400
#1239017
Mwi skrev:
Robbi skrev:Spara ihop en halv mille? Ok.
Det går ju faktiskt snabbare och blir billigare att spara än att betala på ett lån, men man får ju inte prylen direkt :wink:
Visst är det så ! Kan man inte spara men köper en ny bil måste lyxfällan ligga nära tillhands eller tänker jag fel ???
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1239027
Mwi skrev:
Robbi skrev:Spara ihop en halv mille? Ok.
Det går ju faktiskt snabbare och blir billigare att spara än att betala på ett lån, men man får ju inte prylen direkt :wink:
Visst är det så, och med strax över 5000:-/månad i sparande tar det ca 8 år att spara ihop en halv miljon om man inte tar hänsyn till eventuell ränta.. Ingen evighet direkt..
#1239127
Visst är det så, och med strax över 5000:-/månad i sparande tar det ca 8 år att spara ihop en halv miljon om man inte tar hänsyn till eventuell ränta.. Ingen evighet direkt..
Vänder man på det så kan man ju få en ny bil direkt mot lån/leasing och slippa vänta 8 år till en inte så mycket högre totalkostnad. Vilket det kanske vara värt att slippa åka det man har i åtta år till..
Om man börjar resonemanget från noll så skall man under tiden man sparar antingen avstå bil eller så får man ju köra ett antal år i något som också kostar pengar...

Antingen betalar man före eller efter och nettoskillnaden är i realiteten inte så stor som jag ser det. Det finns fördelar/nackdelar med båda sätten...
Personligen leasar jag och har inget eget kapital bundet. Man betalar en del för det givetvis, men slipper också osäkerheten med inbytespris, "oförutsedda" utgifter och liknade. Jag skruvar gärna bil, men när jag vill, inte för att jag måste då och då.

/Thomas
#1239660
intruder1400 skrev:
Mwi skrev:
Robbi skrev:Spara ihop en halv mille? Ok.
Det går ju faktiskt snabbare och blir billigare att spara än att betala på ett lån, men man får ju inte prylen direkt :wink:
Visst är det så ! Kan man inte spara men köper en ny bil måste lyxfällan ligga nära tillhands eller tänker jag fel ???
Då har jag varit nära i 25år nu då. Får se om jag klarar mig 20 till.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
Rekommendation Generator V50 2.0 D

Ett tips, kolla att nuvarande generator är 15[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, […]

Alla seriösa biltjuvar vet också att d[…]

Lös motorlampan och visade det nån felk[…]