Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1234957
Testet visar också hur ineffektivt en förbränningsmotor kopplad till en generator faktiskt jobbar. Hur mycket energi gick till spillo i värme?
Allt handlar om hur man själv vill se på det. Eller snarare hur andra vill att man ska se på det...
#1234965
VolvoB20 skrev:Att elbilen är 4 ggr så effektiv gäller ju på sommaren, I vinterkylan kommer du behöva förvärma lithium cellerna innan du kan påbörja laddning. Du tänker ju inte ladda förrens fram på natten när strömmen är billig. Men då är det smällkallt och batterierna har hunnit bli genomfrusna. Sen kommer du behöva förvärma kupén innan avfärd för att inte behöva suga så mycket ström till kupevärme, elstolar o elrutor på väg till jobbet.

Då är dina 400% effektivare eldrift bara en dröm.
Och du menar att du får en dieselbil att rulla på 0.48l/mil När den startar kall? Om du för värmer, räknar du bort förbrukningen dieselvärmaren drar?

4x effektivare brukar vara dom högsta siffrorna som rapporteras. 2.5 kanske dom lägsta. Sanningen ligger säkert där emellan, per fall blir det såklart olika beroende på olika bilar/motorer och förutsättningar.
#1234972
TommyP86 skrev:Testet visar också hur ineffektivt en förbränningsmotor kopplad till en generator faktiskt jobbar. Hur mycket energi gick till spillo i värme?
Allt handlar om hur man själv vill se på det. Eller snarare hur andra vill att man ska se på det...
Testet visar mycket tydligt att vi måste komma bort från fossila bränslen för att driva bilar. Det gäller både ICE-bilar på fossila bränslen, och batteribilar som laddas med elenergi på dagens elnät med mycket högt inslag av fossil energi på marginalen. Men teknikmässigt är testet en jämförelse av äpplen och päron, vilket inte ger testet något vetenskapligt värde. Den skillnad som man i testen kom fram till skulle rent teoretiskt varit motsatt om man inte jämfört äpplen med päron. Dessutom finns det stora frågetecken om man haft ordning på SOC för batteribilen under testet.
#1234981
Med äpplen och päron menar du då att man tagit en rätt liten och väldigt snål dieselbil och jämfört de med en väldigt stor elbil med relativ hög energiförbrukning....?
#1234998
Camel skrev:
EbbevonVolvo skrev:
joel80 skrev:
Men då det t.o.m går år mindre diesel för att driva ett billigt elverk för att ladda en stor elbil för samma sträcka som man kör en snål V40 är elbil bättre även om vi skulle tvingas använda all överbliven diesel till att driva kraftverk.. :D Inte för att det är ett troligt scenario, men även i ett sånt extremfall gör elbilen av med mindre energi.
Det där hängde jag inte med på. Var har du hittat det?
Jag tror detta test avses:
joel80 skrev:Såg en test där man förresten körde en Tesla mot en V40 D4 där man laddade Tesla via ett dieselverk. För att köra ca 100km med Tesla behövdes 4.4l diesel i dieselverket. I Volvon, som dessutom vägde 700kg mindre, behövdes 4.8l.
Så även om man alltså kör den galna omvägen via dieselbränsle i ett dieselverk för att ladda elbilen drar den nästan 20% mindre. Och då är det en av de minst snåla elbilarna. Ovetenskapligt test kanske men nog säger det en del?

Testet visar ungefär det förväntade. Fast teoretiskt skulle skillnaden varit motsatt. Att det i praktiken blev tvärtom beror på den berömda jämförelsen av äpplen med päron och samt oklar SOC i batteribilen. Testet visar dock tydligt att man inte ska ladda batteribilar på elenergi som globalt i snitt har sitt ursprung till 2/3 i fossilt bränsle, eller dagens marginalel som är ännu mer fossil till ursprunget. Klimatbelastningen blir då för hög för att vara försvarbar, speciellt i jämförelse med ICE-bilar på alternativa bränslen.
Jag förstår att jo EL inte själv ville svara på den frågan.
Fråga 1. Hur mycket el var kvar i Teslan efter körningen? Det redovisade dom aldrig. Bara hur mycket el som batteriet hade efter laddningen, inte sedan hur mycket som fanns kvar i batteriet efter körningen.
Fråga 2. Vet någon vad som händer när man fyller tanken ända upp i röret som dom gjorde på bilen? När bilen startas kommer dieseln att rinna ut genom avluftningen, som går genom ett kolfilter som dom också antagligen fyllt.
Men skit samma. Någon tyckte att vissa här inte är seriösa i sin kritik. Första gången du hänvisade till detta så tog jag det som en "rolig oseriös grej".
Nu påstår du utan tvekan att det skulle vara på riktigt. Är det seriöst jo EL?
joel80 skrev: Men då det t.o.m går år mindre diesel för att driva ett billigt elverk för att ladda en stor elbil för samma sträcka som man kör en snål V40 är elbil bättre även om vi skulle tvingas använda all överbliven diesel till att driva kraftverk.. :D Inte för att det är ett troligt scenario, men även i ett sånt extremfall gör elbilen av med mindre energi.
#1234999
joel80 skrev:Med äpplen och päron menar du då att man tagit en rätt liten och väldigt snål dieselbil och jämfört de med en väldigt stor elbil med relativ hög energiförbrukning....?
Nej, jag menade att i verkligheten är det sannolikt att batteribilen laddas från elnätet. Och jag fokuserar på klimatfrågan eftersom den allmänt anges som skäl att införa batteribilar.

Elnätet i Australien har ca 800 g CO2e/kWh och ca 5% överföringsförluster. Om 18 kWh från vägguttaget går åt på 104,6 km sträcka blir det minst 144 g CO2/km för batteribilen. Men sannolikt går det åt ännu mer energi. Och vi har inte ens tagit hänsyn till batteriets klimatbelastning. Vid förbränning ger diesel ca 2,53 kg CO2e/l. Till detta bör 20% läggas till, då hamnar man på 3 kg CO2e/l WTW. V40 hade en påstådd förbrukning av 4,8l vilket blir 138 g CO2/km. Men oavsett inbördes skillnader är ingen av bilarna godtagbar som lösning på klimathotet! Helt andra teknologier/bränslen måste fram. Man måste ställa sig frågorna: Hur hade det blivit om man kört V40:n på HVO? Batteribilsägaren är hänvisad till elnätet. Eller så kan batteribilsägaren införskaffa ett stort dieselaggregat och tanka detta med HVO och ladda sin batteribil. Hur kul är det? Hur blir det med de lokala utsläppen? Jämför med tomgångskörning hemma på garageuppfarten? Frågan är när batteribilsentusiasterna ska inse det orimliga i att batteribilar ska vara räddningen för klimatet.

Men att ladda batteribilen från ett dieselaggregat betyder ingen nämnvärd skillnad. Enligt tillverkaren ABLE så förbrukar en dieselgenerator i storleken 24 kW / 30 kVA ca 6,4 l/h diesel vid full last. Det betyder i princip att aggregatet bottnar vid ca 24 kW eftersom det är utlagt för en effektfaktor på 0,8 vid 30 kVA. I filmen går aggregatet med mycket nära full last och med en effektfaktor nära 1,00. Diesel ger ca 2,53 kg CO2e/l vid förbränning. Till detta bör läggas 20% och vi kommer upp i ca 3 kg CO2e/l. Detta ger 800 g CO2e/kWh från dieselaggregatet, ungefär samma som elnätet i Australien.

Dessutom tror jag inte ett skvatt på att man haft ordning på batteriets SOC eftersom många motsägande uppgifter finns i filmen och man har inte redovisat SOC särskilt. Men var noga med att ”toppa” upp med diesel. Batteriet hade en viss SOC vid start av laddning och en annan SOC vid avslutad laddning. Sedan då? Ingen uppgift på SOC vid avslutad körning verkar framgå av filmen. Även om den var samma siffermässigt, kan valideras de beräkningar som ligger bakom?

I filmen gick det åt 4,46 l diesel => 16,7 kWh enligt ABLE. Man påstår att man laddat 18 kWh? Det verkar som man förbrukat 19,4 kWh?

Filmen vid 0:42 SOC=53% +0 kWh laddat
Filmen vid 0:50 SOC=56% +2 kWh laddat, 55 min remaining
Filmen vid 0:53 SOC=77% +18 kWh laddat, 10 min remaining

45 min och 23 kW => 17,25 kWh tillfört, 16 kWh laddat => 8% laddningsförlust vilket är ett lågt värde. Normalt brukar 15% anges för en batteribil av typen i filmen. Dessutom visar filmen att 2 kWh var laddat vid SOC 56%. Under de efterföljande 45 min tillfördes 17,25 kWh från dieselaggregatet. Displayen visade att 16 kWh laddats. Med samma avvikelse blir det 2,15 kWh som tillförts och 2 kW som laddats mellan SOC 53% och SOC 56%, totalt alltså minst 19,4 kWh. Om man extrapolerar laddningstiden så tog det 45 min för att ladda 16 kWh enligt displayen, då bör det ha tagit 5,6 min att ladda de 2 kWh som fanns vid SOC 56%. Det betyder att laddningen tagit minst 50,6 min. Enligt ABLE så borde ca 5,2-5,4 liter diesel gått åt. Man mätte upp endast 4,46 liter i filmen. Om aggregatet tillför 23 kW under denna tid blir det 19,4 kWh. Om batteribilen laddas med 19,4 kWh tillförd elenergi från elnätet hade det blivit 155 g CO2e/km.
Dessutom: 77% - 53% = 24% = 18 kWh => 100% = 75 kWh, stämmer inte med batteristorleken??
Ingen uppgift på SOC vid avslutad körning verkar framgå av filmen.
Att toppa upp diesel i en bil kan vara vanskligt. Det är inte säkert att det speglar förbrukningen.

Alltså mycket som inte stämmer överens, motsägande uppgifter i testet. Dessutom har underlagen av alldeles för få värdesiffor.
Vad ville man visa? Att en batteribil är bättre för klimatet än en ICE-bil? Det lyckades man inte visa.
I stället lyckades man med all önskvärd tydlighet visa att en batteribil är farlig för klimatet, så även en ICE-bil på fossilt bränsle.
Testet kan man slänga i papperskorgen som test betraktat.
#1235054
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:Att elbilen är 4 ggr så effektiv gäller ju på sommaren, I vinterkylan kommer du behöva förvärma lithium cellerna innan du kan påbörja laddning. Du tänker ju inte ladda förrens fram på natten när strömmen är billig. Men då är det smällkallt och batterierna har hunnit bli genomfrusna. Sen kommer du behöva förvärma kupén innan avfärd för att inte behöva suga så mycket ström till kupevärme, elstolar o elrutor på väg till jobbet.

Då är dina 400% effektivare eldrift bara en dröm.
Och du menar att du får en dieselbil att rulla på 0.48l/mil När den startar kall? Om du för värmer, räknar du bort förbrukningen dieselvärmaren drar?

4x effektivare brukar vara dom högsta siffrorna som rapporteras. 2.5 kanske dom lägsta. Sanningen ligger säkert där emellan, per fall blir det såklart olika beroende på olika bilar/motorer och förutsättningar.
Min bil står utanför huset, jag kör varken dieselvärmare eller el-värmare, jag har en mil till jobbet. Bilen väger 2 ton, är manuell och har AWD är kapabel att dra 2.1 ton släp. När jag tankar brukar det ligga på 0.75

En elbil i samma klass bör ligga på 2 kW/h per mil dvs 4 ggr i skillnad. Men det förutsätter ju att man inte behöver någon värme till vare sig kupe eller att värma batteripacken, och så är det ju en sommardag.

Om det går åt 2 kWh (värma batteripacken innan man kan ladda en kall vinternatt, värma kupen, stolarna, värma elrutorna vid resan till jobbet så har ju vips den totala vinsten gått från 4 ggr till 2 ggr.

Det är väl därför man ser siffor på allt från 4 ggr till 2 ggr.

Är det varmt ute, eller man kör längre sträcker behövs ju inte värmningen av batterier eller den höga effekten till kupe/rutor/stolar som används första delen av färden.
#1235103
Blir lite lustigt när allt som skrivs här är fiktiva uträkninga, som från erat håll alla går ut på att försöka få elbilen att verka sämre än den är.

Den helt ovetenskapliga testen som jag länkade till gör det tydligt att även om vi skulle köra alla elbilar på dieselaggregat skulle vi inte öka utsläppen vid körning, troligen minska dem rejält då man istället för att jämföra med en bil som drar 0,48l/mil kanske borde jämföra med t.ex VolvoB20s 0.75l/mil.
Däremot blir siffrorna inte exakta, så att börja dissekera det testet är rätt meningslöst. Det visade på det rätt intressanta att även med 100% fossil el kan elbilen prestera lika bra eller bättre.

HVO bör användas så mycket det bara går istället för diesel. Men jag ser det som tidigare sagt orimligt att man kan ersätta all diesel med HVO. Vi måste, speciellt på marknader med skapligt mycket förnyelsebar el, satsa på elbilar för att klara klimatmålet.

Att man kan göra av med mer energi än man laddar i en elbil beror ofta på regenerering. På en resa i stan på ett par mil är det inte konstigt om man lyckas få tillbaka nån kwh eller två.

Är elbilen under de kallaste veckorna eller månaden så pass ineffektiv som VolvoB20 påstår och att kylan inte påverkar dieselbilens förbrukning mer så blir årssnittet för elbilen då alltså kanske 3,3-3,4ggr effektivare istället för 3,5ggr effektivare.

EbbevonVolvo, vill du få svar/diskutera får du vara trevligare.
Ser det som rätt otrevligt att du förvränger mitt namn.
#1235115
En fundering, skatten på diesel är dubbelt så hög på diesel som på el, räknat per kWh (runt 60 öre per kWh diesel och 30 öre kWh el). om nu elbilen dessutom är 4 ggr så effektiv kommer statens inkomster att minska till 1/8-del om vi går över till elbilar.

Vad tror ni, kommer staten acceptera att intäkterna minskar till en 1/8 del, eller kommer man 8-dubbla skatten i en slags bonus-malus där där staten kommer vilja ha oförändrade skatteintäkter.
#1235116
Till dess staten uppfinner ett system där man kan kontrollera vad elen används till i ditt vägguttag, kommer skatten i så fall behöva tas ut via km-skatt. Skatten på dieselbilar i ett sådant system kommer nog inte bli lägre än elbilens om man säger så :wink:
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 24
D24 bränslepump problem

Är inte "hemma" på denna mo[…]

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]