Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1234150
joel80 skrev:/.../ett fåtal verkar tagit det som sin uppgift att spida sitt ogillande kring elbilar oavsett vad tråden de nämns i gäller. Att vi ska kunna diskutera elbilars vara eller inte är självklart, men att i alla trådar som har något med elbilar att göra, ständigt ta upp samma argument och syn (oavsett om det har diskuterats kring just det i tråden innan) om och om igen, förstör enligt mig vissa trådar.
Oavsett om tråden gällt laddboxar, bonus-malus, parkering med laddning, infrastrukturen, miljözoner, Volvos första elbil, Northvolt eller batteriladdning så ska samma argument mot elbilar stöpas och blötas i det oändliga.
Eftersom elfordon, samt delar av den nödvändiga infrastrukturen, subventioneras med allmänna skattemedel så angår det många. Och det stämmer att många opponerar sig som väl är. Det kanske inte är så många ihärdiga batteribilsförespråkare på just detta forum. Men det är många i samhället som förespråkar elfordon. Det är t.o.m. det som är PK (just nu). För min egen del är det inte ofta som jag påbörjar något av det du räknat upp. Men när påståenden om batteribilars påstådda förträfflighet för klimatet börjar skrivas så händer det ofta att jag engagerar mig. Så även i denna tråd, som hade blivit "OT" pga av någon diskussion om utsläppen flera sidor innan jag började skriva. Sedan kan man diskutera om batteribilar är OT i en tråd om laddstolpar eller en del annat som du räknar upp. Särskilt inte om det, som i en del fall, subventioneras med allmänna skattemedel. Förutom att klimatet angår alla, så gäller ju detsamma allmänna skattemedel.
joel80 skrev: Jag gillar att vi har trådar där vi kan diskutera, men skulle gilla att kunna ha trådar här kring saker runt elbilar som inte blir till en miljödiskussion där de (rätt få men envisa) som ständigt uttalar sig negativt om elbilar upprepar sina mantra.

Vi bör och ska ha en öppen diskussion kring det, men det behöver kanske inte ske om och om igen bara för att något frågar om hur man enklast laddar i hemmet?
Batteribilsförespråkare brukar ofta, ibland även OT-mässigt, sprida sin bild av batteribilar och tar ofta hjälp av olika källor som är mycket partiska och subjektiva. När flera här på forumet invänder med fakta som går emot batteribilsförespråkarnas uppfattning så använder inte sällan batteribilsförespråkare något litet nedvärderande skrivsätt samt kommer med ännu fler länkar till partiska och subjektiva källor. Dessutom ignoreras ofta fakta av batteribilsförespråkare, bl.a. av herr Musk själv som uttalat sig nedvärderande om undersökningar samt om andra teknologier än batteribilar. Så gör inte en förespråkare som är medveten om att utan trovärdighet så lyssnar ingen. Men herr Musk verkar anse att hans uppfattning är den absoluta sanningen och den ska predikas. Batteribilsförespråkare börjar upprepa mantran som att det finns myter och missuppfattningar hos dem som har invändningar. Och batteribilsförespråkare ignorera ofta fakta som talar emot batteribilar och som tagits fram med stort engagemang. Detta kan vara mycket svårsmält för dem som innehar den faktiska kunskapen om en delfråga. En del faller i "fällan" och tappar humöret eller svarar med samma mynt. I en del fall så mycket att både begriplig och obegriplig moderering ägt rum. Jag brukar kunna hålla humöret uppe och jag länkar inte till motsvarande partiska och subjektiva källor på "andra sidan" fast det finns gott om dem. Min huvudsakliga invändning mot just batteribilar grundar sig på att de på kort- eller medellång sikt inte är tillräckligt klimatvänliga för att vara en huvudlösning samt det faktum att batteribilar har blivit så PK att det påverkar förutsättningarna för annan mer rimlig teknik att utvecklas. Varje påstående om att batteribilar är en tillräcklig lösning på bilars klimatpåverkan kommer jag att tillbakavisa med fakta. Och det kommer jag att fortsätta med. Särskilt när det får konsekvensen att trycka tillbaka utveckling av andra mer rimliga tekniker samt att det dessutom subventioneras med allmänna medel.
#1234153
Som sagt, åsikterna kring det sprids gärna av de som ogillar elbilar eller inte vill tro på att de är en del av lösningen. Att man då gärna upprepar det i varenda diskussion på forumet som rör någonting kring elbilar förstör vissa trådar.
Det blir svårt att diskutera vissa delar kring utvecklingen eller ägandet av elbil eller laddbar bil då man i varje tråd ska läsa samma slags mantra från elbilsskeptiker, även om just den tråden inte har med miljöaspekten att göra.

Att de som inte gillar elbilar också bestämt försöker hävda att alla undersökningar och rapporter som visar att elbilar är klart bättre än bilar som drivs med fossilt drivmedel skulle vara vridna får man väl tyvärr räkna med.

Det finns dock mängder med rapporter och undersökningar som visar på samma sak. Exakta procentsiffror skiftar lite, beroende på vad och hur man jämför, men resultaten pekar åt samma håll, elbilen kommer kraftigt reducera utsläppen. Både lokalt och globalt.

Såg en test där man förresten körde en Tesla mot en V40 D4 där man laddade Tesla via ett dieselverk. För att köra ca 100km med Tesla behövdes 4.4l diesel i dieselverket. I Volvon, som dessutom vägde 700kg mindre, behövdes 4.8l.
Så även om man alltså kör den galna omvägen via dieselbränsle i ett dieselverk för att ladda elbilen drar den nästan 20% mindre. Och då är det en av de minst snåla elbilarna. Ovetenskapligt test kanske men nog säger det en del?

#1234154
joel80 skrev: Det är inte starkt motstånd i den bemärkelsen, men det är massivt i den mån att ett fåtal verkar tagit det som sin uppgift att spida sitt ogillande kring elbilar oavsett vad tråden de nämns i gäller.
Om man ska försöka att förstå dessa inlägg så kommer det nog sig av att du ofta försöker få det som om det du propagerar för är det ena rätta och att det är batteribilar som är lösningen. Du upprepar ofta också samma saker igen, och då kommer svaren per automatik.
joel80 skrev: Att vi ska kunna diskutera elbilars vara eller inte är självklart, men att i alla trådar som har något med elbilar att göra, ständigt ta upp samma argument och syn (oavsett om det har diskuterats kring just det i tråden innan) om och om igen, förstör enligt mig vissa trådar.
Oavsett om tråden gällt laddboxar, bonus-malus, parkering med laddning, infrastrukturen, miljözoner, Volvos första elbil, Northvolt eller batteriladdning så ska samma argument mot elbilar stöpas och blötas i det oändliga. Jag gillar att vi har trådar där vi kan diskutera, men skulle gilla att kunna ha trådar här kring saker runt elbilar som inte blir till en miljödiskussion där de (rätt få men envisa) som ständigt uttalar sig negativt om elbilar upprepar sina mantra.
Ja, det är så det blir när du framhäver det du tycker. Då tas nackdelarna upp som motargument.
joel80 skrev: Vi bör och ska ha en öppen diskussion kring det, men det behöver kanske inte ske om och om igen bara för att något frågar om hur man enklast laddar i hemmet?
Det tycker nog alla. Det grundar sig på, i mitt tycke, att du ofta inflikar något som då inte uppfattas som riktigt eller sant.
Jag hoppas du förstår vad jag menar med mina synpunkter. Du behöver inte hålla med, men tänk en runda extra på det. Om du gör det, så ska jag också göra det.
Har du något annat/bättre förslag på hur detta kan lösas? Jag har det tyvärr inte.

Eller vad sägs om att starta en tråd om elbilars nackdelar? Då skulle jag tro att det kommer att bli det omvända. :lol:
#1234156
Jag börjar sällan skriva om elbilar allmänna förträfflighet i trådar som rör specifika saker kring elbilar men är inte heller rädd för att svara på inlägg som kommer i sånna trådar som jag uppfattar som felaktiga. Så visst har jag också upprepat mig, men då oftast i ett svar på ett påstående som jag tyckt varit galet.

Men jag ska tänka på att inte gå offtopic i sånna trådar utan anledning om jag nu gjort det utan att jag nu kommer ihåg det.
#1234160
joel80 skrev:Som sagt, åsikterna kring det sprids gärna av de som ogillar elbilar eller inte vill tro på att de är en del av lösningen. Att man då gärna upprepar det i varenda diskussion på forumet som rör någonting kring elbilar förstör vissa trådar.
Typiskt cirkelresonemang. Men för min del känner jag mig inte träffad. Jag agerar för det mesta reaktivt.
joel80 skrev:Att de som inte gillar elbilar också bestämt försöker hävda att alla undersökningar och rapporter som visar att elbilar är klart bättre än bilar som drivs med fossilt drivmedel skulle vara vridna får man väl tyvärr räkna med.
Troligen. Dessutom tyvärr också det motsatta från det andra lägret. Opartiska och subjektiva rapporter finns det gott om, på båda sidor.
joel80 skrev:Det finns dock mängder med rapporter och undersökningar som visar på samma sak. Exakta procentsiffror skiftar lite, beroende på vad och hur man jämför, men resultaten pekar åt samma håll, elbilen kommer kraftigt reducera utsläppen. Både lokalt och globalt.
Nej, det stämmer inte. Det finns även gott om rapporter som visar på mera rimliga förhållanden och kommer fram till det motsatta. Enda skillnaden är vilken sida om PK de tillhör. Och när det kommer till de globala utsläppen kan man lägga PK helt åt sidan. Batteribilar är ingen global lösning så som klimathotet framställs.
joel80 skrev:Såg en test där man förresten körde en Tesla mot en V40 D4 där man laddade Tesla via ett dieselverk. För att köra ca 100km med Tesla behövdes 4.4l diesel i dieselverket. I Volvon, som dessutom vägde 700kg mindre, behövdes 4.8l.
Så även om man alltså kör den galna omvägen via dieselbränsle i ett dieselverk för att ladda elbilen drar den nästan 20% mindre. Och då är det en av de minst snåla elbilarna. Ovetenskapligt test kanske men nog säger det en del?
Djupt ovetenskapligt, men onekligen rätt kul. :wink: Resultatet blev ungefär vad man kan förvänta sig, även om det teoretiska talar för att det skulle varit ungefär samma skillnad fast åt andra hållet.

Men en seriös debatt kring bilars klimatpåverkan måste innehålla insikten om att inga bilar ska gå på fossilt bränsle alls (eller så lite som möjligt). Vare sig ICE- eller batteribilar.
Med anledning av detta kanske frågan ska ställas så här: Vad skulle resultatet rörande klimatpåverkan i testet bli om Teslan laddades från elnätet med global mix samtidigt som dieselbilen kördes på (åtminstone till en del) på något alternativt bränsle, t.ex. HVO? Bara som ett exempel. Det finns många andra jämförelser man göra och även väga in faktum som att viss teknologi finns redan tillverkad och annan teknologi är inte tillverkad och är även beroende av förutsättningar som gäller i framtiden men som redan är intecknade.

I diskussionen måste vi komma bort från tankesättet att bilar ska gå på fossilt bränsle. Både i jämförelser för att berättiga det ena eller det andra alternativet, men även i verkligheten. Global användning av t.ex. enbart HVO i alla dieselbilar världen över låter sig inte göras. Men det är heller inte möjligt att ladda alla batteribilar världen över på förnyelsebar elenergi. Mina invändningar mot PK och batteribilar ligger just här. Jag är emot ensidig favorisering (och subventionering) av batteribilar eftersom de inte kan bli en global hållbar helhetslösning under en överskådlig framtid. Alternativen behövs de också, och då gäller det att man inte slår ut dem på förhand. Man måste istället se till att alla alternativ utvecklas, för vi kommer att behöva dem alla.
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
#1234161
joel80 skrev:Jag börjar sällan skriva om elbilar allmänna förträfflighet i trådar som rör specifika saker kring elbilar
Men det händer.
joel80 skrev:men är inte heller rädd för att svara på inlägg som kommer i sånna trådar som jag uppfattar som felaktiga.
Inte jag heller.
joel80 skrev:Så visst har jag också upprepat mig, men då oftast i ett svar på ett påstående som jag tyckt varit galet.
Samma här.
joel80 skrev:Men jag ska tänka på att inte gå offtopic i sånna trådar utan anledning om jag nu gjort det utan att jag nu kommer ihåg det.
Jag ska också tänka på det. :wink:
#1234242
joel80 skrev:Motståndet mot ny teknik och elbilar utrycker sig bland som på gränsen till konspirationsteorier på ett bilforum som det här.
Jag tycker det är precis tvärs om. Elbilsförespråkarna/Miljövänner är ju extrema motståndare till utveckling. Det går inte att bygga vindsnurror för de bullrar och stör militären, det går inte att bygga ut älvarna så vi får ström året runt, det går inte att bygga ut kärnkraft. Man är ju emot alla nya fromer av produktion av el. Hur hänger det ihop när allt ska gå på el ?

SSAB vill ju ställa om sin masugn för stålproduktion till el-drift. Den skulle dra 10 TWh per år . Jaha, ok, åhå... i Sverige producerar vi ju 8 TWh med vind o sol. Det räcker ju inte ens till SSABs masugn. Skulle vi inte ha el till NothVolts fabrik och 4 miljoner elfordon också ?

Det är så sjukt att alla som propagerar för omställning till eldrift är sådana totalmotståndare mot all produktion av el. Man vill bara konsumera, inte producera.
#1234258
VolvoB20

Håller med dit till viss del. Finns en viss slags miljörörelsen som mer går ut på att "lägga ner" allt än att hitta lösningar. Jag se det inte på det viset utan har en lite mer hoppfull bild.

Att militären i viss mån också sätter stopp är lite problematiskt.. Men jag har för lite insyn (Vilket typ alla verkar ha då anledningarna är säkerhetsstämplade) till varför man säger nej. Vi får väl gissa att det finns vettiga anledningar.

Man har dock rekordmycket vindkraft på gång och 2017 kom investeringsbeslut på nästan 7 TWh (2079MW) ny vindkraft.
Svensk vindenergi väntar sig en ökning på 60% till 2021 efter senaste boomen.
Det ger alltså ca 12TWh mer vindkraft redan om 3 år. (Prognosen 2021 är på 29TWh vindkraft)

Beror till stor del på en blocköverskridande energiöverenskommelse om elcertifikatsystemet som blev klar i juni.. Nu vågar man investera ordentligt igen när osäkerheten om hur det kommer se ut minskade.

Och din siffra med nuvarande vindkraft fick du lite fel.. 17.6 TWh vind producerade vi 2017.

http://svenskvindenergi.org/pressmeddel ... pa-fyra-ar
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
#1234261
Volvo B20: Du kommer tillbaka till det läget där jag startade denna tråden. Tack för att du "knöt ihop säcken". Jag påpekade att det var en debattör i en annan tråd som inte kunde ladda sitt bilbatteri där han hade sin bil parkerad. Alltså ingen elbil, bara ett "vanligt" startbatteri. Och detta visar en tanke eller åsikt som jag har haft i många år. Jag har även framfört den några gånger i olika sammanhang. Den är så här: Politiker och andra beslutsfattare är som religiöst nyfrälsta på elbilar. "Alla skall ha elbilar!" Men elbilar skall laddas emellanåt. Hur skall det gå till när man inte ens erbjuder elstolpar för elektriska motorvärmare?
Vi har minst 4 miljoner personbilar i Sverige. Hur många av dom bilägare har en egen parkeringsplats för sin bil? Alltså en plats som vederbörande betalar för eller på annat sätt har som SIN EGEN plats. Och hur många av dom som har en egen plats för sin bil, har i dag ett eluttag för en elektrisk motorvärmare?
Eftersom det är jag som ställer frågan här har jag inga siffror på detta, men jag är övertygad om att det är bara ett fåtal bilägare av dom ursprungliga 4 miljonerna som "kan räcka upp handen " här och säga: Jag har motorvärmaruttag!
Hur har man då tänkt att först ersätta alla fossilbilar med elbilar och sedan förse alla 4 miljoner elbilsägare med ladduttag? Och vem betalar denna Super Extra Värsting Jätteinvestering i infrastruktur med kraftkablar under gator och parkeringsplatser?
Det fanns en tid då jag bodde i flerfamiljshus. Då var man ju tidvis intresserad av att hitta ett bättre eller trevligare eller snyggare etc. etc. etc. bostad i ett annat bostadsområde. Jag gick och tittade på några sådana bostadsvisningar i nybyggda områden. Man förhörde sig om gemensamma områden, hur många parkeringsplatser? Vad kostar det att hyra? finns det eluttag för motorvärmare? På den sista frågan blev svaret väldigt ofta: Det har vi inte här, det är för dyrt! Ingen vill betala för det! I flera fall var det kommunägda bostadsbolag som visade sina nybyggda bostäder. Undrar om dom kommunanställda planörerna och projektörerna har gått på "elbilarnas frälsningsmöten" i dag? Vems pengar sitter dom på?
Ungefär samma svar har jag hört i bostadsrättsföreningar. "Det är för dyrt om vi skulle installera något sådant! Det kommer vi aldrig att kunna driva igenom!"

Numera bor jag i en villa och har eget eluttag.

Men som sagt, 4 miljoner ladduttag. Vem bygger och var någonstans? Och vem betalar?
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
#1234267
Rådlös skrev: Vi har minst 4 miljoner personbilar i Sverige. Hur många av dom bilägare har en egen parkeringsplats för sin bil?
Vi har runt 2,2 miljoner småhus i Sverige, så det borde finnas ett par miljoner som redan har plats.
Även de som bor i flerfamiljsbostad har i många fall egen parkering, och vissa har idag redan tillgång till el vid den.

Det krävs en ordentlig utbyggnad, men redan idag har väldigt många av dom 4 miljoner du pratar om redan tillgång till el. Räknar vi dessutom in dom som skulle kunna få tillgång till det på jobbet så ökar det ytterligare.

Ser man till kostnad för ny bil så handlar det kanske om 3% extra kostnad per bil för en "destinationsladdare". Och idag med 50% bidrag för installation 1,5% per bil. (runt 5000kr)

Sen behöver troligen inte alla en egen laddplats.
I stadsområden räcker det för de flesta att de får möjlighet att ladda en natt per vecka. Argumenten du har är så typisk för en skeptiker som inte vill se möjligheterna. De flesta av de saker du inte tror går eller siffror du använder (som 4 miljoner uttag) blir lite skeva.

Det tar dessutom lång tid för ett skifte, så tid finns att fixa infrastruktur, och man har börjat i skapligt hög hastighet med tanke på att det ännu bara säljs runt 7% laddbara av alla nya bilar.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 24

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]