Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Andis
#1227233
Några små tips från mig.

Blocket försäkringen fungera utmärkt för en vän som köpte en nyare dyr bil där automaten fick för sig sluta växla. Sluta med en ny växellåda dock ganska hög självrisk har jag för mig han sa så kolla ev det.

Annan episod jag hjälpte till att reda ut. Körkort som är förfalskade. Är enligt papper från polisen 2015 inte ett brott och helt ointressant att redas ut även om du vet vart bilen är får man ingen hjälp via polis. Så se upp med det och kolla upp att personen som köper bilen verkligen existerar lita inte på bara körkort och pass utan slå upp adress och annat via eniro ratsit eller liknade. Annars har du en bil som åker runt och drar på sig böter som måste överklagas hela tiden. Då ägarbyttet inte gick igenom eftersom personen som skrev på ej existerar. Går ej ta tillbaka bilen för du sålt den utan blir då ett staf i sig att ta tillbaka den. Tydligen ganska vanligt enligt flera parkeringsbolag som var väldigt förstående i detta fall trevligt. Men detta är nog inte ett så stort problem i högre prisnivåer på bilar.
Användarvisningsbild
av batmac
#1227234
CarlRo skrev: Swish har väl ett tak på 15-20K man kan väl inte swisha typ 130K. Jag köpte en klocka på blocket och då kunde jag tillfälligt höja till max 20k vilket klockan kostade men inte mer.
När jag och sambon köpte nuvarande bil så använde vi swish. ca 100k var. Kanske beror på bank. Vi har Swedbank och Danske bank.
#1227237
batmac skrev:
CarlRo skrev: Swish har väl ett tak på 15-20K man kan väl inte swisha typ 130K. Jag köpte en klocka på blocket och då kunde jag tillfälligt höja till max 20k vilket klockan kostade men inte mer.
När jag och sambon köpte nuvarande bil så använde vi swish. ca 100k var. Kanske beror på bank. Vi har Swedbank och Danske bank.
Det går som sagt utmärkt att tillfälligt höja beloppet hos sin bank. Jag sålde min V60 för 115.000 och köparen Swishade pengarna. Sedan gick vi in via Transportstyrelsens app och gjorde ägarbytet. Köparen försäkrade bilen INNAN han körde hem med bilen. Jag tog en Blocketförsäkring som jag betalade. Både jag och köparen tyckte det kändes tryggare. Skrev ett enkelt köpekontrakt.

Här ett exempel på en trilskande passat som jag sålde:

"Kvitto
Fullikvid för VW Passat 1.8T med registreringsnummer xxx 000.
xxxxxxxtusen kronor (xxxxxxxSek).
Säljaren, xxxxx xxxxxx, intygar att bilen är till fullo betald och att inga skulder finns på bilen. Vidare intygar jag att bilen endast gått xxxxx mil vid försäljningen, d.v.s. att mätarställningen är korrekt. Detta p.g.a. att det är min far som haft bilen innan mig, och nu jag. Alltså endast två ägare till bilen. Det medföljer 4 vinterdäck på en VW originalfälg 15 tum.
Bilen säljes nybesiktigad, där det blev en etta på otillräckligt mönsterdjup på ett av framdäcken. Därför har bilen fått TVÅ helt nya framdäck. Kvitto medföljer. Ingen efterbesiktning behövs.
Köparen har upplysts om följande kända fel som finns på bilen:
1. Farthållare fungerar inte.
2. Larm med otillräcklig mängd spolarvätska förekommer frekvent. Det finns däremot tillräckligt med spolarvätska.
3. Upprullningen av insynsskyddet i bagageutrymmet fungerar inte.
4. Endast en fungerande larmsändare medföljer bilen.


Samtliga besiktningsprotokoll, servicebok, reparationskvitton medföljer.
Köparen har givits möjlighet att undersöka och provköra bilen, vilket köparen gjort.
Bilen säljes i befintligt skick.

Pengarna är överförda via Swish."


Sedan undertecknat av både köpare och säljare, som tagit var sitt ex av kvittot.

Jag har kanske haft tur, men jag har aldrig haft några problem vid försäljningar av mina begagnade bilar. Och det är minst 20 stycken.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1227287
I alla fall på den typen av bilar som säljs privat, nyare/dyrare bilar går väl nästan alltid som inbyte. Personligen skippar jag Blocket även om det ger mer än inbyte bara för att slippa allt krångel och underliga figurer.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1227295
KVD tar väl i runda slängar 15.000 kr för att sälja en bil i 200.000 kr klassen.
av Lövet
#1227340
Precis. De kör fastpris över en viss summa.

Det enda "tråkiga" med KVD är att man inte vet vad man får förrän auktionen är gjord och att de tar 3-4 veckor på sig att testa och köra auktionen. Så det kan alltså hända att man får lika mycket som inbyte men tappat en månad.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1227343
StefanN skrev:I alla fall på den typen av bilar som säljs privat, nyare/dyrare bilar går väl nästan alltid som inbyte. Personligen skippar jag Blocket även om det ger mer än inbyte bara för att slippa allt krångel och underliga figurer.
Jag resonerar lika dant. Sen tror jag att det i många fall är lättare till en bra affär om bilfirman har två bilar att "mecka" med. :lol:
Användarvisningsbild
av Fisch
#1227346
Klart TS kan sälja sin bil privat. Den är ju varken ny eller särskilt exklusiv.

Det går väl emot alla självbevarelseprinciper att göra en medveten dålig affär, genom att byta in bilen av bekvämlighetsskäl. Verkar ju förövrigt bara vara 08or i denna tråd som är bekväma och rika som troll.
Köpråd V60 etanol

Det är väl Powershift-låda i dessa[…]

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]