Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1226436
joel80 skrev:
Mja, det jag och Sven alltså väntar på är det besked som Regeringen sagt kommer nu nån gång närmsta månaderna om hur förbuden får utformas. Det behöver man inte leta i stjärnorna efter utan bara ivänta det politiska beslutet.
Det är inte så enkelt. Det kommer ju att bli många lokala politiskt beslut innan allt är implementerat . Mängder med folk har inte oändligt med pengar utan rullar runt i bilar som inte är Euro 6 år utan äldre om du tittar dig omkring, alla har inte ett jobb som erbjuder nya förmånsbilar eller gott om pengar på banken så de kan gå ut och uppgradera sin bil, utan de kommer få ge upp att äga en bil och börja åka buss och tunnelbana.

Den gruppen kommer bli ett byte för partier som röstfiskar och lovar att det kan fortsätta åka sin nuvarande bil till affären, till dagis för att lämna ungar, och att skjuts sina barn till skolan och besöka morfar och mormor på helgen.

Jag är inte alls bombsäker som du på vad resultatet blir. om ekonomin kärvar till så ökar de grupperna och politiker kommer se dem som en viktigt väljargrupp. Politiker är alltid trendkänsliga.

Men du verkar veta att inget av detta händer utan allt rullar på som tåget och förbuden implementeras så fort regeringen sagt ok.
#1226445
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:
Mja, det jag och Sven alltså väntar på är det besked som Regeringen sagt kommer nu nån gång närmsta månaderna om hur förbuden får utformas. Det behöver man inte leta i stjärnorna efter utan bara ivänta det politiska beslutet.
Det är inte så enkelt. Det kommer ju att bli många lokala politiskt beslut innan allt är implementerat . Mängder med folk har inte oändligt med pengar utan rullar runt i bilar som inte är Euro 6 år utan äldre om du tittar dig omkring, alla har inte ett jobb som erbjuder nya förmånsbilar eller gott om pengar på banken så de kan gå ut och uppgradera sin bil, utan de kommer få ge upp att äga en bil och börja åka buss och tunnelbana.

Den gruppen kommer bli ett byte för partier som röstfiskar och lovar att det kan fortsätta åka sin nuvarande bil till affären, till dagis för att lämna ungar, och att skjuts sina barn till skolan och besöka morfar och mormor på helgen.

Jag är inte alls bombsäker som du på vad resultatet blir. om ekonomin kärvar till så ökar de grupperna och politiker kommer se dem som en viktigt väljargrupp. Politiker är alltid trendkänsliga.

Men du verkar veta att inget av detta händer utan allt rullar på som tåget och förbuden implementeras så fort regeringen sagt ok.
Jag ger mig tusan på att Jo EL 80 har en eldriven kristallkula. :shock:
#1226483
Spoiler »
Undrar om inte Volvo B20 kan vara sanningen nära med att politikerna inte riktigt "vågar". Men man har ju lovat miljövännerna att minska kväveoxidutsläppen i de värst "drabbade" stadskärnorna. Det kanske tillsätts en utredning om det går att göra på annat sätt än att förbjuda vissa bilar att köra in i staden. Under tiden hoppas man på att utbytet av bilar hinner så långt, under de 3-4 år utredningen tar,så att kväveoxidutsläppen kommer på en acceptabel nivå. Då har de räddat ansiktet utan att stöta sig med väljarna :wink:
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
#1226485
Eftersom det är valår i år skulle jag bli mycket, mycket, förvånad om det kommer ett skarpt förslag under 2018. Alla impopulära beslut brukar tas i början av en mandatperiod för att väljarna sedan ska ha glömt bort det till nästa val. 2019 får vi hålla i hatten med andra ord.
#1226511
Jag funderade lite kring det där.. Det är ungefär 40% av stockholmarna som är emot ett förbud.. Alltså mindre än hälften... Fast det betyder ju inte att det är 60% som vill ha det.. Lite drygt 30% säger ja och ytterligare 30% vet inte.. Lite beroende på hur dom hög osäkra kan påverkas och beroende på hur man utformar ett förbud kan det ju alltså betyda att man skulle få en positiv effekt av det.

Sen är frågan hur stort prestige majoriteten i Stadshuset lägger i frågan.

Men klart att valår gör det lite osäkert på vad man kommer göra. Tidigare har dock de flesta partier varit med på att man ska införa miljözoner.. (M har nu backat) Så kanske har det mindre betydelse om man isåfall inför det...?

Ett spännande år blir det iallafall!
#1226518
Vilken opinionsundersökning är det du pratar om?
#1226526
Inte bara politiker, utan opinion kan svänga snabbt..
Det är ju alltid lätt att vara miljövän när solen skiner, räntan på noll, dina aktier o bostad skenar uppåt i värde och du har ett välavlönat jobb att åka till varje morgon i din förmånsbil.

Om det håller i sig så ändras säkert inte läget, men om det är bombsäkert är jag inte 100% på.
#1226543
Inte jag heller.. Exakt vilken effekt konjunturen har är svårt att säga. När det är lågkonjunktur brukar trafikmängden i Stockholm minska något, och kollektivtrafiken öka. För många blir det väl billigare med kollektivtrafiken än bränsle/trängselskatt/parkering gissar jag.

I ett sånt läge läge kanske man skulle få fler som tycker det vore bra. Eller så blir det som du säger. Opinion är nog ganska svår att förutspå.
#1226591
Liten video om Jaguars kommande elbil.. Tydligen har dom kring 200 bilar ute i världen för diverse tester. Bl.a nämde dom att dom har bil eller bilar i Sverige. Specifikt för traction control och tester kring det... typ vintertester alltså.
Nån som bor en bil norrut och kan åka förbi domdär sjöarna dom brukar testa nya bilar vid och spionera? :D

[youtube]xDRMfjr10mw[/youtube]



Verkar som en väldigt trevlig bil så länge man inte pratar pris! :D
#1226603
joel80 skrev:Jag funderade lite kring det där.. Det är ungefär 40% av stockholmarna som är emot ett förbud.. Alltså mindre än hälften... Fast det betyder ju inte att det är 60% som vill ha det.. Lite drygt 30% säger ja och ytterligare 30% vet inte.. Lite beroende på hur dom hög osäkra kan påverkas och beroende på hur man utformar ett förbud kan det ju alltså betyda att man skulle få en positiv effekt av det.

Sen är frågan hur stort prestige majoriteten i Stadshuset lägger i frågan...............................

Ett spännande år blir det iallafall!
Ja du gillar ju spänning, jo EL 80. Men var har du fått siffrorna ifrån om för och emot miljözonerna?
  • 1
  • 160
  • 161
  • 162
  • 163
  • 164

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]

Dörrlås V-fram

Har indikering på att min förardör[…]

Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]