Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1225568
Brainy skrev:Sådär... jag blev igår kväll övertalad att INTE sätta hänglåset på denna tråd. Från att jag gick och la mig till att jag klev upp igen så har det tillkommit mer än 2 sidor med påhopp och diskussioner kring varandra som inte tillför tråden ett dugg.
Jag har därför rensat väldigt hårt med saxen på dessa två sidor, även i övrigt halvseriösa inlägg som citerat oseriösa inlägg har rensats. Så det blev väl 3 inlägg som överlevde... säger en hel del om hur debatten i denna tråd förs.

Vill ni inte ha tråden LÅST så förväntar jag mig att ni slutar med pajkastningen och för en seriös diskussion. Det gäller BÅDA sidor i debatten! Vi har en PM-funktion på forumet för era privata chattar!

Jag har också döpt om tråden.

/Brainy
Vad bra Brainy. Jag, som tror att "huvuddebattörerna" sitter inne med både kunskap och många länkar till elbilar och andra teknikers framtid, saknar inlägg om det som tråden skulle handlat om, dieselbilens framtid. Men på grund av situationen som blivit har inlägg om det "drunknat" i flödet, om det varit några inlägg. :|
#1225583
Sven, dieselbilens framtid beror väl ändå lite på vad det finns och kommer finnas för alternativ? :)

Snart kommer också troligen regeringens beslut om hur förbuden får införas av kommunerna.
Blir väldigt intressant att se vad dom gör för ändringar från Transportstyrelsens utredningsförslag.
#1225596
joel80 skrev:Sven, dieselbilens framtid beror väl ändå lite på vad det finns och kommer finnas för alternativ? :)

Snart kommer också troligen regeringens beslut om hur förbuden får införas av kommunerna.
Blir väldigt intressant att se vad dom gör för ändringar från Transportstyrelsens utredningsförslag.
Där tänker vi lika du och jag Joel. Men det sista är det som intresserar mig, hur vi får använda våra nuvarande bilar. Det försvann i tråden och ersattes helt av teknikutvecklingen på el sidan. Därvid inte sagt att det inte är intressant, men jag orkade inte med att läsa. :)
#1226128
SvenB skrev: Men det sista är det som intresserar mig, hur vi får använda våra nuvarande bilar.
Det svaret får du leta efter i stjärnorna. Några här tror att omställningen går fort, andra långsamt.

Om ekonomin fortsätter rusa på som tåget som nu, lägenheter och hus ökar 1 miljon om året i värde, räntan är nära noll, arbetslösheten nära noll, Börsen haussar till All-time-high varje dag och svenskarna förmögenhet når nya höjder. är det nog lätt att övertyga 100.000 stockholmare att köpa ny bil för deras nuvarande blir förbjuden att köra med.

Om det kommer en hickup, fastigheten man bor i tappar 1 miljon i värde varje år, räntan går till 10%, arbetslösheten skenar, och börsen faller som en sten och alla ser sina besparingar krympa. Ja då är det nog inte lika populärt att tvinga folk att köpa ny bil.
#1226135
AndreasThn skrev:Hur påverkar detta? http://www.fjellner.eu/kvallens-omrostn ... irektivet/
Om jag fattar det rätt skulle det innebära att tex HVO från skogsprodukter inte skulle räknas som förnyelsebart längre?
Ja det skulle finnas en risk för sådant om det förslag som beskrivs i artikeln gick igenom. Det gjorde det också i första vändan den kväll som artikeln syftar på, d.v.s. en majoritet av EU-parlamentets miljöutskott röstade igenom det förslag som arbetats fram i nämnda utskott, fast med mycket liten marginal (32 röster mot 29).

Som artikeln pekar på är dock miljöutskottet lite speciellt och det är många kontrollstationer kvar på vägen. Som väntat stötte förslaget på patrull i vissa avseenden redan vid nästa station som var behandlingen i industriutskottet i november. Sedan skall det även behandlas i plenum i Europaparlamentet och dessutom i ministerrådet som representerar medlemsländernas regeringar. Jag bedömer det som liten risk att HVO gjord på de skogsprodukter som är aktuella inte kommer att räknas som hållbart längre. Däremot kan det komma mer restriktioner när det gäller utnyttjande av grödor som enbart eller främst odlas för biobränsleproduktion, t.ex. spannmålsodling för etanolproduktion.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1226142
andersuw skrev: Ja det skulle finnas en risk för sådant om det förslag som beskrivs i artikeln gick igenom. Det gjorde det också i första vändan den kväll som artikeln syftar på, d.v.s. en majoritet av EU-parlamentets miljöutskott röstade igenom det förslag som arbetats fram i nämnda utskott, fast med mycket liten marginal (32 röster mot 29).

Som artikeln pekar på är dock miljöutskottet lite speciellt och det är många kontrollstationer kvar på vägen. Som väntat stötte förslaget på patrull i vissa avseenden redan vid nästa station som var behandlingen av i industriutskottet i november. Sedan skall det även behandlas i plenum i Europaparlamentet och dessutom i ministerrådet som representerar medlemsländernas regeringar. Jag bedömer det som liten risk att HVO gjord på de skogsprodukter som är aktuella inte kommer att räknas som hållbart längre. Däremot kan det komma mer restriktioner när det gäller utnyttjande av grödor som enbart eller främst odlas för biobränsleproduktion, t.ex. spannmålsodling för etanolproduktion.
Tack för ett utförligt och sakligt svar, då är jag med på banan :-)-) :)
#1226207
VolvoB20 skrev:
SvenB skrev: Men det sista är det som intresserar mig, hur vi får använda våra nuvarande bilar.
Det svaret får du leta efter i stjärnorna. Några här tror att omställningen går fort, andra långsamt.

Om ekonomin fortsätter rusa på som tåget som nu, lägenheter och hus ökar 1 miljon om året i värde, räntan är nära noll, arbetslösheten nära noll, Börsen haussar till All-time-high varje dag och svenskarna förmögenhet når nya höjder. är det nog lätt att övertyga 100.000 stockholmare att köpa ny bil för deras nuvarande blir förbjuden att köra med.

Om det kommer en hickup, fastigheten man bor i tappar 1 miljon i värde varje år, räntan går till 10%, arbetslösheten skenar, och börsen faller som en sten och alla ser sina besparingar krympa. Ja då är det nog inte lika populärt att tvinga folk att köpa ny bil.
Mja, det jag och Sven alltså väntar på är det besked som Regeringen sagt kommer nu nån gång närmsta månaderna om hur förbuden får utformas. Det behöver man inte leta i stjärnorna efter utan bara ivänta det politiska beslutet.

Ekonomin verkar fortsätta gå bra, men lägenhets och huspriserna går ner nu! Undrar hur många av alla nya bilar som såldes förra året (nära 380k bilar) som såldes i Stockholm. Det är väl inte helt off att tro att det var rätt många av de som gick till huvudstaden.. Om ett par år kanske Stockholm med eller utan förbud ändå har åtminstone 100-200k nya bilar?

Nu verkade det ju som att man inte helt ska straffa ut alla gamla Euro5-bilar. Det lät ju som att det fanns en öppning, i allafall för de dieslar som tidigare klassats som miljöbilar.
#1226282
AndreasThn skrev:
andersuw skrev: Ja det skulle finnas en risk för sådant om det förslag som beskrivs i artikeln gick igenom. Det gjorde det också i första vändan den kväll som artikeln syftar på, d.v.s. en majoritet av EU-parlamentets miljöutskott röstade igenom det förslag som arbetats fram i nämnda utskott, fast med mycket liten marginal (32 röster mot 29).

Som artikeln pekar på är dock miljöutskottet lite speciellt och det är många kontrollstationer kvar på vägen. Som väntat stötte förslaget på patrull i vissa avseenden redan vid nästa station som var behandlingen av i industriutskottet i november. Sedan skall det även behandlas i plenum i Europaparlamentet och dessutom i ministerrådet som representerar medlemsländernas regeringar. Jag bedömer det som liten risk att HVO gjord på de skogsprodukter som är aktuella inte kommer att räknas som hållbart längre. Däremot kan det komma mer restriktioner när det gäller utnyttjande av grödor som enbart eller främst odlas för biobränsleproduktion, t.ex. spannmålsodling för etanolproduktion.
Tack för ett utförligt och sakligt svar, då är jag med på banan :-)-) :)
När man talar om trollen ...: Det verkar som vi nu kan blåsa "faran över" på den här punkten. I dagens Rapport sägs att EU-parlamentets beslut i frågan idag innebär att den typ av restprodukter från skog som använts eller planeras att användas för produktion av biobränslen, exempelvis HVO, även fortsättningsvis kommer att betraktas som hållbara. Se här, 15:20 in i programmet:

https://www.svtplay.se/video/16631926/r ... an-19-30-1
  • 1
  • 160
  • 161
  • 162
  • 163
  • 164

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]