Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1218940
Derank skrev:Å andra sidan är det ju knappast ett problem att ha en vuxen som står på bil och försäkring, och sedan kör barnet den, du har ju rätt att låna ut din bil, varför gör ni allt så krångligt i eran värld.
I vår värld är det skillnad på om en morsa lånar ut sin bil till sonen för att denne skall åka till stan och gå på bio, eller att hon står som ägare till en bil som regelmässigt används endast av sonen. Men i din värld ska vi tydligen skita i var folk bor och vem som äger bilarna. Alla betalar samma försäkringspremie, så blir det bra.
Användarvisningsbild
av johanpohan
#1218943
SvenB skrev:
Derank skrev:Å andra sidan är det ju knappast ett problem att ha en vuxen som står på bil och försäkring, och sedan kör barnet den, du har ju rätt att låna ut din bil, varför gör ni allt så krångligt i eran värld.
I vår värld är det skillnad på om en morsa lånar ut sin bil till sonen för att denne skall åka till stan och gå på bio, eller att hon står som ägare till en bil som regelmässigt används endast av sonen. Men i din värld ska vi tydligen skita i var folk bor och vem som äger bilarna. Alla betalar samma försäkringspremie, så blir det bra.
Hahahahah, klokt :D :-DD
Användarvisningsbild
av frasse4
#1218979
Fast huvudsaklig brukare är ju lite luddigt. Både jag och min fru har körkort, hoppas vi inte blir nekade ersättning om hon visat sig kört bilen mer än mig denna månaden ;).

Till TS hade länsförsäkring i alla fall tidigare ganska låg premie för unga om man bara hade trafikförsäkring. Försäkringen brukar sjunka snabbt när man får skadefria år.

På Volvia är man tydligen barn tills man är 30, om man inte som mig förhandlar till sig högsta bonusklassen direkt ;)
Användarvisningsbild
av SvenB
#1219236
Emmat skrev:Har bilen OBD-uttag? Det finns försäkringar som struntar i hur gammal du är och bara tar betalt för hur du kör.
Enerfy är en av dem. Min mamma har det och är sueprnöjd. http://www.enerfy.se
Verkar lurt. Vem avgör hur du kör? Alla anser väl att de kör bil bra, och uppger det vid tecknande av försäkring för att få låg premie. Sedan vid skada framkommer det att man kör som en "kratta", vad händer då? Dessutom verkar de inte speciellt billiga. Jag testade och uppgav att jag kör lika långt som genomsnittet, och lika bra som genomsnittet. Då skulle jag få dyrare försäkring. Så för att få lägre premie måste jag fara med osanning.
av Malmstroem
#1219239
Du kan initialt få lägsta pris på enerfy. Kravet är att du kopplar upp dig din bil via en dosa som sätts in OBD-uttaget.

Enerfy får då körstatistik på var, när och hur bilen körs. Tycker inte enerfy om vad de ser så kommer premien att gå upp. Kör du "säkert" så behåller du den låga premien.

Så i slutändan sätts premien på hur du verkligen kör -- inte på vad du uppger.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1219243
Okej, då har det slagit igenom på åtminstone ett försäkringsbolag. Att försäkringsbolaget kollar var och när du kör med din bil.
Användarvisningsbild
av johanpohan
#1219317
Malmstroem skrev:Du kan initialt få lägsta pris på enerfy. Kravet är att du kopplar upp dig din bil via en dosa som sätts in OBD-uttaget.

Enerfy får då körstatistik på var, när och hur bilen körs. Tycker inte enerfy om vad de ser så kommer premien att gå upp. Kör du "säkert" så behåller du den låga premien.

Så i slutändan sätts premien på hur du verkligen kör -- inte på vad du uppger.
Tackar! verkar mycket vettigt! :D
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]