Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1217697
Hur faan är man funtad om man smiter efter att ha backat på en annan bil?

Och varför stack alla som måste sett och hört utan att lämna en lapp eller nått? :/

Besviken på människor idag.. jävla själviska idiotiska varelser!

Hände i Centrala Gävle idag vid 18:40
Kräket som körde sönder en backspegel på den andra bilen (ev också repade den.. vet inte om det var där innan) smet ner i ett privat garage.. men med lite rally-takter hann jag fram för att se regnummret innan porten gick ner framför mig. En XC60 från 2016.
2017-12-10 18.45.32.jpg
2017-12-10 18.45.32.jpg (188.92 KiB) Visad 466 gånger
2017-12-10 18.45.38.jpg
2017-12-10 18.45.38.jpg (264.99 KiB) Visad 464 gånger
Skrev en lapp och tog reda på ägaren till påkörda bilen. Hon fick använda mig som vittne till försäkringsbolagt... synd bara att jag inte såg föraren.. så blir svårt att sätta dit nån för smitningen skulle jag tro. :/
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1217729
:???: :???: :???: :???: :???: :???:

Bra jobbat där. Synd att du inte kom ifatt och kunde göra ett envars gripande bara. Sedan ställt personen på torget, fastbunden i en påle så folk kunnat spotta på personen :wink:

Vid en smitning borde ju polis kunna klämma ägaren på vem som kört i alla fall.
Användarvisningsbild
av joel80
#1217734
Jag blir så arg på sånt där, som kanske syns i inlägget.
Klart man gör vad man kan för att sätta dit den som gör så, det är ju vad jag vill och hoppas nån gör för mig om det är min bil som blir påkörd.
Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1218024
Det är bättre med vanliga speglar mot smitare.
Oftast är det fyllon eller pundare.
De märker inte förran det kraffsar till när de backar eller liknande.

Bodde i stan förut och hade M5 E39 V8an med autoinfällbara speglar, den fick par kyssar i framdörrarna av smitare :(

Spegel är en spegel bara som tur är,.
Har man infällbara så kör de mot PLÅTEN, och det blir aldrig bra sen.

100a gånger hellre en spegel än behov av att lacka om i plåt och spackla. Det blir aldrig korrekt sen.
Spegel märker ingen av om det byts ut.

Tröttsamt ändå
Äckligt att inte skriva lapp , bara dra. LOSER fasoner.

Jag råkade ha fel på handbroms.
Bilen parkerade jag vid backe på tomgång, hade hårtspänd handbroms, bilen på tomgång,
Tog en cigg bara , det var vinter kallt tre fyra år sen.
Bilen gled in lite lätt i andra bilen bakom, det blev inga märken på min eller den andre bilen.
Ändå skrev jag lapp och la på framrutetorkaren.

Den ringde mig och sa inget har hänt bilen, allt var lugnt.
Den tackade för att jag var såpass seriös ändå

Handbromsen blev bytt direkt två dagar efter
av mikebike
#1218367
Micce1980 skrev::???: :???: :???: :???: :???: :???:

Bra jobbat där. Synd att du inte kom ifatt och kunde göra ett envars gripande bara. Sedan ställt personen på torget, fastbunden i en påle så folk kunnat spotta på personen :wink:

Vid en smitning borde ju polis kunna klämma ägaren på vem som kört i alla fall.
Näe, jag har en film där jag blev påkörd. Man ser registreri gsnumret, men inte föraren.
Polisen var måttligt intresserade.
Användarvisningsbild
av joel80
#1218406
Samma sak med en kompis som har film på när han blev påkörd av buss som sen smet. Försäkringsbolaget var glada för filmen och kompisen slapp självrisk (bussbolagets försäkring betalade).
Bussbolagets chef hörde av sig och bad om ursäkt, men polisen la ner ärendet i brist på bevis. Dom kunde inte fastställa vem som kört, även fast jag är rätt säker på att bussbolaget har full koll på det och inte skulle skydda föraren som gör en sån sak om polisen bara skulle höra av sig och fråga. :/
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1218409
joel80 skrev:Samma sak med en kompis som har film på när han blev påkörd av buss som sen smet. Försäkringsbolaget var glada för filmen och kompisen slapp självrisk (bussbolagets försäkring betalade).
Bussbolagets chef hörde av sig och bad om ursäkt, men polisen la ner ärendet i brist på bevis. Dom kunde inte fastställa vem som kört, även fast jag är rätt säker på att bussbolaget har full koll på det och inte skulle skydda föraren som gör en sån sak om polisen bara skulle höra av sig och fråga. :/
Färdskrivaren i bussen talar om exakt vems färdskrivarkort och därmed vem som kört.. Skulle någon hävda motsatsen är det fusk med färdskrivaren istället, inte gratis det heller.

Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv): J[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]