Du tar citat du tycker kan passa din agenda ur sitt sammanhang. Den där texten gäller Trafiknämndens arbete under året. Och det specificeras inte att det är just utreda miljözonder de ska göra.
Hållbart transportsystem
För att klara miljö- och klimatmål samt framkomlighet behövs åtgärder för att minska biltrafiken. För att nå dit behöver gatumiljön anpassas för gång-, cykel- och kollektiv-trafikens samt nyttotrafikens förutsättningar samtidigt som mobilitetslösningar värnas och utvecklas.
Trafiknämnden har en central roll i arbetet med att uppnå målet om en fossiloberoende fordonsflotta 2030 och ett fossilbränslefritt Stockholm 2040. Nämnden ska verka för en fossilbränslefri organisation 2030 och fasa ut fossila bränslen i upphandlingar av trans-porter, entreprenader och arbetsmaskiner.
Teknikutvecklingen är en viktig faktor för att nå ett hållbart transportsystem. För att nå målet att Stockholms stad ska ha en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030 behöver effektiva åtgärder vidtas för att främja teknikutveckling. Fokus bör läggas på att stödja och främja samarbetet med akademi och näringsliv samt utreda hur de styrmedel staden förfogar över kan användas mer effektivt, till exempel upphandlingar, miljözoner och utbyggnad av laddinfrastrukturen. Staden ska tillsammans med näringslivet utveckla laddning i gatumiljö.
Nämnden ska tillsammans med miljö- och hälsoskyddsnämnden analysera effekter av ökad elektrifiering av fordonsflottan och redovisa handlingsalter-nativ för en hållbar teknikomställning som omfattar samtliga fordonskategorier och de-ras möjlighet till en samordnad laddning. Trafiknämnden ska även studera och redovisa möjliga effekter för trafik, parkering och stadsmiljö av självkörande fordon. Trafik-nämnden ska söka samarbete med aktörer för att testa innovativa trafiklösningar i stads-miljön.
Klart man ska ha en funktion inom staden som ser till att "utreda hur de styrmedel staden förfogar över kan användas mer effektivt". Det är det som dom löpande ser till fungerar och utreder. Man utreder även hur upphandlingar ska bli effektivare. Det betyder inte att man inte samtidigt jobbar med upphandlingar.. . eller utbyggnad av laddinfrastruktur. Man utreder alltså löpande hur det man gör kan göras mer kostnadseffektivt. Det har inget att göra med att man ska utreda om miljöxoner ska införas eller inte. Du missuppfattar eller förvillar medvetet de som läser den här tråden.
På övriga ställen där miljözonerna nämns i den här tråden kan du läsa det här som jag tidigare också skrev:
"Trafiknämnden ska påverka Trafikverket att förbättra luftkvaliteten längs de statliga vägarna och bidra till genomförande av åtgärderna som anges i det av Länsstyrelsen framtagna åtgärdsprogrammet för at klara miljökvalitetsnormerna. Trafiknämnden ska tillsammans med miljö- och hälsoskyddsnämndenaktivt följa och utvärdera teknikutvecklingen avseende åtgärder för at minska partikelemissionerna vid sidan av minskad dubbdäcksanvändning. Trafiknämnde ska delta i
stadens arbete med miljözoner för lätta fordon."
"Miljö- och hälsoskyddsnämnden ska delta i
stadens arbete med miljözoner för lätta fordon
Nämnden ska medverka i arbetet för att minska användningen av fossila bränslen ino transportsektorn. Miljö- och hälsoskyddsnämnden ska stödja trafiknämnden i att analysera effekter av ökad elektrifiering av fordonsflottan och presentera handlingsalternati för en hållbar teknikomställning. Inom ramen för uppdraget att ansvara för kommunkoncernens gemensamma fordonshantering ska nämnden optimera hanteringen och användninge av stadens egna fordon.
Baserat på regeringens förslag om bonus-malus ska stadens miljöbilsdefinition revideras i samråd med kommunstyrelsen
Miljö- och hälsoskyddsnämnden ska delta i
stadens arbete med miljözoner för lätta fordon."
Hur du får det till att dom bara skulle utreda frågan är väldigt konstigt.
Förstår inte vad du har att vinna på det.
Polestar 2 Dual Motor MY21
V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Min garagetråd Polestar 2:
viewtopic.php?t=163389