joel80 skrev:Andersuw, din länk tog en inte till nått svar på det. Du länkar bara lite på chans eller?
Av vad jag kommer ihåg konstaterade vi att etanolen framfart inte alls liknar elbilens globalt.
Nej jag länkar inte på chans och det förvånar mig att du ställer frågan med tanke på det inlägg min länk pekar på. Sedan noterade jag därutöver följande som du verkar ha missat:
"Tilläggas kan förstås att batteribilars globalitet också är en sanning med modifikation samt att de så här långt svarar för ett väsentligt blygsammare inslag i den globala bilflottan än etanolbilar. De senare är runt 20 gånger vanligare räknat på global basis än alla typer av laddbara batteribilar sammantaget."
Ytterligare en sak värd att notera i detta sammanhang är ju också att det bara är i ett litet fåtal länder där laddbara bilar sammantaget (inklusive laddhybrider) har uppnått mer än en synnerligen marginell marknadsandel. Bortsett från Norge, Island, Sverige och Belgien fanns det inget land i världen där marknadsandelen i fjol översteg två procent. För stora marknader som Kina, USA och EU som helhet låg marknadsandelen på bara drygt en procent.
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_ ... by_country
joel80 skrev:Saker som vi diskuterat och som du sagt säger direkt emot dina påståenden om att alla kwh blir kolkraft.
T.ex att det vid flera tillfällen under året varit överproduktion på vindkraft i Europa.
Vad vi närmare bestämt diskuterat är ingalunda att det varit överskott på vindkraft, än mindre förnyelsebar el generellt, i Europa. Vad jag påpekat för dig vid flera tillfällen är däremot att det vid vissa tillfällen då det blåst osedvanligt friskt i norra Tyskland, där flertalet av de tyska vindkraftverken står, ibland förekommit negativa elpriser i den delen av landet. Vad jag då också berättat är att det beror på att man har brist på både distributionskapacitet (mot södra delen av Tyskland) och brist på tillräckligt snabb reglerkraft. Därför har man nu tvingats bromsa upp den fortsatta utbyggnaden av vindkraften ordentligt. Det produceras fortfarande fossil el (jag har aldrig påstått att det enbart handlar om kolkraft även om du envisas med att påstå det) i Tyskland vid de tillfällen då elpriset blir negativt, dels i södra delen dit vindkraftselen når i otillräcklig omfattning och dels längre norrut därför att man inte hinner med att ställa om produktionen tillräckligt fort för att hantera svängningarna.
joel80 skrev:Mängden el vi säljer idag uppgår inte heller till så mycket till länder med mycket kolkraft. Vi säljer mest till Norge, Finland och Danmark. Ytterst liten del hittar ner till Tyskland eller Polen eller nått annat land som eldar mkt kol.
Exakt hur vi importerar och exporterar varierar förstås från år till år. Både Finland och Danmark har fossil el i botten på sin produktion (ungefär 50-50 kol och naturgas inom den fossila delen i Finland och ungefär 75-25 kol och naturgas inom den fossila delen i Danmark). Norge har det inte men i den mån vi importerar därifrån kan de exportera mindre till andra länder och i den mån vi exporterar dit behöver de importera mindre från andra länder. Summa summarum gäller att det på intet sätt är avgörande exakt hur handelsströmmarna går inom det nordcentraleuropeiska nät vi i produktionshänseende tillhör. Vad som är av betydelse är att det hela tiden är fossil kraft i botten på det nätet och att det är den som måste ta hand om den merproduktion nya batterifabriker och/eller nya batteribilar ger upphov till eftersom andra kraftkällor redan är tagna i anspråk.
joel80 skrev:Nästa del som du gärna struntar i örat Överföringsförlusterna. 1kwh i Skellefteå blir inte 1kwh i Tyskland/Polen.
Det är en rätt kraftig förvrängning av den eventuella effekten av "använd kwh" du försöker dig på att få folk att tro på.
Har du några siffror som styrker ditt påstående om en "kraftig förvrängning"?
Det är förstås föga sannolikt att just de elektroner som Northvolt skulle förbruka i Skellefteå annars skulle gå hela vägen till Tyskland eller Polen. Snarare skulle de gå till närområdet plus ett stycke söderut i Sverige medan en del av elektronerna från kärnkraftverken längre söderut skulle skickas ner på kontintenten.
För de internationella förbindelserna har vi också, som jag tidigare berättat för dig, högeffektiva högspända likströmsförbindelser byggda enkom för att minimera överföringsförlusterna. Se karta nedan:
European Supergrid.jpg (48.56 KiB) Visad 1256 gånger
Planer finns också för att bygga ut dem i takt med att behoven av elhandel ökar. Det är ju jämförelsevis billigt att lägga kabel på havsbotten. Även om själva kabeln säkert kostar en slant är det ju i övrigt mest bara att rulla ut den. Med all sannolikhet är det därför billigare att bygga ut våra förbindelser till Tyskland, Polen, Baltikum, Danmark och Finland än att förstärka vårt inhemska distributionsnät i motsvarande grad. Och till Norge är det ju i allmänhet rätt nära och rätt fritt från civilisationshinder mellan kraftverken över "kölen" plus att det förstås går att lägga kabel på havsbotten även i det fallet vid behov. Vi får alltså kallt räkna med att elhandelsutbytet gradvis blir mer snarare än mindre omfattande.