Förslag om vinterdäckskrav på lastbilar!

Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer


Re: Förslag om vinterdäckskrav på lastbilar!

Inläggav intruder1400 ons 11 okt 2017, 09:32

joel80 skrev:Isåfall får vi förbjuda lastbilar att köra i närheten av städer när det finns risk för halka. Under rusningstrafik kommer det alltid finnas lägen där trafiken står stilla.

Eftersom det går att motverka det här genom att ha däck med bättre grepp ser jag mycket positivt på nyheten om att man ska kräva vinterdäck på alla däck. Hur kommer det sig att du ser det som negativt att lastbilschaffisar får bättre grepp på alla hjul istället för bara på drivhjulen?

Du har inte läst något va ! Har vi problem med däcken ??? Men varför inte förbjuda bilar vissa tider ?
Elle varför inte sluta handla skit så behövs inte lastbilarna :D
intruder1400
Uppkörning
 
Inlägg: 354
Blev medlem: tor 26 jun 2008, 16:33
Kör: XC60 D4 MY14 C70 2,0 T MY01



Re: Förslag om vinterdäckskrav på lastbilar!

Inläggav SvenB ons 11 okt 2017, 10:10

intruder1400. Du har fortfarande inte svarat på Joel:s fråga vad det blir för nackdel för dig att få bättre grepp på ALLA hjulen. Dessutom kan man stoppa de lastbilar från sydligare breddgrader vid gränsen, att köra in i Sverige, med deras ofta undermåliga däck.
Senast redigerad av SvenB ons 11 okt 2017, 10:22, redigerad totalt 1 gång.
//Sven
Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo
Användarvisningsbild
SvenB
Volvonörd
 
Inlägg: 5995
Blev medlem: sön 01 nov 2009, 19:35
Ort: Stockholm. Numera emigrerat till obygden i Sörmland mellan Flen och Eskilstuna
Kör: Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO My 14

Re: Förslag om vinterdäckskrav på lastbilar!

Inläggav Någonting ons 11 okt 2017, 10:16

Att endast ha bra däck på drivhjulen hjälper ju endast om lastbilen har problem att driva framåt. Det gör hjälper ju inte lika mycket om du vill svänga, stanna eller hålla dig kvar på en lutande väg, något som kan vara positivt för alla fordon då och då, speciellt de som väger många tiotals ton...

Tycker absolut att det är på tiden att något görs åt det här. Jag hoppas bara att gränspolisen faktiskt utför kontroller vid Öresundsbron och hamnarna så att lastbilarna som inte har rätt däck kan stoppas i tid.
Någonting
Däckkrängare
 
Inlägg: 176
Blev medlem: sön 20 mar 2016, 17:15
Ort: Alingsås
Kör: Volvo V70 -06

Re: Förslag om vinterdäckskrav på lastbilar!

Inläggav lennarte ons 11 okt 2017, 10:23

Problemet med lastbilar som fastnar är väl snarare ett systemfel i vinterväghållningen. Och förmodligen utlänska bilar med otillräcklig däckutrustning. Sedan sedan är det ju 6 - 8 hjulpar på ett ekipage, men bara 2 som driver (i dom flesta fall) så drivning på fler hjulpar hade nog hjälpt mer än vinterhjul på alla axlar. Nu hjälper detta inte mot dom som "ställer sig på tvären" men det hade säkert hjälpt i många fall. Sedan vet jag inte hur många av dessa som "ställer till det" som kör med obromsade bilar. Det är inte ovanligt att utlänska trailerdragare kopplar ur bromsarna på dragbilen för att "spara" dragarens egna bromsar.
Mvh
Lennart
lennarte
Volvonörd
 
Inlägg: 5856
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 18:39
Kör: Volvo 745 GLT 16V -88B

Re: Förslag om vinterdäckskrav på lastbilar!

Inläggav SvenB ons 11 okt 2017, 11:35

lennarte skrev:Sedan vet jag inte hur många av dessa som "ställer till det" som kör med obromsade bilar. Det är inte ovanligt att utlänska trailerdragare kopplar ur bromsarna på dragbilen för att "spara" dragarens egna bromsar.

Detta måste vara väldigt olagligt. Hoppas att de får kännbara straff efter en olycka, eller redan då de "ställt till det".
//Sven
Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo
Användarvisningsbild
SvenB
Volvonörd
 
Inlägg: 5995
Blev medlem: sön 01 nov 2009, 19:35
Ort: Stockholm. Numera emigrerat till obygden i Sörmland mellan Flen och Eskilstuna
Kör: Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO My 14

Re: Förslag om vinterdäckskrav på lastbilar!

Inläggav lennarte ons 11 okt 2017, 13:45

SvenB skrev:Detta måste vara väldigt olagligt. Hoppas att de får kännbara straff efter en olycka, eller redan då de "ställt till det".

Visst är det olagligt, fick reda på att dom gjorde så av en bekant som jobbar på en speditionsfirma som har trailers och som hyr in (främst) utlänska dragbilar med förare. Helt plötsligt ökade service behovet på bromsarna till trailrarna och då började dom kolla upp varför.....
Mvh
Lennart
lennarte
Volvonörd
 
Inlägg: 5856
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 18:39
Kör: Volvo 745 GLT 16V -88B

Re: Förslag om vinterdäckskrav på lastbilar!

Inläggav osla ons 11 okt 2017, 20:41

lennarte skrev:Problemet med lastbilar som fastnar är väl snarare ett systemfel i vinterväghållningen. Och förmodligen utlänska bilar med otillräcklig däckutrustning. Sedan sedan är det ju 6 - 8 hjulpar på ett ekipage, men bara 2 som driver (i dom flesta fall) så drivning på fler hjulpar hade nog hjälpt mer än vinterhjul på alla axlar. Nu hjälper detta inte mot dom som "ställer sig på tvären" men det hade säkert hjälpt i många fall. Sedan vet jag inte hur många av dessa som "ställer till det" som kör med obromsade bilar. Det är inte ovanligt att utlänska trailerdragare kopplar ur bromsarna på dragbilen för att "spara" dragarens egna bromsar.


är inte helt så enkelt heller. om vi tar 2 st lika bilar 3 axliga bilar, den ena en boggi bil och den andra en tandem (drift på båda axlarna bak) så kommer den vanliga boggie bilen ta sig betydligt mycket bättre på tomkörning eller med lätt last än tandem bilen som inte alls kommer ta sig lika bra pga för lite marktryck på drivande hjul, om än det är en axel till som driver så kommer det börja slira snabbare med den. men med last så kommer tandemaren tugga sig fram ordentligt bra, speciellt om man låser både mitt diff och axlarna. då kan boggiebilen hamna efter, men lite olika beroende på vad det är för boggie på den bilen då det finns "2" olika sorter, den ena pressar så mycket grejjerna bara orkar, då får man bra grepp på driven även med full last då sista axeln i princip är i luften. men då finns det den andra boggien som kallas för europa boggie, den pressar nästan inget alls pga den tycker det blir för tungt.
men visst hjälper det väl med vinterdäck på alla axlar delvis, blir ju inte sämre iaf. men för dom som det tagit stopp för i en brant lång backe kommer det nog inte hjälpa särskilt mycket då det kommer börja glida efter en stund då dom varma hjulen tinat snön och sen frysit åt igen, då börjar det glida.

det största problemet är utlänningarna, speciellt dom 2 axliga dragarna som inte får lasta något fram i trailern för att det då blir för tungt pga högt axeltryck, så allt tungt hamnar bak och allt lätt fram, en drivande axel får högst väga 11,5 ton, en boggie får väga 18-19 ton beroende på om det är dubbelmontage eller vägvänlig fjädring, det är en stor skillnad på att ta sig fram med dessa skillnader, speciellt om man kan pressa boggien så du får all vikt på drivande axel
osla
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 26 maj 2011, 16:50
Ort: piteå
Kör: mb w124 250TD

Re: Förslag om vinterdäckskrav på lastbilar!

Inläggav Exyzäta tor 12 okt 2017, 11:56

För de som inte har sett att det finns automatiska snökedjor för drivhjulen på lastbilar kommer här en film. https://m.youtube.com/watch?v=HgM2LfuBW68

Men jag skulle tro att bästa och säkraste framdrivningen på lastbilar blir när framhjulen drivs med elmotorer i låg fart som ett fyrhjulsdriftsystem.
Exyzäta
Olja under naglarna
 
Inlägg: 535
Blev medlem: ons 22 jun 2016, 18:54
Kör: nåt Kinaskit

Re: Förslag om vinterdäckskrav på lastbilar!

Inläggav lennarte tor 12 okt 2017, 13:47

osla skrev:är inte helt så enkelt heller. om vi tar 2 st lika bilar 3 axliga bilar, den ena en boggi bil och den andra en tandem

Det är sant, men jag tänkte en annan axel, eftersom det ofta är trailerdragare inblandade (fick ju förklaring ovan varför) så varför inte en drivande axel på trailern. Borde hjälpa lite även om det är en 3-axlad med t.ex snökedjor på om man kommer in i besvärligt väder. Eldrift då kanske eller en egen liten dieselmotor för det hade blivit gigantiska batterier eller kablar om man skulle ta strömmen från dragbilen. Framhjulsdrift kanske också funkat men om du har mest tyngd längst bak så ska ju drivningen vara där, för bästa effekt. Framför allt hade det varit till hjälp om man skulle "backa loss"
Mvh
Lennart
lennarte
Volvonörd
 
Inlägg: 5856
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 18:39
Kör: Volvo 745 GLT 16V -88B

Re: Förslag om vinterdäckskrav på lastbilar!

Inläggav intruder1400 tor 12 okt 2017, 23:59

SvenB skrev:intruder1400. Du har fortfarande inte svarat på Joel:s fråga vad det blir för nackdel för dig att få bättre grepp på ALLA hjulen. Dessutom kan man stoppa de lastbilar från sydligare breddgrader vid gränsen, att köra in i Sverige, med deras ofta undermåliga däck.

Läs vad jag skrev ovanför ditt inlägg !
Jag tolkar det som att du köper nya däck varje vår o höst ?
"Dessutom kan man stoppa de lastbilar från sydligare breddgrader vid gränsen, att köra in i Sverige, med deras ofta undermåliga däck"
De är inget jag kan styra över ! Frågan är väl vem som vill ha billiga transporter ? Vem ska stoppa dom ?
intruder1400
Uppkörning
 
Inlägg: 354
Blev medlem: tor 26 jun 2008, 16:33
Kör: XC60 D4 MY14 C70 2,0 T MY01

Re: Förslag om vinterdäckskrav på lastbilar!

Inläggav intruder1400 fre 13 okt 2017, 00:06

Återigen ! Åk med i en lastbil i vinter så ni lär er något !
De är lätt o peka finger !
Som jag skrev tidigare , Sluta handla skit så kommer inte lastbilen ligga framför dig :D :D
intruder1400
Uppkörning
 
Inlägg: 354
Blev medlem: tor 26 jun 2008, 16:33
Kör: XC60 D4 MY14 C70 2,0 T MY01

Re: Förslag om vinterdäckskrav på lastbilar!

Inläggav joel80 fre 13 okt 2017, 01:03

Men det handlar väl inte om att peka finger? Jag tycker på samma sätt det är väldigt dåligt att med personbil köra på europeiska friktionsdäck om man kör på vintervägar i Sverige och vill att alla ska ha riktiga vinterdäck.

Att man ser till så att förutsättningarna för en så säker trafik som möjligt blir av ser jag som enbart positivt. Däckkostnaderna blir väl inte heller större i längden, vinterdäck slits inte mkt mer än vad sommardäck gör, så efter en initial investering i en uppsättning vinterdäck bör merkostander per skickat paket vara väldigt låg.. Så det tycker jag vi som slutkunder allt kan betala för att det ska kunna bli lite säkrare ute på vägarna.
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 10355
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 21:42
Ort: Gävle
Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12

Re: Förslag om vinterdäckskrav på lastbilar!

Inläggav Lucif3r fre 13 okt 2017, 07:45

Förstår inte riktigt varför vissa hetsar upp sig så över förslaget. Att krav på vinterdäck runtom på lastbilar ska lösa alla problem med lastbilarna på vintrarna tror jag ingen här förväntar sig.
Men även om vinterdäck 'bara' skulle hindra EN olycka per vinter - eller minimera skadorna av en olycka, är inte det tillräckligt för att se vinterdäck som en självklarhet?

Det finns många delar och perioder av sverige och dess vintrar där sommardäck på personbilar skulle fungera alldeles utmärkt, men inte tusan gnäller vi för att vi måste ha vinterdäck på ändå (I)

Finns det något sätt att minimera riskerna för olyckor i trafiken - oavsett hur liten andel - så bör det vara en självklarhet att det ska vara krav på det sättet.
Min T5a :)
Ber om ursäkt för ev. dubbelposter, min mus är dum i huvudet och dubbelklickar lite när den känner för det
Lucif3r
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 12969
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 00:16
Kör: V70 T5 2.0 -97

Re: Förslag om vinterdäckskrav på lastbilar!

Inläggav SvenB fre 13 okt 2017, 11:27

intruder1400 skrev:
SvenB skrev:intruder1400. Du har fortfarande inte svarat på Joel:s fråga vad det blir för nackdel för dig att få bättre grepp på ALLA hjulen. Dessutom kan man stoppa de lastbilar från sydligare breddgrader vid gränsen, att köra in i Sverige, med deras ofta undermåliga däck.

Läs vad jag skrev ovanför ditt inlägg !
"Dessutom kan man stoppa de lastbilar från sydligare breddgrader vid gränsen, att köra in i Sverige, med deras ofta undermåliga däck"
De är inget jag kan styra över ! Frågan är väl vem som vill ha billiga transporter ? Vem ska stoppa dom ?

Jag har läst ditt inlägg, men kan inte se att du svarat. Om du inte bäddat in det så jag inte kan tolka det. Vem som skall stoppa de med undermåliga däck vid gränsen? Tull och/eller Polis förstås. Som jag ser det har de små möjligheter till det om vi inte har lag på vinterdäck på alla hjul.
//Sven
Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo
Användarvisningsbild
SvenB
Volvonörd
 
Inlägg: 5995
Blev medlem: sön 01 nov 2009, 19:35
Ort: Stockholm. Numera emigrerat till obygden i Sörmland mellan Flen och Eskilstuna
Kör: Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO My 14

Re: Förslag om vinterdäckskrav på lastbilar!

Inläggav osla fre 13 okt 2017, 17:13

som jag ser det så skulle den största anledningen vara att få bort alla utländska ekipage från våra vägar, men då ska det vara stenhård koll vid gränser, varenda bil ska kollas men det kommer icke att hända då inte en polis skulle orka med att försöka få en utlänning att fatta vad det gäller och att det är för dyrt. har själv sett hur dom gör då dom ska igång under vintern. lossade en bil förra vintern som tinade ner i snön/isen på planen på jobbet under lossningen, då han skulle igång tog han sig icket en mm, det bara slirade. men istället för att gå ut och kasta en hand sand under varje drivhjul så la han i en växel och släppte kopplingen, och lät det slira, efter en stund växlade han upp en växel och efter ännu en stund kugga han upp en till växel och det tokspann, efter kanske 5-10 minuter hade han tinat/grävt sig ner till asfalten och tog sig iväg. så gör man icket, speciellt om man ska köra långt och behöver varenda minut av körtiden, men antagligen var ju inte färdskrivaren iordning i den bilen så han kunde köra hur länge som helst
osla
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 26 maj 2011, 16:50
Ort: piteå
Kör: mb w124 250TD



Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



FöregåendeNästa

Återgå till Allmän Bil-diskussion

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster