- tor 21 sep 2017, 23:44
#1199251
Jag länkade i detta fall till primärkällan vad beträffar utsläpp i Sverige. Jag länkade också till primärkällan vad gäller EUs utsläppsregler.
Du länkade till källor av lägre valör. Det avgör saken.
Som jag hoppas du förstår gör inte media i normala fall några egna undersökningar om utsläppen. Det finns ingen anledning att förlita sig på sekundärkällor, som mediarapporter, när man har tillgång till primärkällor.
Som framgår av den schweiziska studie jag nämnde har partikelfiltren visat sig vara effektiva. De dieselutsläpp som i verklig körning ibland visat sig vara mångdubbelt högre än gränsvärdena avser kväveoxider, inte partiklar.
joel80 skrev:Tja du länkar saker om och om igen, jag visade på att det fanns flera andra uppgifter som mostäger det du säger.Ibland måste jag länka till samma källor flera gånger om eftersom du underlåter att beakta vad källorna säger.
Inte jag som skrivit dom artiklarna. Vill du inte tro på att t.ex Göteborg tidigare fått hot om böter så slipp, men de som läser här får väl bilda sin egen uppfattning utefter de olika länkarna.
Jag länkade i detta fall till primärkällan vad beträffar utsläpp i Sverige. Jag länkade också till primärkällan vad gäller EUs utsläppsregler.
Du länkade till källor av lägre valör. Det avgör saken.
Som jag hoppas du förstår gör inte media i normala fall några egna undersökningar om utsläppen. Det finns ingen anledning att förlita sig på sekundärkällor, som mediarapporter, när man har tillgång till primärkällor.
joel80 skrev:Partikelfilter verkar ju inte göra spreciellt mycket och dieselutsläppen i verkligheten verkar vara värre än vad många trott. Var har du fått uppgifterna ifrån att Euro5 skulle löst problemen med det?Vid övergången till Euro 5 blev kraven på mikropartikelutsläpp för dieslar fem gånger hårdare än tidigare. Det gjorde det nödvändigt för biltillverkarna att förse dieslarna med partikelfilter. Vid övergången från Euro 5a till Euro 5b infördes gränsvärden för dieslar även avseende nanopartikelutsläpp. Gränsvärdena för partikelutsläpp förblev oförändrade vid övergången mellan Euro 5b och Euro 6.
Som framgår av den schweiziska studie jag nämnde har partikelfiltren visat sig vara effektiva. De dieselutsläpp som i verklig körning ibland visat sig vara mångdubbelt högre än gränsvärdena avser kväveoxider, inte partiklar.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut