Volvos klassiker var för slitstark för fabrikens bästa

Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer


Volvos klassiker var för slitstark för fabrikens bästa

Inläggav Rådlös mån 11 sep 2017, 06:42

Volvos klassiker var för slitstark för fabrikens bästa

Tidernas populäraste Volvo har blivit klassiker med högt bruksvärde och enkelt ägande.
SvD Näringsliv. 2017 09 11

Läs mer: https://www.svd.se/volvos-klassiker-var ... kens-basta

En artikel om Volvo 240. Vi hoppas att artikeln inte kommer att hamna under betalsidorna.
Rådlös
Volvonörd
 
Inlägg: 7048
Blev medlem: fre 23 dec 2005, 17:55
Ort: 08-



Re: Volvos klassiker var för slitstark för fabrikens bästa

Inläggav S80_140HK mån 11 sep 2017, 07:52

Fantastiska bilar som precis "överlevt" fasen med stor utskrotning, jag vet inte om jag skulle säga att det finns ett "enormt" utbud på 240 idag. Tiden då man kunde få en körbar 240 för 500kr är sedan länge förbi. Sällan man ser en 240 i vardagstrafiken idag, i alla fall här i Mellansverige. :(

Vill man ha ett skapligt exemplar idag så får man öppna upp plånboken....

Tyvärr så genomgår 7/900-serien den där utskrotningsfasen nu, ynglingarna tar bort fjädrarna och monterar hoodpipe och gasar slut på dom stackars bilarna. Själv köpte jag en 940 som gått 16.000 väldokumenterade mil för några tusenlappar förra veckan, ska sparas till framtiden... :roll:
S80_140HK
Däckkrängare
 
Inlägg: 227
Blev medlem: fre 28 mar 2008, 20:06

Re: Volvos klassiker var för slitstark för fabrikens bästa

Inläggav Lucif3r mån 11 sep 2017, 08:53

Problemet med 240 är ju att majoriteten av dom är utan galv, och därmed blivit flintabilar, som i sin tur inneburit skrotning.
740 ligger ju rent årsmodellsmässigt ännu värre till med galv, eftersom 740 fösvann 92 medans 240 hängde kvar till 93. Men 700-serien är/var ändå lite mer rosttåliga än 240is.
940 ligger ju betydligt bättre till när det gäller rost-skrotning, och dom kommer säkerligen hänga med ett bra tag till på marknaden.

Ett stort "problem" som drabbade både PV, 240 och nu 740(och en del 940's med för den delen), är att folk köper dom och förstör dom genom att göra epor av dom (I)
Min T5a :)
Ber om ursäkt för ev. dubbelposter, min mus är dum i huvudet och dubbelklickar lite när den känner för det
Lucif3r
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 13012
Blev medlem: tor 03 maj 2012, 23:16
Kör: V70 T5 2.0 -97

Re: Volvos klassiker var för slitstark för fabrikens bästa

Inläggav frasse4 mån 11 sep 2017, 14:11

Nu är det många år sedan jag sålde min 240 men sista året var det flera gånger det kom fram folk och pratade när jag körde in och tankade...
Kör nu: Volvo 940 2,3 -93 Bild -> Garagetråd! <-
Tidigare bilar: Volvo 240 -89, Volvo 960 -94, Volvo V70n 2.5T -05
frasse4
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 888
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 17:58
Ort: Hua Hin, Thailand
Kör: Volvo 940 högerstyrd

Re: Volvos klassiker var för slitstark för fabrikens bästa

Inläggav 800serien mån 11 sep 2017, 19:10

S80_140HK skrev:Fantastiska bilar som precis "överlevt" fasen med stor utskrotning, jag vet inte om jag skulle säga att det finns ett "enormt" utbud på 240 idag. Tiden då man kunde få en körbar 240 för 500kr är sedan länge förbi. Sällan man ser en 240 i vardagstrafiken idag, i alla fall här i Mellansverige. :(

Vill man ha ett skapligt exemplar idag så får man öppna upp plånboken....

Tyvärr så genomgår 7/900-serien den där utskrotningsfasen nu, ynglingarna tar bort fjädrarna och monterar hoodpipe och gasar slut på dom stackars bilarna. Själv köpte jag en 940 som gått 16.000 väldokumenterade mil för några tusenlappar förra veckan, ska sparas till framtiden... :roll:

Enormt utbud var att ta i, jag tycker också det börjar bli dåligt med 240 ute på vägarna. Tyvärr är det nog främst rosten som tagit 200-serien till skroten.

700/900 hade ju som tur var bättre rostskydd. Som du säger så är det diverse tattare och annat löst pack som kommer stå för majoriteten av skrotningarna, inte rosten.

Tragiskt den dagen rödblockarna nästan är helt borta, slitvargar som dessa kommer aldrig byggas igen.
Användarvisningsbild
800serien
Däckkrängare
 
Inlägg: 229
Blev medlem: lör 22 aug 2015, 21:03
Kör: Sveriges stolthet: 855 GLT -97

Re: Volvos klassiker var för slitstark för fabrikens bästa

Inläggav osla mån 11 sep 2017, 19:27

är det bara jag som inte förstår varför man gillade dom där bilarna? tämligen värdelösa på det mesta, men gick väl oftast. fast sällan att dom går riktigt bra, misständer alltid lite och går lurvigt, karossen var som ett järnspett, likaså hjulupphängning/fjädring, gungiga och studsiga efter vägen, tvärkastar då det är halkigt och inredning som är gjord av billigaste hårdplasten som gick att frambringa denna tid. absolut känslo lösa bilar som jag gärna kör skiten ur tills den där oljeslukande/läkande rödblockaren ger sin sista suck.
visst var/är det ganska drift säkra bilar, men att alla hyllar dom som världens bästa bil kan jag icket förstå, tyvär
osla
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 930
Blev medlem: tor 26 maj 2011, 15:50
Ort: piteå
Kör: mb w124 250TD

Re: Volvos klassiker var för slitstark för fabrikens bästa

Inläggav Tilly mån 11 sep 2017, 20:16

Tja, det där med världens bästa är väl ett ganska luftigt begrepp. Det går ju aldrig att kora en bil som är bäst eftersom folk har olika förväntningar. Volvo 240 blev väl älskad främst för att den på den tiden passade så bra ihop med det som svenskar tyckte var viktigt. Den var rymlig, praktisk, hade bra värme, var krocksäker och kändes liksom trygg. Det passade folkhems-Sverige perfekt.

Jag kan inte hålla med om att de skulle vara tråkiga eller känslobefriade att köra. I höga farter på motorväg finns det absolut bättre bilar men 240 är ju helskön att köra på landsvägar i farter upp till 80-90. Någon sportvagn är den naturligtvis inte men intrycket av att känna vad bilen har för sig är mycket påtaglig och man upplever ju verkligen att man "gör jobbet själv". Tvärkastar då det är halkigt vet jag inte heller om jag kan hålla med om. Självklart sladdar en bakhjulsdriven bil vid oförsiktig hantering av gaspedalen men 240 är knappast någon värsting på den punkten. Viktfördelningen är ju i det avséendet fördelaktig även om chassikomponenterna på gammaldags vis står för en relativt hög andel av vikten i.

Att 240, 740 och 940 har blivit så långlivade beror väl egentligen inte på någon exceptionell driftsäkerhet (alla bilar går som bekant sönder) utan att det hela tiden varit så enkelt och ekonomiskt att hålla dem rullande. Förutom rost så blir det liksom aldrig så dyrt eller problematiskt att reparera dem att det inte lönar sig. Därför blev de kvar som bruksbilar och familjens andrabil länge efter det att de lämnat nybilsstadiet. Tidigare fanns också fler människor som köpte en fabriksny bil och sedan behöll den över lång tid. Då passade Volvo 240 bra eftersom man inte aldrig åkte på några dyra enskilda haverier.

Men nu gäller ju andra förutsättningar. Ganska få väljer idag en 240 för att det är ett ekonomiskt eller rationellt val. Man köper en 240 av nostalgiska skäl och för att man vill bevara dem. Och då är eventuella tillkortakommanden i olika mätbara egenskaper av mindre vikt, man ser det bara som en egenskap som hör till bilmodellen och nostalgin kring den. Om det finns andra bilmodeller som är bättre är i det läget oväsentligt. Och det är roligt att inställningen till modellen äntligen har vänt och att priserna har stigit på fina bilar så att det inte bara är keps-Johan från landet som kör dem.
Tilly
Däckkrängare
 
Inlägg: 194
Blev medlem: lör 06 dec 2014, 13:50
Kör: 740GL -86, 244DL -78

Re: Volvos klassiker var för slitstark för fabrikens bästa

Inläggav SRT mån 11 sep 2017, 20:59

Och extrautrustningen på en 240 / 740 vintertid var ofta en säck cement eller en väl tillagen påse med grus för att få lite tryck i bakvagnen.Bilar som levde i en tid när man kunde köpa reservdelarna på macken och inte enbart bli serverad korv med bröd.Hade en vinrödaktig 240 GLT med svarta linjer längst upp på dörrarna med fransk V6:a och den gick duktigt fort.På en semester i Finland började bilen gå dåligt och mitt i skogen låg en mack där jag bad om hjälp och mackgubben av vad jag förstod var proffs på Volvo.Visst, visst, ända tills han såg V6:an och slog igen huven och skakade på huvudet ha ha ... Visade sig senare väl hemma igen att ett foder hade börjat sjunka.
Kommer min Volvo att stanna nu (enligt forumet) när jag satt på en extradel som dessutom inte är original.
SRT
Uppkörning
 
Inlägg: 360
Blev medlem: ons 23 dec 2015, 10:01
Kör: Volvo S80 2.5T BSR- Blackbird - Hayabusa

Re: Volvos klassiker var för slitstark för fabrikens bästa

Inläggav Lucif3r mån 11 sep 2017, 21:08

Ja, speciellt 744 var/är löjligt lätta i bakändan, så pass att det mycket riktigt kunde ställa till problem vintertid. Kombi-modellerna var betydligt bättre dock. :)

Men som många redan poängterat, man köper inte en 240 idag för att det är bra bilar, man köper dom för att man gillar dom och av nostalgiska själ. Det finns bättre bilar för mindre pengar än en 240 idag.
Min T5a :)
Ber om ursäkt för ev. dubbelposter, min mus är dum i huvudet och dubbelklickar lite när den känner för det
Lucif3r
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 13012
Blev medlem: tor 03 maj 2012, 23:16
Kör: V70 T5 2.0 -97

Re: Volvos klassiker var för slitstark för fabrikens bästa

Inläggav 800serien mån 11 sep 2017, 21:13

osla skrev:är det bara jag som inte förstår varför man gillade dom där bilarna? tämligen värdelösa på det mesta, men gick väl oftast. fast sällan att dom går riktigt bra, misständer alltid lite och går lurvigt, karossen var som ett järnspett, likaså hjulupphängning/fjädring, gungiga och studsiga efter vägen, tvärkastar då det är halkigt och inredning som är gjord av billigaste hårdplasten som gick att frambringa denna tid. absolut känslo lösa bilar som jag gärna kör skiten ur tills den där oljeslukande/läkande rödblockaren ger sin sista suck.
visst var/är det ganska drift säkra bilar, men att alla hyllar dom som världens bästa bil kan jag icket förstå, tyvär

Vad jämför du med?
Användarvisningsbild
800serien
Däckkrängare
 
Inlägg: 229
Blev medlem: lör 22 aug 2015, 21:03
Kör: Sveriges stolthet: 855 GLT -97

Re: Volvos klassiker var för slitstark för fabrikens bästa

Inläggav S80_140HK tis 12 sep 2017, 07:58

osla skrev:är det bara jag som inte förstår varför man gillade dom där bilarna? tämligen värdelösa på det mesta, men gick väl oftast. fast sällan att dom går riktigt bra, misständer alltid lite och går lurvigt, karossen var som ett järnspett, likaså hjulupphängning/fjädring, gungiga och studsiga efter vägen, tvärkastar då det är halkigt och inredning som är gjord av billigaste hårdplasten som gick att frambringa denna tid. absolut känslo lösa bilar som jag gärna kör skiten ur tills den där oljeslukande/läkande rödblockaren ger sin sista suck.
visst var/är det ganska drift säkra bilar, men att alla hyllar dom som världens bästa bil kan jag icket förstå, tyvär


Enkla bilar som i princip aldrig strulade. Tänk år 1993, då hade 240n funnits på marknaden i 18år. Man visste vad man fick för pengarna. Det lockade nog många.

I dag är det främst nostalgiska skäl. Jag, liksom många andra är i princip uppvuxen i en Volvo 240. Mina föräldrar köpte en 240 1991 och åkte med den till 2007. Dom hade aldrig några problem med den förutom vanliga slitdelar som fick bytas. Den fick gå mååånga resor runt landet och för mig finns det faktiskt få bilar som känns så trygga som en 240. Angående vinteregenskaperna så är 240 långt ifrån den värsta bilen, tar man det lugnt så är det inga problem alls.

Det här filmklippet är ju helt briljant, vilka minnen!
https://www.youtube.com/watch?v=HRpZB2UQxKw
S80_140HK
Däckkrängare
 
Inlägg: 227
Blev medlem: fre 28 mar 2008, 20:06

Re: Volvos klassiker var för slitstark för fabrikens bästa

Inläggav Lucif3r tis 12 sep 2017, 09:24

När vi ändå har kommit in på nostalgi så är ju denna video perfekt att förfärska minnet med, varför vi alla gillar volvo :)
https://www.youtube.com/watch?v=eaMgeF29bkU
Min T5a :)
Ber om ursäkt för ev. dubbelposter, min mus är dum i huvudet och dubbelklickar lite när den känner för det
Lucif3r
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 13012
Blev medlem: tor 03 maj 2012, 23:16
Kör: V70 T5 2.0 -97

Re: Volvos klassiker var för slitstark för fabrikens bästa

Inläggav osla ons 13 sep 2017, 20:06

800serien skrev:
osla skrev:är det bara jag som inte förstår varför man gillade dom där bilarna? tämligen värdelösa på det mesta, men gick väl oftast. fast sällan att dom går riktigt bra, misständer alltid lite och går lurvigt, karossen var som ett järnspett, likaså hjulupphängning/fjädring, gungiga och studsiga efter vägen, tvärkastar då det är halkigt och inredning som är gjord av billigaste hårdplasten som gick att frambringa denna tid. absolut känslo lösa bilar som jag gärna kör skiten ur tills den där oljeslukande/läkande rödblockaren ger sin sista suck.
visst var/är det ganska drift säkra bilar, men att alla hyllar dom som världens bästa bil kan jag icket förstå, tyvär

Vad jämför du med?


har 3 240 och 2 w124:or som jag har igång samt åkt/kört mycket w123. och alla dom har varit bättre på precis allt mot för volvosarna. i dom talar bilen åt dig och gör precis som du vill utan att hitta på massa egna hyss, är tysta i kupen och allt känns gediget. där är mys faktorn hög vid landsvägs körning i 80-90 till skillnad mot volvon. även jag gillade volvo förut, farsan hade i princip bara haft volvo då jag var liten och det smittade av sig. första bilen var just en 245, men då en kompis fick körkort och började köra mb och man fick testa det så fanns det inte att hoppa in i en volvo igen. då kändes skillnaden.

sen förstår jag givetvis att man köper en 240 för att man har många minnen från såna bilar, men att folk tyckte dom var så bra vid tiden dom var ganska nya förstår jag inte
osla
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 930
Blev medlem: tor 26 maj 2011, 15:50
Ort: piteå
Kör: mb w124 250TD

Re: Volvos klassiker var för slitstark för fabrikens bästa

Inläggav 800serien ons 13 sep 2017, 21:28

osla skrev:
800serien skrev:
osla skrev:är det bara jag som inte förstår varför man gillade dom där bilarna? tämligen värdelösa på det mesta, men gick väl oftast. fast sällan att dom går riktigt bra, misständer alltid lite och går lurvigt, karossen var som ett järnspett, likaså hjulupphängning/fjädring, gungiga och studsiga efter vägen, tvärkastar då det är halkigt och inredning som är gjord av billigaste hårdplasten som gick att frambringa denna tid. absolut känslo lösa bilar som jag gärna kör skiten ur tills den där oljeslukande/läkande rödblockaren ger sin sista suck.
visst var/är det ganska drift säkra bilar, men att alla hyllar dom som världens bästa bil kan jag icket förstå, tyvär

Vad jämför du med?


har 3 240 och 2 w124:or som jag har igång samt åkt/kört mycket w123. och alla dom har varit bättre på precis allt mot för volvosarna. i dom talar bilen åt dig och gör precis som du vill utan att hitta på massa egna hyss, är tysta i kupen och allt känns gediget. där är mys faktorn hög vid landsvägs körning i 80-90 till skillnad mot volvon. även jag gillade volvo förut, farsan hade i princip bara haft volvo då jag var liten och det smittade av sig. första bilen var just en 245, men då en kompis fick körkort och började köra mb och man fick testa det så fanns det inte att hoppa in i en volvo igen. då kändes skillnaden.

sen förstår jag givetvis att man köper en 240 för att man har många minnen från såna bilar, men att folk tyckte dom var så bra vid tiden dom var ganska nya förstår jag inte

Mercedes är nog gedignare invändigt, nackdelen är att de faller isär utvändigt istället.
Användarvisningsbild
800serien
Däckkrängare
 
Inlägg: 229
Blev medlem: lör 22 aug 2015, 21:03
Kör: Sveriges stolthet: 855 GLT -97

Re: Volvos klassiker var för slitstark för fabrikens bästa

Inläggav osla tor 14 sep 2017, 18:40

Vad jämför du med?[/quote]

har 3 240 och 2 w124:or som jag har igång samt åkt/kört mycket w123. och alla dom har varit bättre på precis allt mot för volvosarna. i dom talar bilen åt dig och gör precis som du vill utan att hitta på massa egna hyss, är tysta i kupen och allt känns gediget. där är mys faktorn hög vid landsvägs körning i 80-90 till skillnad mot volvon. även jag gillade volvo förut, farsan hade i princip bara haft volvo då jag var liten och det smittade av sig. första bilen var just en 245, men då en kompis fick körkort och började köra mb och man fick testa det så fanns det inte att hoppa in i en volvo igen. då kändes skillnaden.

sen förstår jag givetvis att man köper en 240 för att man har många minnen från såna bilar, men att folk tyckte dom var så bra vid tiden dom var ganska nya förstår jag inte[/quote]
Mercedes är nog gedignare invändigt, nackdelen är att de faller isär utvändigt istället.[/quote]

icke dom års modeller som det gäller om man ska jämföra med 2-740. då är det nog ändå volvon som faller isär före. om man idag tittar på tex w124 och w123 så är bilar som gått 50-60 tusen mil inte mer rostig än en 240/740 med 30 tusen på mätaren. 240in fick man ju vara glad om reservhjulsbaljorna var hela vid 20-25 tusen mil
osla
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 930
Blev medlem: tor 26 maj 2011, 15:50
Ort: piteå
Kör: mb w124 250TD



Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Nästa

Återgå till Allmän Bil-diskussion

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster