Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1193134
Idag fick jag ägarbeviset från Transportstyrelsen.
Det resulterade i ett samtal till min säljare.
Systemet kommer att backas, men det är ingen enkel process. Det kommer att ta upp till 10 dagar. Dom är tvungna att skicka in alla underskrivna kontrakt till Transportstyrelsen, som sedan ska godkänna det. Allt detta delvis för att alla ska ha så säkra och bra rutiner för att detta inte ska kunna ske. Säljaren säger att deras sekreterare som sköter detta sitter i Skövde. Ingen kan än så länge förklara hur det kunde bli såhär. Utredning pågår.
Inbetalningskortet på bilskatten som följde med från Transportstyrelsen ska jag inte heller betala. Hela "affären" kommer att backas, som om det aldrig hänt!
Tänk om dom kunde göra det med det där upplägget då allt flyttades utomlands. :lol: :lol:

Han som köpt bilen har inte fått reda på detta! Någon här på forumet....bilen är röd...
#1193148
Oj, fegt av säljaren att inte kontakta den rätta ägaren och be om ursäkt. Får hoppas att denne listar ut detta och gör en polisanmälan, måste ju vara bedrägeri att ta betalt för en bil och skriva den på en annan...
#1193151
För att det ska vara ett bedrägeri ska det finnas ett uppsåt och en ekonomisk vinning så det är ingen fara i det här fallet.

Det som förvånar mig är att de lyckats skapa krediten på en person och bilen på en annan. Borde inte gå. Ekonomi/Leveransadmin borde upptäckt det.
#1193152
Nej vi vet ju att det är så. Men köper jag en bil hos en bilhandlare och ser veckan efter att den är skriven på någon annan så skulle jag såklart tolka det som att de sålt bilen till flera personer...
#1193154
frasse4 skrev:Oj, fegt av säljaren att inte kontakta den rätta ägaren och be om ursäkt. Får hoppas att denne listar ut detta och gör en polisanmälan, måste ju vara bedrägeri att ta betalt för en bil och skriva den på en annan...
Är du på riktig. Du fattar väl att det är ett misstag som begåts. Tror du själv på det du säger nu.
#1193155
Det är väl klart jag raljerar, men inte skulle jag vara glad om jag fick reda på detta om min bil på ett forum istället för min säljare...
#1193168
Ja, nu är det inte så farligt, egentligen. Det finns kvitto på vem som är den riktiga ägaren, och det är inte jag. Dessutom blir det en rolig historia när det är uppordnat. Och det är ett avbetalningsköp, så den är spärrad mot att jag skulle kunna sälja den.
#1193255
Lövet skrev:För att det ska vara ett bedrägeri ska det finnas ett uppsåt och en ekonomisk vinning så det är ingen fara i det här fallet.

Det som förvånar mig är att de lyckats skapa krediten på en person och bilen på en annan. Borde inte gå. Ekonomi/Leveransadmin borde upptäckt det.
Nej, det går inte. Billåneavtalen är integrerade i TACDIS och skapas inte separat. Den enda möjligheten för denna händelse är att den verkliga bilköparen inte är läskunnig och helt enkelt inte sett att det står fel namn på dokumenten. Osannolikt. Däremot sker registreringen i Bilvision (eller vilken tjänst nu Bilia använder) i ett separat flöde, så förmodligen har leveransavdelningen blandat ihop kundaffärerna på något sätt. Hur som helst även om inte TS varit vaken så hade caset så småningom landat på Volvofinans fellista efter registerkontroller mot Transportstyrelsen.
#1193309
Lucif3r skrev:Hoppas dom verkligen backar allt, så det inte blir +1 antal ägare i registret... Sänker ju värdet ändå.
Det var vad min säljare sa. Dom skulle backa ALLT. Som om det aldrig hänt, dvs. att jag aldrig ägt bilen. :D

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]