Dashcam - bilkameratråden

Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Re: Dashcam - bilkameratråden

Inläggav joel80 sön 30 jul 2017, 12:30

Jag har köpt en extra "hållare" som jag satt fast i caddyn på jobbet. Sen hade jag sen tidigare kamera en extra strömsladd över, så den låter jag sitta i jobbilen. Har satt fast den runt men klämt fast kontakten i passagerarens solskydd så den inte ska hänga och dingla. :P

Fästet kostade typ 200kr.. Kommer inte ihåg var jag köpte det.. Kanske ebay.
Finns här också:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=238211

En extra sladd lär ju inte kosta så mycket...
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar

Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12

Inläggav Leopold lör 05 aug 2017, 22:33

Hittade en trevlig billig dashcam, Viofo A119. Ca en lusentapp inkl GPS-kit och hardwiring-kit, inkl ett 32 GB Transcend microSD som klarar detta att skrivas över kontinuerligt. Från kina-sajter då typ deal extreme eller vad det var.

Bildkvalitet är utmärkt, syns väl inte i detta klipp så mycket hur det klarar mörker men det är ok tycker jag.

Finns enormt mycket på Youtube om denna grunka. Det jag ser som viktigt är att man kompletterar med ett cirkulärt polariserande filter för en hundring, CPL filter kallas det för helt enkelt. Gör att reflexerna i vindrutan försvinner i stor utsträckning även vid riktigt jobbig sol rätt in.

Trevliga egenskaper var att man kan montera den väldigt "stealth", detta är med GPS-fästet. Fästet sitter kvar i rutan med kablage anslutet till GPS-plattan och man kan snäppa loss enheten från denna om man har lust. Men den kan lika gärna sitta kvar, det lilla micro-SD-kortet är fullt åtkomligt om man sätter enheten på förarsidan av backspegeln och den döljs nästan helt där bakom.

Försökte bifoga några bilder hur det ser ut men tyvärr var de "ogiltiga".

Egentligen skit samma med det, kameran syns knappt från utsidan.

Men jag skulle behöva ha hjälp med att koppla in det där "hardwiring"-kitet i säkringscentralen under handskfacket på min s80. Har googlat massor på detta och förstår fortfarande inte vilka säkringar i den centralen som är spänningssatta endast när tändningen är på.
Leopold
Halkkörning

Inläggav joel80 lör 05 aug 2017, 22:56

Leopold skrev:
Spoiler »

Du kan inte bädda in en kortlänk som youtube på forumet.. du måste använda hela länken, eller den unika "kodsträngen" i adressen som står efter watch?v=

Då blir det rätt... Fast nu verkar du ha inställning att man inte kan spela upp klippet på extern sida.

Under avancerade inställningar under "information och inställningar" på ditt klipp ställer du in det:
Skärmklipp 2017-08-05 22.58.09.png
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12

Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar

Inläggav joel80 lör 05 aug 2017, 23:02

Väldigt bra kvalité för en kamera i den prisklassen!

Du skrev att du hade GPS-kit. Kan du få fram så att hastighet då syns på inspelningen också?
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12

Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar

Inläggav Leopold lör 05 aug 2017, 23:08

joel80 skrev:Väldigt bra kvalité för en kamera i den prisklassen!

Du skrev att du hade GPS-kit. Kan du få fram så att hastighet då syns på inspelningen också?

Jadå den syns någon minut in i klippet när GPS:en fiskade upp satelliterna från att ha varit i parkeringshuset. Det funkar klockrent.

Beklagar att jag fumlat en del med Youtube-inställningarna jag är litet ovan vid det där.

Skulle gärna vilja visa hur otroligt "stealth" det blev som man ser utifrån. Ska se om jag kan hitta hur detta kan laddas upp.
Leopold
Halkkörning

Inläggav joel80 lör 05 aug 2017, 23:35

Ah.. vid 2:10 typ kom det.. :D Jag kollade inte så länge.. sorry. ;)

Ja skicka gärna upp en bild.

Är du via datorn går du på "besvara"-knappen här nedan, sen kan man ladda upp bilder där och sen "placera i inlägg".
:)
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12

Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar

Inläggav Leopold sön 06 aug 2017, 00:15

Ok så här pass "Stealth" ser den där sketbilliga Viofo A119 ut sett från utsidan. Tyvärr blev det inga jättebra bilder idag pga reflexer men jag tror man får en hum om hur litet det syns ändå. Objektivt sett från min subjektiva synvinkel så syns det knappt... :D

DashCamSmall1.jpg

DashCamsmall2.jpg

Den här grunkan vill jag installera i elcentralen under handskfacket om det finns uttag som bara är spänningssatta när bilen är igång.

piggybackSmall1.jpg

Och så här ser det ut i instruktionsboken för denna S80 -07, ingen aning om någon av dessa säkringsplatser gör det jag vill:

Central_GloveC.jpg

Ni som vet, berätta gärna. Orkar inte prova mig fram om det finns enklare sätt.
Leopold
Halkkörning

Inläggav Derank sön 06 aug 2017, 00:35

enklast är väl att ta en multimeter och mäta var du har konstant spänning.
[FUCKING A DUCK WITH A SMILING FACE ON A BLUE BIKE WITH STRAWBERRYS]
Derank
Volvotok

Inläggav joel80 sön 06 aug 2017, 01:14

Jag tänker att nr17 skulle kunna vara smart.
Kan det ev vara fördröjning på den t.o.m eller sitter fördröjningen efter säkring?

Tänker att belysningen i bilen brukar funka 30sek efter man stängt av... det är rätt bra för en dashcam med lite fördröjning, så stänger den inte av direkt när man stänger av bilen.

Nån annan som har nån koll på det?
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12

Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar

Inläggav Leopold sön 06 aug 2017, 01:59

Det enda jag vill ha är en säkringsplats som är spänningssatt när man kör bilen. Typ som 12V-uttagen är.

Fifflat litet med voltmeter men blir inte klok på detta. Visst man kan ta detta från centralen i motorrummet men finns det i centralen under hansdkfacket så vore det mycket smidigare! Som synes... jag är verkligen ingen bilelektriker bara söker enklast möjliga lösning :-)
Leopold
Halkkörning

Inläggav Derank sön 06 aug 2017, 15:02

Tjae. Finns väl en säkring till 12v ytagen. Använd den.
[FUCKING A DUCK WITH A SMILING FACE ON A BLUE BIKE WITH STRAWBERRYS]
Derank
Volvotok

Inläggav Leopold sön 06 aug 2017, 19:37

Derank skrev:Tjae. Finns väl en säkring till 12v ytagen. Använd den.

Visst, den finns i centralen i motorrummet. Ville undvika den dragningen genom torpedväggen etc, och ville helst inte pilla ner mittkonsolen i onödan även om det naturligtvis är en möjlighet.

Jag gick igenom de flesta av säkringarna under handskfacket, märkligt nog är det mesta spänningssatt även med frånslagen tändning. Regnsensor, backlampor och fan och hans moster. Till och med bensinpumpen och vindrutespolare det trodde jag aldrig.

Men så äntligen hittade jag en bra säkring efter en del svordomar (jäkligt obekvämt att rota där under): säkring 4 som går till gaspedal, luftvärmare (PTC), eluppvärmda stolar. Här är det spänning enbart när motorn är igång så det blev ju perfekt!

Jordningspunkter är inte helt enkla att hitta bland all plast därunder men det gick bra på en skruv som går in i ett stålrör under handskfacket. Sedan var det bara att vira ihop överbliven kabel snyggt och prydligt och peta in där det fanns litet plats, även den där 12 => 5V USB-grunkan hittade sig ett litet gömställe där. Så det blev en rätt prydlig installation till slut och 12V cig-uttagen kan användas till annat.

hardwiring.jpg

___
PS. Det är litet lustigt men när det är besvärligt motljus med mycket reflektioner inifrån kupén och instrumentpanelen upp i vindrutan så konstaterar jag att kameran ger en mycket klarare och mer kontrastrik bild än vad jag har som förare... :D Vore fantastiskt fint om det fanns liknande cirkulära polarisationsfilter som på den här dashcamen i någon typ av glasögon... rätt mysko teknik. Polaroid-glasögon har jag och det hjälper en del men så här bra tycker jag inte jag har upplevt det. Dessutom vill jag inte ha onödig mörktoning, CPL bländar ner ett par bländarsteg i sig själv så det räcker som "solglasögon".
Leopold
Halkkörning

Inläggav batmac sön 13 aug 2017, 03:45

Jag ska ge mig på att köpa en dashcam igen men jag vet inte vad jag ska köpa. Har ingen lust att betala mer än 1500-2000kr. Gärna närmare 1000-lappen om möjligt. Vill inte ha sugkoppsfäste utan det ska vara tejp. Gärna från svensk återförsäljare den här gången. Ideer? Hur är dom billigare blackvue?

Hur gör ni föresten med kameran på vintern? Tar ni med den från bilen? Jag upplevde det som att det var vinterkylan som dödade min förra kamera, eller åtminstone dess batteri. När bilen hade stått utan kupevärmare över natten så gick inte kameran igång förrän den fått bli lite varm. Skulle gärna slippa det problemet om jag köper en dyrare modell, men vill heller inte plocka ur den hela tiden då jag isåfall kommer glömma den i lägenheten.
V60 D4 Summum MY16
Tidigare: V70 2.0F Momentum MY09
batmac
Däckkrängare

Kör: V60 D4 -16

Inläggav joel80 sön 13 aug 2017, 11:47

Mina kameror sitter i året runt.. Ibland tar jag med frontkameran in då det är enklare att ta ut minneskortet när jag väl sitter vid datorn.
Bakåtkameran (en billig G1W-C HD köpt på Ebay för typ 400kr) sitter fast året om. (Dock sugplopp)

De billigare Blackvue är nog bra dom också.. skillnaden är ju att dom inte har GPS och wifi så man kan koppla upp dem av vad jag förstår.. Själva videobiten är nog densamma.
Nackdelen med Blackvue-kamerorna är att dom oavsett klimat verkar ta 10-15 sekunder på sig innan dom startat upp/börjat spela in.
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12

Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar

Inläggav Leopold mån 14 aug 2017, 00:05

Tror inte det är några som helst problem att låta kondensatorladdade dashcams typ min Viofo A119 sitta i bilen oavsett temperatur. Bör funka i Sahara såväl som i smällkalla vintern här hemma. Värre med kameror som har Li-ion batteri eller motsv. Enda som strömkällan ska göra är att stänga senaste videofilen snyggt och prydligt och då är det perfekt med en lämpligt dimensionerad kondensator.

Tycker inte man ska behöva pilla alls med dessa, installera och glöm. Bra iofs om man enkelt kan koppla loss och ta med in, gärna snäppfäste som på A119. Eller att man enkelt kommer åt minneskortet och det gör man ju det också på den modellen.
Leopold
Halkkörning

Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum

FöregåendeNästa

Återgå till Allmän Bil-diskussion