Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1181509
osla skrev:om du ska ha ett batteri i husvagnen så kommer dom flesta inte ens få dra vagnen pga för tungt.

nästa fråga är ju hur många tusen mil ett batteri håller, och vad kostar det då det måste bytas. tvivlar ju på att man kör 50-60 tusen mil med samma batteri, och inte vill jak kosta på ett dyrt batteri bara för att kunna köra slut på bilen
Jag tänkte extra batteri i bilen isåfall. Där brukar man ha ett antal hundra kilo över, så det skulle funka.
Sen är det ju så att man brukar kunna klassa om vissa husvagnar, beroende på vad man har för bil att dra med, för att få högre lastvikt. Det är inte oöverkomliga problem du tar upp.

Batterierna verkar hålla betydligt längre än man trott. Många som nu kört 20k mil med sina bilar upplever inte mer än 5-6% degradering, och degraderingen var något brantare i början, för att sen plana ut och gå saktare. Det är troligen inte batterierna som ger sig först.
Andrahandsvärdena på elbilar är på väg att bli bättre än ICE-bilar.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... nytt-test/
#1181590
joel80 skrev:SVT har fått lite smisk för sitt rätt okritiska sätt att rapportera om IVLs rapport.

https://cleantechnica.com/2017/06/22/sw ... udy-sucks/

https://www.nyteknik.se/opinion/nu-blir ... re-6855970
Aga är som bekant en dålig uppfostringsmetod och särskilt illa blir det när den som här delas ut helt omotiverat. IVL och SvT kan sträcka på sig. Musk och andra får ställa sig i skamvrån. Först Teslas jättelika klavertramp när de inte ville ta tillfället i akt att kommentera rapporten i SvT och sedan en twitterreaktion från Musk i klass med Trumps. :shock: :roll: Det verkar som om vare sig Musk eller Irle (Clean Technica) förstår att den här typen av reaktioner bara sänker deras trovärdighet.
#1181615
Grand Touring i Europa med batteribil: Är det en realistisk möjlighet idag?

Jag körde ca 100 mil i torsdags, från Uppsala till Oeversee strax söder om Flensburg, och sedan ca 85 mil i fredags, från Oeversee till Tübingen strax söder om Stuttgart. Funderade i samband med det lite över hur och om det skulle funkat med batteribil. Med den räckvidd och de laddningstider man i bästa fall kan hoppas på idag för rimliga pengar kan jag konstatera att sådana dagsetapper ännu inte är någon riktigt realistisk möjlighet. Skall man komma någonstans får man ta steget upp till en Tesla 100 S för ett gott stycke över en miljon, särskilt sedan man utrustat den så att den är i paritet med vår V70 D4 -15. Fast även då blir situationen knappast oproblematisk.

Vi steg upp klockan sju i torsdags och kom iväg vid åttasnåret. Första rasten blev i vanlig ordning vid Östgötaporten nära Ödeshög efter ca 30 mils körning. Där finns sedan flera år tillbaka en av Teslas superladdningsstationer och vi rastade ungefär en halvtimme vilket troligen tagit Teslan till 80 procent laddning och därmed en räckvidd på runt 40 mil. Fast det börjar vid det här laget bli lite trångt om gudsgåvorna. Tidigare år har vi bara sett enstaka Teslor på den här stationen men i år stod där inte mindre än sex stycken som mest. Det finns åtta platser och nästa år skulle det inte förvåna mig om det är kö vid elpumpen.

Nästa superladdningsmöjlighet är vid Toftaholm men dit är det bara ca 20 mil så för tidigt att rasta. Tyvärr finns ingen laddningsmöjlighet ombord på färjan Helsingborg-Helsingör där vi i vanlig ordning tog nästa rast efter ytterligare ca 30 mil från Östgötaporten räknat. Undrar om de tagit hänsyn till batteribilarnas laddningsbehov när de nu bygger om färjorna så att de kommer att gå på batteri över sundet. Om Seba får rätt kommer ju alla att vilja ladda där inom en inte alltför avlägsen framtid. Orkar färjan kånka på så mycket batterier och vilka blir kostnaderna?

I brist på laddningsmöjligheter på färjan hade vi med Teslan behövt ta en extra rast vid nästa superladdare längs E20 söder om Köpenhamn något 10-tal mil efter färjan. Avståndet dit från Östgötaporten är på gränsen till vad en Tesla 100 S med 80 procents laddning klarar. Men hade vi stannat en timme istället för en halvtimme vid Östgötaporten hade det kanske ordnat sig ändå.

Lite äventyrligt hade det dock varit. Danmark börjar vid det här laget påminna lite om Tyskland ifråga om trafikintensitet så vi tappade ca en timme på diverse trafikstörningar mellan Helsingör och vår slutdestination ca 40 mil därifrån. Efter några minutlånga kisspauser kom vi fram ca 20.30 precis lagom för att hinna äta middag på vårt övernattningsställe, Historischer Krug, innan köket stängde. Med Teslan hade vi kommit för sent för att äta och dricka i godan ro innan vi kröp till kojs.

Historischer Krug visade sig sedan vårt förra besök för något år sedan ha kompletterat med ett par Tesla-märkta P-platser. Fast de var inte upptagna av några Teslor utan av en dieseldriven Volvo (dock inte vår) och en likaledes dieseldriven BMW. Kanske hade vi dock efter diverse omflyttningar kunnat ladda vår Tesla där över natten om vi haft en.

Nu var det ju dock ingen sådan jag körde så jag konstaterade bara förnöjt att Volvons färddator visade 134 mils räckvidd efter ett par minuters tankning strax före ankomst. :D Vår D4 nöjde sig med ca 0,57 i snitt (0,54 enligt färddatorn) under de första 100 milen trots att det allra mesta var motorvägskörning och jag körde så fort som hastighetsbegränsningar och trafik medgav. Medvind hade vi inte heller, snarare lite tvärtom även om vinden mestadels var svag.

Bortsett från korta kisspauser tog vi nästa dag bara en lite längre rast (en dryg halvtimme), efter ungefär halva sträckan, längs A7 mellan Hannover och Göttingen. Där i närheten finns en av Teslas superladdare men frågan är om vi vågat vänta tills dess med att ladda och sedan köra vidare hela vägen efter bara en laddning. Vi hade då närmat oss gränsen för vad även en Tesla 100 S klarar av och i Tyskland måste man alltid räkna med att bli stående en timme eller två i någon kö. Med ACn igång för fullt lär det inte vara så bra för räckvidden. Alternativt vill man ha möjlighet att köra runt trafikhindret vilket också kan kräva räckvidd i reserv. Så man hade nog behövt ta två lite längre pauser istället för bara en för att vara på den säkra sidan. Vi tappade denna gång bara någon timme på oväntade trafikstörningar vilket är ovanligt lite. Sedan tillkommer förstås alla de väntade störningarna i form av många och långa "Baustellen" där man tuffar på i 80 km/h.

Vi var framme vid sjusnåret, lagom för att äta middag i goda vänners lag. Med Teslan hade middagen fått vänta till åttatiden. Sedan hade frågan uppstått om hur vi laddar Teslan över natten under vårt besök i Tübingen. Våra goda vänner här har inga privata P-platser de kan upplåta så det handlar i praktiken om P-husparkering. P-hus finns det gott om men jag kunde efter lite efterforskning konstatera att bara ett av dem erbjuder platser där man kan ladda. Närmare bestämt finns det i nuläget möjlighet att ladda hela två laddbara bilar över natten på publik P-plats i denna relativt mondäna och progressiva universitetsstad med ca 100 000 invånare. :shock: Närmsta snabbladdare finns runt fem mil bort med en uppskattad körtid ToR på ca 90 minuter så det känns ju inte alltför lockande att åka och "tanka" heller. Lär ju ta runt tre timmar allt som allt om man vill ladda fullt och då kör man ju ändå bort en del av räckvidden på hemvägen. :(
#1181689
Funkar i allafall utmärkt för de flesta Teslaiter, även de som har mindre batteri än 100kwh, att köra till södra Europa.

Till Italien:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =47&t=8991

Till Österike:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... hilit=trip

Även Baltikum! Innan dom byggde ut Superchargernätverket.. Men det krävdes bra planering. (I vissa av länderna är det ännu inte utbyggt, men det finns nu många andra snabbladdare.)
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =road+trip

Kroatien
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =47&t=1835

Trådarna tar även upp lite problem, men bevisligen går det att köra långt utan större problem.
Inom några år finns det alltså motsvarande räckvidd och laddning på bilar som inte kostar som en Tesla. Jag ser inte långresor som ett problem. Inte med bilarna som kommer om de närmsta 2-3 åren.
#1181729
Det är om några år -- när elbilar blir vanligare -- som det kommer att bli stora problem med långkörning.

Idag fungerar det. Det beror främst på att det är relativt få elbilar, och av de som finns är det ännu färre som ger sig ut på långkörning med dem. En annan faktor är att det idag rör sig om "tidiga användare" (early adoptors). De är generellt sett mer villiga att acceptera nackdelarna med ny teknik.

Tolka mig rätt -- jag tror också att elbilarna kommer. Men jag ser inte fram emot långkörning i Europa under semestertid tillsammans med en massa andra elbilar. Det kommer att gå betydligt fortare att bygga ut bilparken än infrastrukturen som krävs för att ladda alla elbilar som behöver laddas kring autobahn.

Nu får vi hoppas att det sker ett större genombrott kring batteritekniken. Dagens batterier skulle ha svårt att hantera massbilism.
#1181736
Jag körde elbil senast idag, model x 90d.
Med "kvarts tank" och tämligen tung gasfot vad räckvidden 18 mil, dvs samma räckvidd som min v60 t5.

Allt det där har dock absolut ingen betydelse för den som inte är envist konservativt lagd, och samtidigt har råd.
Det är en bil som inte är lik någon annan bil jag kört. Tyst, stadig som berget och massor med kraft tillgängligt hela tiden. Fascinerande, har model 3 samma "själ" är det en kioskvältare av rang.
Kolkraft, vattenkraft, kärnkraft, det är då inte ens diskussionen, förbränningsmotorn lär decimeras rejält.
#1181743
Ja att det slår igenom kommer inte ha med miljötänk att göra, utan simpel "marknadskraft". Bäst produkt till bäst pris typ..

Malmstroem, Jag tror du har rätt i att det kommer vara några år där man inte är ikapp. Folk kommer få stanna längre än dom tänkt på väg upp till fjällen för att ladda i Mora eller Malung.. Men jag tror också att det inte blir sån extrem väntan och att det byggs ut i rätt snabb takt. Är man orolig kan man ju använda en del av de 15-25k man sparar per år i sopparäkningar till att hyra en gammal dieselkärra de första åren när man ska upp till fjällen. ;)

Vad är det för genombrott du behöver gällande batterierna? Det har redan så gott som kommit.. det är bara att tillverkarna ska använda dem. Det är idag möjligt att för inte en allt för stor kostnad ha en räckvidd i en elbil på 40mil. (t.ex Chevrolet Bolt / Opel Ampera E)
Laddhastigheten på vissa nuvarande bilar är än i minsta laget, men batterierna klarar betydligt mer och det verkar som att de som kommer 2018-2019 har ungefär tredubbla hastigheten från Bolt, Zoe, Leaf och de "vanliga" elbilarna.

I och med att dom bilarna inte verkar vara mer än 1-2 år bort.. 3 år för vissa, så känns det inte helt orimligt att vi får en rätt kraftig ökning närmaste åren och att det kring 2025 har skett ett rätt ordentligt skifte.
#1181760
Robert Collins har sågat elbilen länge... Vet inte om han gör det av okunskap eller om han är köpt! Tror han är sur för att Tesla inte bjuder reportrar på resor och hummersås.
#1181763
Mmm, lätt att bli konspiratorisk :)

Lätta material som aluminium och kompositer är ju inte enkom för elbilar så då blir jag sur när det vänds emot utveckling av ny teknik (eller bättre iaf).

Klart jag blir bländad av fördelarna och kanske inte alltid beaktar avigsidan men då blir jag hälsosamt påmind av omgivningen.
  • 1
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 61
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]