- mån 26 jun 2017, 15:19
#1181615
Grand Touring i Europa med batteribil: Är det en realistisk möjlighet idag?
Jag körde ca 100 mil i torsdags, från Uppsala till Oeversee strax söder om Flensburg, och sedan ca 85 mil i fredags, från Oeversee till Tübingen strax söder om Stuttgart. Funderade i samband med det lite över hur och om det skulle funkat med batteribil. Med den räckvidd och de laddningstider man i bästa fall kan hoppas på idag för rimliga pengar kan jag konstatera att sådana dagsetapper ännu inte är någon riktigt realistisk möjlighet. Skall man komma någonstans får man ta steget upp till en Tesla 100 S för ett gott stycke över en miljon, särskilt sedan man utrustat den så att den är i paritet med vår V70 D4 -15. Fast även då blir situationen knappast oproblematisk.
Vi steg upp klockan sju i torsdags och kom iväg vid åttasnåret. Första rasten blev i vanlig ordning vid Östgötaporten nära Ödeshög efter ca 30 mils körning. Där finns sedan flera år tillbaka en av Teslas superladdningsstationer och vi rastade ungefär en halvtimme vilket troligen tagit Teslan till 80 procent laddning och därmed en räckvidd på runt 40 mil. Fast det börjar vid det här laget bli lite trångt om gudsgåvorna. Tidigare år har vi bara sett enstaka Teslor på den här stationen men i år stod där inte mindre än sex stycken som mest. Det finns åtta platser och nästa år skulle det inte förvåna mig om det är kö vid elpumpen.
Nästa superladdningsmöjlighet är vid Toftaholm men dit är det bara ca 20 mil så för tidigt att rasta. Tyvärr finns ingen laddningsmöjlighet ombord på färjan Helsingborg-Helsingör där vi i vanlig ordning tog nästa rast efter ytterligare ca 30 mil från Östgötaporten räknat. Undrar om de tagit hänsyn till batteribilarnas laddningsbehov när de nu bygger om färjorna så att de kommer att gå på batteri över sundet. Om Seba får rätt kommer ju alla att vilja ladda där inom en inte alltför avlägsen framtid. Orkar färjan kånka på så mycket batterier och vilka blir kostnaderna?
I brist på laddningsmöjligheter på färjan hade vi med Teslan behövt ta en extra rast vid nästa superladdare längs E20 söder om Köpenhamn något 10-tal mil efter färjan. Avståndet dit från Östgötaporten är på gränsen till vad en Tesla 100 S med 80 procents laddning klarar. Men hade vi stannat en timme istället för en halvtimme vid Östgötaporten hade det kanske ordnat sig ändå.
Lite äventyrligt hade det dock varit. Danmark börjar vid det här laget påminna lite om Tyskland ifråga om trafikintensitet så vi tappade ca en timme på diverse trafikstörningar mellan Helsingör och vår slutdestination ca 40 mil därifrån. Efter några minutlånga kisspauser kom vi fram ca 20.30 precis lagom för att hinna äta middag på vårt övernattningsställe, Historischer Krug, innan köket stängde. Med Teslan hade vi kommit för sent för att äta och dricka i godan ro innan vi kröp till kojs.
Historischer Krug visade sig sedan vårt förra besök för något år sedan ha kompletterat med ett par Tesla-märkta P-platser. Fast de var inte upptagna av några Teslor utan av en dieseldriven Volvo (dock inte vår) och en likaledes dieseldriven BMW. Kanske hade vi dock efter diverse omflyttningar kunnat ladda vår Tesla där över natten om vi haft en.
Nu var det ju dock ingen sådan jag körde så jag konstaterade bara förnöjt att Volvons färddator visade 134 mils räckvidd efter ett par minuters tankning strax före ankomst. :D Vår D4 nöjde sig med ca 0,57 i snitt (0,54 enligt färddatorn) under de första 100 milen trots att det allra mesta var motorvägskörning och jag körde så fort som hastighetsbegränsningar och trafik medgav. Medvind hade vi inte heller, snarare lite tvärtom även om vinden mestadels var svag.
Bortsett från korta kisspauser tog vi nästa dag bara en lite längre rast (en dryg halvtimme), efter ungefär halva sträckan, längs A7 mellan Hannover och Göttingen. Där i närheten finns en av Teslas superladdare men frågan är om vi vågat vänta tills dess med att ladda och sedan köra vidare hela vägen efter bara en laddning. Vi hade då närmat oss gränsen för vad även en Tesla 100 S klarar av och i Tyskland måste man alltid räkna med att bli stående en timme eller två i någon kö. Med ACn igång för fullt lär det inte vara så bra för räckvidden. Alternativt vill man ha möjlighet att köra runt trafikhindret vilket också kan kräva räckvidd i reserv. Så man hade nog behövt ta två lite längre pauser istället för bara en för att vara på den säkra sidan. Vi tappade denna gång bara någon timme på oväntade trafikstörningar vilket är ovanligt lite. Sedan tillkommer förstås alla de väntade störningarna i form av många och långa "Baustellen" där man tuffar på i 80 km/h.
Vi var framme vid sjusnåret, lagom för att äta middag i goda vänners lag. Med Teslan hade middagen fått vänta till åttatiden. Sedan hade frågan uppstått om hur vi laddar Teslan över natten under vårt besök i Tübingen. Våra goda vänner här har inga privata P-platser de kan upplåta så det handlar i praktiken om P-husparkering. P-hus finns det gott om men jag kunde efter lite efterforskning konstatera att bara ett av dem erbjuder platser där man kan ladda. Närmare bestämt finns det i nuläget möjlighet att ladda hela två laddbara bilar över natten på publik P-plats i denna relativt mondäna och progressiva universitetsstad med ca 100 000 invånare. :shock: Närmsta snabbladdare finns runt fem mil bort med en uppskattad körtid ToR på ca 90 minuter så det känns ju inte alltför lockande att åka och "tanka" heller. Lär ju ta runt tre timmar allt som allt om man vill ladda fullt och då kör man ju ändå bort en del av räckvidden på hemvägen. :(
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut