Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mwi
#1175484
VolvoB20 skrev:Om man känner sig bombsäker på att elbilarna får bra andrahandsvärde är det ju smartare att skita i finansbolag och gå och köpa bilen kontant istället, åka nästan gratis på el i 36 månader och sedan sälja bilen till grymt bra pris.
En elbil/hybridbil räknar man väl bara hem på förmånsvärdet som tjänstebil, att äga den själv är ju lika mycket torsk som en gasbil. För vem vill privat betala för en bil som väger över 2 ton och lastar som en småbil.
#1175499
Fast i regel lastar man inte nåt värre. Vissa åker runt med en hel djurpark, inklusive besökare men de är nog inte någon majoritet. De flesta skulle klara sej på runt 0,2L milen med hjälp av en hybrid. Med den förbrukningen krymper nog packningen med ett leende på läpparna för mången svenne.
Användarvisningsbild
av joel80
#1175530
Mwi:
Vadå lastar som en småbil? Vilka bilar pratar du om nu? De flesta elbilarna lastar ungefär lika mycket som deras fossilsyskon. Är väl endast V60 som har bagaget höjt 7cm.. Det påverkar men skulle inte kalla den småbil.

En Tesla Model S har förresten större lastkapacitet än en V70.. Fast mindre fyrkantigt så man får in större saker i V70.

Sen har du ju allt utom inköpet billigare med en elbil.. Milkostnaden för drivmedel är kring 1.50-2kr/milen, mindre skatt, 40 000k tillbaka i premie, lägre kostnad för service.
Så att det inte skulle gå att hämta hem t.ex en E-Golf eller Hyundai Ioniq privat stämmer ju inte alls. Privat har man ju dessutom ofta bilen längre än 3 år om man köper ny, och då blir kalkylen ännu bättre.
Användarvisningsbild
av Derank
#1175570
Småbilar går säkert att räkna hem men själv skulle jag aldrig köpa en golf el lonic el någon annan småbil för den delen. Så för mig drar det iväg i kostnaden även på en hybrid. Xc60 hybriden nära 700k med min spec.

Nu kan jag ju inte heller räkna hem en vanlig xc60 om man säger så. ,men 400k för ett privatköp,där går min gräns

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
av andersuw
#1175578
VolvoB20 skrev:30% var inte mot just Euron, Det var mer något slags medel för kronan faller ju som en sten mot de flesta valutor. Man skyller på negativa räntan men det har man ju i Danmark också och kronan faller mot den Danska också.

Något man slås av på jobbet, svenska timkostnaden rasar mot de flesta andra kontor vi har. De pensionärer jag känner som flyttat utomlands är också rätt bedrövade när pensionen krymper varje månad då den betalas ut i kronor.
Vår överlägset viktigaste referensvaluta är euron. Mot den har kronan försvagats med lite drygt 10 procent under de senaste fem åren, från ca 8:50 till ca 9:50 per euro. Under åren närmast före dess stärktes istället kronan kraftigt mot euron, från ca 11:50 till ca 8:50. Nu är vi tillbaka på ungefärligen samma nivå som före finanskrisen. Hur kronan rör sig mot andra valutor än euron bestäms till stor del av hur euron beter sig gentemot dessa valutor.
SEKEURO.jpg
SEKEURO.jpg (89.57 KiB) Visad 640 gånger
av Mwi
#1175584
Enligt en forskare kommer förbränningsmotorn vara död om 8 år, själv är jag tveksam till det utan tror mer på en förändring av vilka bränsle som kommer att användas. Elbilen har ju haft en storhetstid på 1910-talet, sedan dess har förbränningsmotorn varit överlägsen som drivkälla till bilar :wink:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/snar ... inne-blott
Det är ju inte riktigt så att strömmen bara finns i ett vägguttag, den måste produceras på något sätt och i många länder är inte elproduktionen så miljövänlig. I Texas har man gjort försök med solceller och batterier, det ökade koldioxidutsläppet.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6627798
Det som är säkert är att det kommer bli dyrare och dyrare att äga en egen bil, så att bilpooler kommer att öka och att flera städer kommer att begränsa bilismen oavsett drivmedel.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1177336
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:30% var inte mot just Euron, Det var mer något slags medel för kronan faller ju som en sten mot de flesta valutor. Man skyller på negativa räntan men det har man ju i Danmark också och kronan faller mot den Danska också.

Något man slås av på jobbet, svenska timkostnaden rasar mot de flesta andra kontor vi har. De pensionärer jag känner som flyttat utomlands är också rätt bedrövade när pensionen krymper varje månad då den betalas ut i kronor.
Vår överlägset viktigaste referensvaluta är euron. Mot den har kronan försvagats med lite drygt 10 procent under de senaste fem åren, från ca 8:50 till ca 9:50 per euro. Under åren närmast före dess stärktes istället kronan kraftigt mot euron, från ca 11:50 till ca 8:50. Nu är vi tillbaka på ungefärligen samma nivå som före finanskrisen. Hur kronan rör sig mot andra valutor än euron bestäms till stor del av hur euron beter sig gentemot dessa valutor.
SEKEURO.jpg
Visst kan man titta på längre perspektiv, Euro och Tyskland har och är ju varit vår viktigaste handelpartner. Man kan ju tex titta på de senaste 50 åren och kombinera Euro/Dmark utvecklingen, då ser man att DMark/Euro gått 500% bättre än kronan. Så även om den svenske löntagaren fått 500% större lönelyft än den tyska löntagaren så har han knappt inte fått högre lön i all fall.

De senaste 50 årens penningpolitik i Sverige har gått ut på att devalvera kronan konstant så att löenökningarna mot omvärden ska ätas upp och vi ska behålla konkurrenskraften.

Bild
Användarvisningsbild
av joel80
#1177340
Tyska D-marken var väl extremt lågt värderar under efterkrigstiden.. Inte så konstigt att den sen gått upp när dom fick ordning på landet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1177343
joel80 skrev:Tyska D-marken var väl extremt lågt värderar under efterkrigstiden.. Inte så konstigt att den sen gått upp när dom fick ordning på landet.
Om du räknar 60-70-80-90 tal som den ekonomiska efterkrigstiden så ..... Men det är väl främst det kalla kriget man räknar som efterkrigstid så sent, tyskaran fick fart på ekonmin långt tidigare
av andersuw
#1177401
VolvoB20 skrev:
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:30% var inte mot just Euron, Det var mer något slags medel för kronan faller ju som en sten mot de flesta valutor. Man skyller på negativa räntan men det har man ju i Danmark också och kronan faller mot den Danska också.

Något man slås av på jobbet, svenska timkostnaden rasar mot de flesta andra kontor vi har. De pensionärer jag känner som flyttat utomlands är också rätt bedrövade när pensionen krymper varje månad då den betalas ut i kronor.
Vår överlägset viktigaste referensvaluta är euron. Mot den har kronan försvagats med lite drygt 10 procent under de senaste fem åren, från ca 8:50 till ca 9:50 per euro. Under åren närmast före dess stärktes istället kronan kraftigt mot euron, från ca 11:50 till ca 8:50. Nu är vi tillbaka på ungefärligen samma nivå som före finanskrisen. Hur kronan rör sig mot andra valutor än euron bestäms till stor del av hur euron beter sig gentemot dessa valutor.
SEKEURO.jpg
Visst kan man titta på längre perspektiv, Euro och Tyskland har och är ju varit vår viktigaste handelpartner. Man kan ju tex titta på de senaste 50 åren och kombinera Euro/Dmark utvecklingen, då ser man att DMark/Euro gått 500% bättre än kronan. Så även om den svenske löntagaren fått 500% större lönelyft än den tyska löntagaren så har han knappt inte fått högre lön i all fall.

De senaste 50 årens penningpolitik i Sverige har gått ut på att devalvera kronan konstant så att löenökningarna mot omvärden ska ätas upp och vi ska behålla konkurrenskraften.

Bild
Som framgår av den graf du visar hade vi mycket riktigt en slags kontinuerlig devalvering från 1970 fram till mitten på 90-talet. Vi hade samtidigt mycket hög inflation och våldsamma nominella lönelyft (bortemot 20 procent per år i vissa fall på 70-talet minns jag). Sedan kom den stora valutakrisen 1992 då kronan medvetet attackerades och riksbanken förgäves försökte hålla emot genom att höja räntan till som mest 500 procent innan man insåg att slaget var förlorat och tillät kronan att flyta. Den krisen blev en vattendelare i svensk ekonomisk politik. Från 1994, då Persson regerade med stöd av centern, jobbade man hårt med att komma till rätta med budgetunderskottet, statsskulden och inflationen. Detta lyckades till stor del och därför ser grafen helt annorlunda ut från mitten av 90-talet och framåt än den gör dessförinnan. Sedan drygt 20 år tillbaka har vi inte längre den kontinuerliga devalvering vi tidigare hade.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
Volvo v60 2022 plåtskada

Jag hämtade hem bilen idag

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]