Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
#1165373
Något som är intressant är ju Teslas aggressiva framfart. All hårdvara är redan på plats i de bilar som säljs, så att de enkelt mha programvara kan göras självkörande vid ett senare tillfälle.

Tesla har gått så raskt framåt att börsvärdet har gått om Ford och även GM! :shock:
http://www.di.se/nyheter/tesla-storst-i-nagra-timmar/

I artikeln från NyTeknik så är det någon som talar sig varm för "djupinlärning": Biltillverkarna måste inse att pressa plåt inte är någon unik kunskap.

Nu är det ju inte riktigt så enkelt. Man kan ju knappast göra en krocksäker bil med enbart AI. Men låter man bli att krocka så...
Användarvisningsbild
av crumpets
#1165407
Tesla har ju dock lyckats göra en rejält krocksäker bil också. Jag har alltid sett dem som galet övervärderade men nu står vi inför ett teknikskifte. GM kan mycket väl bli Xerox. Ford är i princip redan uträknade ur matchen, de är för hopplöst efter.
av Xanthopteryx
#1168043
Står en del intressant om detta i senaste numret (4) av Elektroniktidningen.
Bland annat nämns svårigheter gällande hur man testar att systemen är säkra,
Där nämns även att Drive me har sju radar, åtta kameror, tolv sonar och en lidar.
Man nämner även problemen med datorsäkerhet, hur man undviker manipulering av systemet (hackare, virus, you name it) vilket redan i dag är ett reellt problem. Att lösa det är inte helt trivialt och det finns flera spår att gå på.
Man nämner även kartorna där man talar om mycket exakt avbildning av vägarna medelst lidar, radar, kamera och analys av människans blick vilket gör det möjligt att veta exakt var varje skylt, sten, e.t.c. står. Och att man sedan kontinuerligt måste mäta igen (skyltar välter, vägarbeten et.c.).
Intressanta siffror som nämns av bland annat GM på Toyota är att man, för att testa ett autonomt fordon i alla vägförhållanden, måste provköra det i 142 miljarder kilometer. Detta skulle ta 2.700 år i 60 km/h.
Något annat måste alltså till för att verifiera säkerheten.

En intressant siffra gällande angrepp på datorsystemen i bilen: Enligt en tidigare i år publicerad rapport vet man i dag 16 olika angreppsvägar in i bilen (bluetooth, jtag, obd, däcktrycksövervakning, m.m.)
Detta leder då mig även in i tanken: Hur lätt stör man ut en automatkörande bil? Störsändare för radar, sodar, lidar, ... Och hur påverkas det av att ALLA bilar har drösvis med radarer, sodarer, lidarer som alla pratar hejvillt. Hur motverkar vi interferens, absorption, utsläckning, ledskikt, ... Vi måste ju vara säkra på att den signal vi bearbetar är korrekt.
Måste vi ställa krav på att bilar utformas på ett sätt som tillåter radarreflektioner? (tänk stealth-båtar, -flygplan e.t.c.)

Vi åratar åter igen om fullständigt autonoma fordon som skall klara sig helt själv i alla situationer.
av Xanthopteryx
#1168059
Mwi skrev:Oslo planerar för att börja använda helt autonoma bussar till 2018 man skall bara ändra lagstiftningen innan, och enligt artikeln finns det redan 3 leverantörer som har fungerande bussar så det verkar inte vara så långt borta i tiden med autonoma fordon.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6678865
Då pratar vi en buss som kör i begränsad hastighet på en noga utvald sträcka med givna stopplatser. Lite som ett tåg. Steget därifrån till att bussen kommer hem till din dörr och kör dig till kusinen på landet är långt.
av Mwi
#1168088
Xanthopteryx skrev:Då pratar vi en buss som kör i begränsad hastighet på en noga utvald sträcka med givna stopplatser. Lite som ett tåg. Steget därifrån till att bussen kommer hem till din dörr och kör dig till kusinen på landet är långt.
Ett lite tips, läs artikeln jag länkade till. Det står lite om behovsstyrd trafik med en mobilapp där bussen hämtar dig hemma och kan köra dig till jobbet som exempel, så det funkar säkert också till kusinen på landet.....
av Xanthopteryx
#1168163
Mwi skrev:
Xanthopteryx skrev:Då pratar vi en buss som kör i begränsad hastighet på en noga utvald sträcka med givna stopplatser. Lite som ett tåg. Steget därifrån till att bussen kommer hem till din dörr och kör dig till kusinen på landet är långt.
Ett lite tips, läs artikeln jag länkade till. Det står lite om behovsstyrd trafik med en mobilapp där bussen hämtar dig hemma och kan köra dig till jobbet som exempel, så det funkar säkert också till kusinen på landet.....
Visat har jag läst. De skriver för framtiden.
Jag har även läst lite mer noga i artiklar från hemmaplan och där nämns att den skall gå i turtrafik och möjlighet att beställa extraturer från givna platser längs ordinarie tur via en app som skall tas fram.
Resten är framtidsdrömmar.
av Mwi
#1168704
Har funderat lite på kostnaden på autonoma fordon, kommer det någonsin bli lönsamt att ha det i en vanlig personbil? Det ger ju ingen större besparing. Det är väl egentligen först i lastbilar och bussar man kan räkna hem det, att kunna köra 24/7 och bara behöva stanna för att fylla på bränsle och att lasta och lossa bör väl däremot ge en ganska stor besparing och ingen personalkostnad för att köra fordonet.
av andersuw
#1168709
Det beror väl helt på efterfrågan men jag tippar på att svaret är ja. Annars vore väl inte Tesla, Volvo Cars eller andra personbilstillverkare intresserade. När system för autonom körning väl är utvecklade kommer marginalkostnaden för att producera och montera de prylar som behövs att vara rätt låga. På sikt behöver därför merkostnaden inte bli särskilt hög. Finessen för personbilsbruk är förstås att "föraren" kan låta sig transporteras i stället för att köra och därmed ägna sig åt annan sysselsättning, t.ex. arbete, rekreativ medieanvändning eller sömn. Vid långa resor kan man välja att sova i bilen och låta den köra vidare på egen hand istället för att ta in på hotell.
Användarvisningsbild
av joel80
#1168737
Tror också det kommer gå att sälja rätt bra. Säljs skinnsäten, extra krom och sänkningar eller självöppnande bakluckan för massor av tusenlappar ser jag ingen större skillnad i att folk inte skulle köpa självkörning.. I början kommer det ju också vara en klar imp-faktor både på grannen och kollegor... ;)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]