Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Volvoraket
#1160434
Halloj, farsan ska byta till sommardäck snart och de främre däcken är mer slitna än de bakre eftersom bilen driver fram. Han tänker då byta de som satt bak förra säsongen så att de sitter fram och tvärtom. De farsan envisas med är att han behöver balansera hjulen på nytt, så tänkte då fråga om det verkligen är så?
Har försökt övertala honom att det är bara att skifta. :lol:
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1160437
Balanseringen görs på hjulet av från bilen så det kvittar var det sätts på bilen sen. Bara att skifta med andra ord.

Men är skillnaden stor kan man få en bil som överstyr vid t ex riktigt blött väglag. Otur om man inte är med på noterna då.

Totalt sett går det åt lika mycket däck oavsett, bara att man får byta i par om två eller alla fyra på en gång beroende på hur man gör. Så ekonomiskt skit samma.
av Volvoraket
#1160440
SBergdahl skrev:Balanseringen görs på hjulet av från bilen så det kvittar var det sätts på bilen sen. Bara att skifta med andra ord.

Men är skillnaden stor kan man få en bil som överstyr vid t ex riktigt blött väglag. Otur om man inte är med på noterna då.

Totalt sett går det åt lika mycket däck oavsett, bara att man får byta i par om två eller alla fyra på en gång beroende på hur man gör. Så ekonomiskt skit samma.
Tack för svaret, håller med det där med ekonomin :-)-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1160459
"Bästa däcken bak" är det ju som gäller, men är skillnaden minimal(+-1mm eller så) så anser iaf jag att det inte spelar någon roll, förutsatt att det fortfarande finns gott om mönster givetvis.

är däcken redan balanserade så spelar det som sagt ingen som helst roll vilken axel man sätter dom på. Finns liksom inget "balanserad bak" eller "balanserad fram", antingen är dom balanserade eller så är dom inte balanserade :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1160530
Eftersom det sliter mera fram skiftar jag ofta och sätter alltid bäst fram, då sliter man upp alla däcken jämt och kan byta alla fyra på samma gång. Diffar aldrig mer än 0.5 mm.

Sätter man bäst bak så har man snart blanka däck fram och bara halvslitna bak. Och då får man ju kasta de bak som är bara halvslitna och köpa 4 nya, för man vill ju inte åka med olika modell/fabrikat/slitage fram o bak.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1160549
VolvoB20 skrev:Eftersom det sliter mera fram skiftar jag ofta och sätter alltid bäst fram, då sliter man upp alla däcken jämt och kan byta alla fyra på samma gång. Diffar aldrig mer än 0.5 mm.

Sätter man bäst bak så har man snart blanka däck fram och bara halvslitna bak. Och då får man ju kasta de bak som är bara halvslitna och köpa 4 nya, för man vill ju inte åka med olika modell/fabrikat/slitage fram o bak.
Eller så köper man samma fabrikat nya och sätter bak, sen flyttar man fram de gamla. Jag har svårt att se att det skulle vara så mycket sämre i praktiken.

Men visst, skiftar man tillräckligt ofta så att däcken är jämna är det också lugnt. Det är väl mer om man upptäcker att "Oj, 2mm kvar fram och 8 bak, nu byter jag" som det kan bli obehagligt om man blir överraskad av bilens beteende.
av LarsBd
#1160568
Volvoraket skrev:De farsan envisas med är att han behöver balansera hjulen på nytt,
Det blir inte sämre av att balansera på nytt men förmodligen inte bättre heller. En kontroll av balanseringen kan inte skada, kanske har en vikt trillat av vid något tillfälle.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1160641
Om man "känner" att det rycker lite i ratten på hösten kan man ju lägga en lapp mellan hjulen så man ser det när man plockar fram dom på våren. Har man då tänkt skifta framhjul mot bakhjul är det kanske bäst att ta alla 4-a. Har man inte känt något finns det ju ingen anledning att "kasta dom pengarna i sjön"
När däcken blir gamla kan dom (av olika anledningar) bli "orunda", men då får man nog komma ner i mina mil (4-500 mil) om året.
av Volvoraket
#1160766
SBergdahl skrev:
VolvoB20 skrev:Eftersom det sliter mera fram skiftar jag ofta och sätter alltid bäst fram, då sliter man upp alla däcken jämt och kan byta alla fyra på samma gång. Diffar aldrig mer än 0.5 mm.

Sätter man bäst bak så har man snart blanka däck fram och bara halvslitna bak. Och då får man ju kasta de bak som är bara halvslitna och köpa 4 nya, för man vill ju inte åka med olika modell/fabrikat/slitage fram o bak.
Eller så köper man samma fabrikat nya och sätter bak, sen flyttar man fram de gamla. Jag har svårt att se att det skulle vara så mycket sämre i praktiken.

Men visst, skiftar man tillräckligt ofta så att däcken är jämna är det också lugnt. Det är väl mer om man upptäcker att "Oj, 2mm kvar fram och 8 bak, nu byter jag" som det kan bli obehagligt om man blir överraskad av bilens beteende.
Håller med där, exakt de jag brukar göra. Bara skillnaden i mösterdjupet inte är för stort men de har man ju koll på. :lol:
Användarvisningsbild
av Tomas88
#1162339
VolvoB20 skrev:Eftersom det sliter mera fram skiftar jag ofta och sätter alltid bäst fram, då sliter man upp alla däcken jämt och kan byta alla fyra på samma gång. Diffar aldrig mer än 0.5 mm.

Sätter man bäst bak så har man snart blanka däck fram och bara halvslitna bak. Och då får man ju kasta de bak som är bara halvslitna och köpa 4 nya, för man vill ju inte åka med olika modell/fabrikat/slitage fram o bak.
Jag har också gjort så på alla mina FWD/AWD-bilar.
Som du säger så blir det så liten skillnad att det inte spelar någon roll.
Då har jag alltså inte bytt fram/bak under säsongen utan kör samma under hela säsongen och skiftar till nästa.
Om någon undrar hur jag kan veta att det inte spelar någon roll så lutar jag mig mot ett test jag läst där man jämförde olika mönsterdjupsskillnader fram och bak.
Slutsatsen blev att om det var stor skillnad så kunde det vara farligt om man inte hade bästa däcken bak. Om det bara var någon millimeter skillnad så var skillnaden försumbar.
Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]