Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av chrisf
#1142414
Hej på er,
Vi har haft turen att få med 3 KIR nycklar till den bil vi införskaffade i December förra året. Två av dem var totalt jätte-superduper--ledsna!

Så jag plockade isär en av dem, bytte en del av plasten som behövde bytas och rengjorde allt. Nyckeldelen vet jag kan vara svårt med att få isär och ja, det gick väl ganska bra får jag väl säga. Det finns ju väggar runt den lilla RFID taggen och de sprack när jag öppnade, men inte mer än att det var perfekt för att stänga igen hela igen. Anledningen till att jag öppnade nyckeldelen var ju för att laga den lilla silverknappen genom att byta ut den till en ny så nyckeln stannar inne i stängt läge.

När jag sedan tryckte ihop den igen så tänkte jag att superlim borde ju funka. Visst, en nyckelstart funkade det.. Vid nästa så öppnades hela nyckeldelen igen - delar över hela framsätet!!! :( Aja..

Har inte tagit tag i det förrän idag då jag plockade isär nyckel tre och tänkte.. Nae, nu ska jag försöka göra det så bra som möjligt! Jo tjena, den satt ännu värre än nyckel två så jag kände bara, nej.. nu blir det till att klippa sönder skiten och få ut ampullen. Tack vare trådar här och videos på Youtube så var jag förstås så försiktig som man behöver vara och jag fick till slut ut ampullen utan skador.

Har ju sedan tidigare ersättningsdosor redan sen vi hade 850n för jag fick för mig att vi skulle bygga om den till en KIR vilket aldrig blev av. Tur är väl det på många sätt :)

Så, nu när jag klippt sönder den otroligt fina Volvo märkta nyckeldelen och fått ut RFID ampullen så lägger jag över ampullen i den nya nyckeldelen tillsammans med själva nyckeln. Sen kommer då tanken.. Hur ska jag fästa nya nyckeldelen?


Superlim verkar ju inte riktigt funka på den här typen av plast. Smältlim lär väl ha ungefär samma effekt kan jag tänka mig. Fast jag har ändå tänkt lägga en pytteliten del smältlim över ampullen så den ligger på sin plats, det är ju trots allt väldigt lätt att ta bort.

Sen finns ju epoxy lim, det kan jag väl tänka mig funkar bäst för den här plasten, som förmodligen är någon ABS variant? Det tråkiga då är ju att det förmodligen blir lika svårt nästa gång att få isär nyckeldelen.. För nästa gång kommer det absolut att bli, silverknapparna håller ju inte för alltid!


Så.. har ni några tips på hur man ska se till så att nyckeldelen inte poppar upp av sig själv när man vrider om nyckeln i bilen? Gärna utan att svetsa igen plasten helt så det blir lika svårt eller svårare att få isär den nästa gång.

Tack på förhand!
av chrisf
#1142590
Jo fast det var ju det jag helst inte vill göra :P Blir ju minst lika svårt nästa gång att öppna :P Fast å andra sidan blir ju inte RFID ampullen lika svår att få ur när man nu bara har lite smältlim över den istället för som original helt ingjuten :P

Loctite Attack är väl vanligt superlim? Såg på min att det står Loctite SuperGlue.. hmm.. Jag kanske har den lösa varianten och din är mer gelé kanske?
av chrisf
#1144271
Limmade nyckeldelen av fjärren med vanligt superlim på de ställen där originalet var limmat. Längs med högra yttersidan och sen en punkt på insidan, i stort sett i mitten av själva nyckeldelen, typ väggen mot där själva nyckeln sitter.

Än så länge har det hållt och det blir ju inte alltför svårt att öppna upp nyckeldelen igen om man behöver byta ut delar. Samtidigt som jag tror det håller tillräckligt bra för att inte ramla isär när man använder nyckeln.


La även märke till att i originalfjärrar så är den silvriga knappen faktiskt metall. Förmodligen aluminium, för när jag la den i en metallskål så klingade det till, precis så typiskt som metall gör. Till skillnad mot utbytesdelen som är i plast.

Så jag undrar hur länge den nya kommer hålla om den gamla höll i 10+ år.. :roll:

Kanske går att laga den i aluminium, bara man har rätt fästmetod förstås.. Om det nu är lim, epoxy eller någon sorts lödning. Om det går att göra förstås med tanke på den lilla storleken och att det inte får sticka ut något runt om..

Aja.. bytt är bytt och vi får se hur länge det håller :P
av andersuw
#1144301
Visste inte ens att det fanns några KIR med plast istället för metall i den knapp man trycker på för att fälla ut nyckelbladet. Varifrån har du fått den variant som är av plast?

Jag har själv "byggt" KIR-nycklar till min V70 T5 -02 som hade vanliga nycklar med separata fjärrdosor från början. KIR-skalen köpte jag begagnade och kretskorten till fjärrarna flyttades över från mina tidigare dosor (fast i modifierat skick så att även den röda knappen på KIRen skulle funka). Själva nyckeldelen med oslipat nyckelämne köpte jag dock nya av Volvo ÅF och fick då med knapp av metall. Vid det här laget har det gått runt åtta år sedan jag gjorde det hela.
av chrisf
#1144452
Har ju absolut inte köpt nyckeldelen från Volvo :P Kostar ju som sagt en hel del, vad jag fått för mig i alla fall :) (räknar inte med fjärrdelen då alltså, som givetvis är mycket dyrare :P)

Jag har beställt från Kina, de är i stort sett identiska förutom att det inte står Volvo på nyckeldelen, det är en annan skruv för att skruva ihop nyckel och fjärrdel, plasten är något vidare på sidorna (runt ~0.5-1mm). Kina kopiorna går att få ihop med original men då märker man som sagt lite skillnad i bredd på dem plus att Kina varianterna är lite vassare i kanterna. De ser något annorlunda ut inuti också, men de är väldigt lika överlag.

Visst, man kan ju se det som, kanske så håller inte Kina kopiorna så bra så man får köpa fler såna och på ett ungefär kommer man upp i samma peng som att köpa en nyckeldel hos Volvo direkt. Ingen aning!

Men det blir åtminstone inte samma up-front kostnad med en Kina kopia mot en Volvo original.


Jag har sett guider på ombyggnationer från vanlig till KIR, kanske är det en av dina guider jag sett? :D Sökte lite, men lyckades inte hitta. Men som sagt, har sett flera guider både på forumen och på Youtube och hade jag haft första varianten av V70 hade jag definitivt byggt om till KIR :P

Tycker inte de senare KIR nycklarna som kommit till Volvo är speciellt snygga. Speciellt inte keyless, de är kantiga och fula. Den KIR nyckel vi har till V70N är, enligt mig, den snyggaste och mest praktiska varianten som Volvo någonsin gjort. Den är framförallt väldigt lätt att reparera :D
av andersuw
#1144464
Säljer alltså kineserna färdiga KIRar (så när som på slipningen) numera, inklusive fjärr med PIN-kod? Det fanns säkert inte när jag gjorde mina men kineserna har ju en makalös förmåga att snabbt hitta "nischer" av den här typen. Och det är ju inte fel på något sätt. Har du någon länk? Skulle bara vilja titta lite av ren nyfikenhet.

Priserna för min del blev följande räknat per styck (jag "gjorde" två):

Begagnad KIR från en forumbekant: 250:-
Oslipat nyckelämne från Upplands Motor i Uppsala: 420:-
Nyckelslipning: 50:-
Programmering hos Upplands Motor i Uppsala: 235:-

Summa per KIR: 955:-

Jag har gjort en del guider för diverse modifikationer genom åren men i det här fallet hade en forumbekant dessbättre gått före och redan skrivit en sådan (på svxc.se, kanske fanns på andra håll också).

När det gäller utformningen stör jag mig väl inte särskilt mycket på den PCC för keyless som jag har till min V70 D4 -15. Det är ju inte heller särskilt ofta jag ens tar upp den ur byxfickan. Däremot tyckte jag inte den nyckel och fjärr som fanns till V70N före KIR var någon höjdare. Det blev inte bättre av att gummidelen på nyckeln efter flitig användning så småningom hamnade i något som liknade upplösningstillstånd. Det var som att hålla en bit fönsterkitt i handen ungefär. Det var ett av skälen till att jag gjorde min lilla KIR-operation. ;-)
av chrisf
#1144476
Haha ja den första V70N fjärren var väl ingen höjdare :P Nej men precis, du tar inte ens upp den ur fickan, den får ligga kvar där.. för att den är så ful!! :P

hehe, nej men jag förstår vad du menar. Själva tekniken är ju egentligen rätt schysst också, även om sen "skyddet" mot avlyssning och sådant inte är speciellt bra.. Går ju inte skydda avlyssning, men något borde ju gå att göra, vet inte vad bara.. Men det har ju inte själva designen med att göra :P

Det var ju absolut inte dyrt för nyckeldelen, 420kr och då är det hela med nyckelämne och plastdelen upptill som det står Volvo på? Helt original och helt nytt..? :shock:


Givetvis säljer inte Kineserna med kretskort och så :P Det är bara själva skalet, men i stort sett allt finns ju med i from av plast, gummi och oslipade nyckelämnet.
http://www.ebay.co.uk/itm/REMOTE-KEY-FO ... 1932235716

Jag har själv inte köpt från den säljaren så kan inte rekommendera den överhuvudtaget, jag bara tog första bästa länk jag hittade när jag sökte efter "volvo key fob case" på eBay. Finns väl lite billigare än den också. I dagsläget, just för den på länken ovan så kostar den £3,75 + £1,75 frakt som blir cirkus 66 SEK med ett Pund på runt 12 SEK.

Går ju att köpa bara nyckeldelen med oslipat nyckelämne också;
http://www.ebay.co.uk/itm/Flip-Key-Head ... SwiYFXHfsX

Samma sak där, har inte köpt från den säljaren.

Billigaste jag kunde hitta var denna, här ser man även skruven.. en vanlig Philips istället för Torx.
http://www.ebay.co.uk/itm/5-Button-Remo ... SwMVdYGUis

Även här, har inte köpt från denna säljaren. Priset på den sista ligger på £3,39 som blir cirkus 40 SEK.


Men som sagt, 420kr för just nyckeldelen var ju absolut inte dyrt! Det blir nog en sådan för nyckel två. Det var ju nyckel tre jag gjorde nu för denna tråden. Vi hade ju som sagt lite glädjande tur att vi redan när vi köpte bilen fick tre kompletta KIR nycklar med :D Där två av dem var helt slut i nyckeldelen.

Nyckel 1, som förmodligen inte egentligen är nyckel 1 eftersom det står SP på.. Spare? Den funkar fortfarande, men det är väl bara en tidsfråga innan den nyckeldelen pajar också.


Jag sparar ju de gamla fjärrdelarna oavsett för att ha serienumrena kvar, ifall man skulle behöva programmera om datorn i bilen med dem. I nyckel två har jag satt in en liten dymoremsa med koden så den finns på plats iaf :)


Tänkte att jag bjuder på lite bilder när jag ändå tagit dem :P


Skillnad mellan original och kinakopia när det gäller nyckeldelen.
kir_fjärr_1.jpg
kir_fjärr_1.jpg (114.15 KiB) Visad 777 gånger
Den trasiga biten som jag var tvungen att öppna upp nyckeldelen för att byta ut
kir_fjärr_2.jpg
kir_fjärr_2.jpg (163.81 KiB) Visad 763 gånger
Stökigt!! Det ser mindre stökigt ut på bilden än vad det egentligen var.. känns det som.. :P
kir_fjärr_3.jpg
kir_fjärr_3.jpg (135.86 KiB) Visad 761 gånger
Ihoplimmad kinanyckeldel och man ser även kinakopian av fjärrdelen
kir_fjärr_4.jpg
kir_fjärr_4.jpg (119.57 KiB) Visad 758 gånger
Det lilla aset!!! Va rädd jag var för att ha sönder denna.. en hel del värme, bända och klippa plast så fick man ut den.
kir_fjärr_5.jpg
kir_fjärr_5.jpg (42.67 KiB) Visad 762 gånger

Fick även ta isär nyckel 1 då denna del hade pajat, den del som överför plus (+) polen på batteriet till kretskortet i fjärren. Den höll inte fast batteriet korrekt, trodde att batteriet var slut först.. men när jag skulle byta det så såg jag att delen var trasig :( Som tur var, hade jag extra! Öh.. men jag kom på nu.. från vart!? Säkert en av de tre fjärrarna.. vilket betyder att jag har en mindre nu!? woops.. Får fixa fler!
kir_fjärr_8.jpg
kir_fjärr_8.jpg (151.97 KiB) Visad 764 gånger
Rengjorde alla plastdelar ordentligt.. med diskmedel! Jag vet, jag vet.. det torkar ut plasten! Till vänster är den helt rena och till höger syns den insmorda. Använde vanlig symaskinsolja som är väldigt snäll mot plast och som återfettar plasten på ett bra sätt.
kir_fjärr_6.jpg
kir_fjärr_6.jpg (70.09 KiB) Visad 785 gånger
Här är de båda delarna insmorda och återfettade.
kir_fjärr_7.jpg
kir_fjärr_7.jpg (78.63 KiB) Visad 760 gånger

Visst, de får ju lite av den "skitiga" looken igen, men hellre att plasten är återfettad än att ha de gamla ägarnas skit över hela fjärren :P

Symaskinsolja och plast är ganska perfekt, plasten suger åt sig och torkar man bort överflödet så är inte fjärren fet, kladdig eller oljig. Det är i stort sett som vår hud, när vi duschar så rengör vi huden, men samtidigt torkar vi ut den. Därför bör man smörja in huden efteråt för att huden inte ska flagna och bli torr :P


Edit..
Det konstigaste är, den sista fjärrdelen som visas ovan.. Den har inget serienummer eller kod skriven på sig någonstans. På en av de andra fjärrarna så står det längst ner på undersidan/botten av hela fjärren. Och på den andra står det under batteriluckan.. Men denna står det ingenstans på.. Det är även den enda som har den här tjocka nyckelringsdelen också..

De andra ser ut som kinakopiorna med en liten metallpinne i hörnet som det ser en pytteliten ring i som man sedan kan fästa en större nyckelring i..

hmm.. hmm..!
av andersuw
#1144481
chrisf skrev:Själva tekniken är ju egentligen rätt schysst också, även om sen "skyddet" mot avlyssning och sådant inte är speciellt bra.. Går ju inte skydda avlyssning, men något borde ju gå att göra, vet inte vad bara.
Jodå, det går att skydda sig mot den särskilda stöldmöjlighet som öppnar sig med keyless. Men det blir omständligt och förtar hela poängen med keyless om man skall skydda sig hela tiden. Däremot har jag "beväpnat mig" med skydd som kan användas när jag tror att jag kan befinna mig en miljö där risken för bilstöld är större än vanligt. Se här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=126146
chrisf skrev:Det var ju absolut inte dyrt för nyckeldelen, 420kr och då är det hela med nyckelämne och plastdelen upptill som det står Volvo på? Helt original och helt nytt..? :shock:
Nej så blodigt är det ju inte. Man kan även beställa färdigslipad nyckel men då blir det dyrare (bortemot tusenlappen vill jag minnas). Kanske det är enda möjligheten idag om man vill ha Volvo original nyckeldel. Vill minnas att jag läste i någon tråd att Volvo inte längre tillhandahåller oslipade nyckelämnen, kanske av något slags säkerhetsskäl. Men jag är inte alls säker på vad som verkligen gäller på den här punkten.

Tack för länkar och bilder med tillhörande beskrivning! Du har uppenbarligen plockat isär grejerna lite mer än jag någonsin haft anledning att göra. Intressant att se. :-)
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]