Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SRT
#1142016
S80_140HK skrev:Jag fyller 28år i år och har hållt på med bilar sen jag var 12 kanske. Detta utan att ha en bilintresserad förälder.

Haft ett 20-tal Volvo. Mestadels 240 och 740, men även gjort avstickare till nyare såsom S60 -07. Den bilen jag minns bäst var farsans 244 1988. Han köpte den 1990 efter att Volvo löst in hans 744 -88 (motorfel som det aldrig blev ordning på....På en 740 liksom.) Den bilen hade vi i 20år tills den slutligen gick på skrot 2010. Åkt på låååånga resor i den och både "240-lukten" och ljuden sitter som inetsade i minnet. Jag började renovera den runt 2008, men ledsnade tyvärr och bilen samt massor av (ovanliga) tillbehör fick åka på skroten. Om man jämför med dom få 240 som finns kvar idag, så var den alldeles för fin för att skrotas egentligen....Ångrat det rejält. En dag ska jag äga en fin 240 igen och åka med på sommaren.

Den bästa bilen jag haft hittils var en 740 -90 som jag köpte för 2000kr i våras när min S60 återigen var trasig och jag var less. 2000kr var ett fynd, den var sliten men verkligen ingen burk och gav ett rejält intryck. Körde drygt 2500mil med den över sommaren/hösten utan några reparationer eller problem förutom service. Bränsleförbrukning på 0,75 (pendlar mycket landsväg) och en försäkring på 120kr/månaden gav egentligen den ultimata bilekonomin. Sålde den tyvärr i höstas, åkte istället 745 -91 någon månad innan den också såldes, åkte S60 ett tag igen innan den pajade återigen och såldes trasig och nu åker jag 945 -97.

P2 är nog den nyaste plattformen jag kan tänka mig att ha faktiskt. Relativt lättskruvade och undviker man måndagsex så är det bra bilar. Klart man är sugen på en V70II eller nått i den stilen, men jag vet att det blir problem, kör så pass mycket och på dåliga vägar, så det är bara en tidsfråga innan det blir problem.
Det kan jag mycket väl hålla med om när min 850 -97 rullar på utan diverse oljud från fjädringen på dåliga vägar oavsett hastighet vilket jag tyvärr inte kan säga om min S80 -04 som trots bra fjädring ibland knakar och stretar emot på dessa samma dåliga vägar.Ganska förbluffande att en äldre konstruktion fjärdingskomponenter gör ett bättre arbete än en nyare variant.Möjligt att Fords medverkan under denna period bär en del av skulden. :D
#1142083
Jag har bara haft de två Volvo som jag har, och de har ju funkat bra.

Men en kollega har bytt sin Volvo mot en Tesla... och den bilen verkar ju helt OK...
#1142089
Min kollega och också precis skaffat sig en Tesla, vet inte vad han körde innan det. En annan kollega har haft en P85D i strax över ett år.

Har vi samma kollegor? :p
#1142124
SRT skrev:Det kan jag mycket väl hålla med om när min 850 -97 rullar på utan diverse oljud från fjädringen på dåliga vägar oavsett hastighet vilket jag tyvärr inte kan säga om min S80 -04 som trots bra fjädring ibland knakar och stretar emot på dessa samma dåliga vägar.Ganska förbluffande att en äldre konstruktion fjärdingskomponenter gör ett bättre arbete än en nyare variant.Möjligt att Fords medverkan under denna period bär en del av skulden. :D
Den beskrivningen förvånar mig mycket. Min 855 T5 -94 var bland det mest obekväma i fjädringsväg jag någonsin kört. Förvisso väldigt trevlig när asfalten låg slät som ett salongsgolv men värdelös både komfortmässigt och väghållningsmässigt på grus eller dålig asfalt där det kändes som om hjulen tillbringade lika mycket tid i luften som på backen. Min V70 T5 -02 är väsentligt mycket bättre i det avseendet utan att kännas gungig eller svampig när det går undan på bra väg. Min V70 D4 -15 är ännu bättre. Den känns helt enkelt lite vigare och mer lättfotad än sin föregångare. Det kan kanske delvis vara Fords förtjänst. ;-) P2-bilarna (S80, V70N, S60) var redan färdigdesignade när Ford kom in i bilden. Nästa generation är däremot utvecklad under Fords tid som ägare.

Minns för övrigt ett test som motorjournalister fick göra när S80 var ny och där jämföra den med S70/850 på dålig väg. S80n vann den duellen utan minsta problem. Om din S80 knakar och stretar emot kanske den har något problem med hjulupphängning, fjädring eller hjulinställning.
#1142262
Då måste det ju varit nå fel på din 855a :P Min V70, som har exakt samma hjulupphängning(så ingen orättvis jämnförelse), går hur mjukt som helst på våra "fina"*host* svenska vägar, och av ren slump kan även jag jämnföra med S80 då min granne har en, och mitt skåp går tveklöst mjukare och skönare på vägarna. :)

Det enda negativa är väl att den kränger en hel del i kurvor om man kör lite... inspirerat... men vatusan, det är ett gammalt volvoskåp med orginalupphängning, ingen banracer med ställbara coils, krängarstag eller uppgraderade bussningar :P Vore konstigt om den inte krängde :D
#1142313
Nej något "fel" var det inte. Fjädringen funkade som den var tänkt att göra. Det var bara det att man inte tänkt så bra.

Sedan kan man ju ha valt att ha lite olika hårdhetsgrad på fjädrar, dämpare och krängningshämmare på olika modellvarianter/årsmodeller/marknader. Min var ju allra första generationen T5 (då fortfarande kallad "Turbo" på den svenska marknaden) och kanske överdrev man då det sportiga stuket en aning. Nivåreglering bak var standard på T5 i just första årsmodellen (-94), kanske därför att bilen var sänkt en aning. Min var "tysksåld" men jag misstänker att nivåreglering bak var standard även på den tyska marknaden. Min hade det i vart fall.

Den bilen är för övrigt den enda där jag lyckats med konststycket att köra av en krängningshämmare, närmare bestämt den där bak. Pang sa det en vinterdag när jag backade upp på en snöhög med ena bakhjulet. Och det berodde ju inte på att krängningshämmaren var vek (tvärtom) utan på att den var trött. ;-)

Rent allmänt är det ju dock ingen tvekan om att P2-bilarna har den bättre och bekvämare fjädringen. Det blev ju äntligen multi-link bak i den generationen och med all sannolikhet är det också längre fjädringsväg än på 850.
#1142438
Deltalink är en stel axel som man mjukat upp en liten aning. ;-) Riktig multilink blev det först med P2-orna och de varianter av 700/900 som du nämner.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]