Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Orman
#1118886
Som titeln lyder, så tar alltså kopplingen bara man släppt en halv cm från mattan. Ibland är det såpass illa att om du står still på tomgång och lägger i 1an med koppling nedtryckt, så hör man hur varvtalet sjunker och bilen vill driva, trots att kopplingen är nedtrampad.

Har provat att lufta slavcylindern, men det kom ut vätska med en gång, och blev alltså ingen skillnad.

Kopplingen i sig biter annars bra och slirar inte när man kör. Vad kan orsaka detta?

Bilen det rör sig om är en Kia Ceed -10.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1118912
Oavsett bilmärke så ska ju fotens rörelse överföras till kopplingen, detta sker oftast med olja numera och om inte rörelsen är stor nog så handlar det om luft i systemet eller att en eller båda cylindrarna läcker igenom och inte orkar bygga upp tryck.
av rid54
#1119417
Det som orsakar problemet är "glapp". Om det mekaniska ( exempelvis tryckstång e.d. från slavcylindern) är rätt justerat, så finns ett "hydraulbaserat glapp". Ofta är detta helt enkelt nån form av internt läckage i huvudcylindern. Detta ger sig inte alltid tillkänna genom dropp och pölar, utan kan passera obemärkt. Du bör kunna, med en medhjälpare, se om pedaltryck ger rörelse i mekaniken direkt utan att du ska ned i botten med pedalen. Om det är en hydrauliskt manövrerad koppling är principen samma i KIA som i Volvo, vågar jag gissa. Om det är samma fåniga konstruktion som Volvo har, med slavcylindern dold i kopplingshuset kan du ju inte göra nån kontroll av att det funkar, utan får byta huvudcylinder på måfå.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1119500
Rensat bort onödiga inlägg i tråden. Självklart får man ställa frågor om alla bilmärken även på ett Volvo forum.
Folk sitter på mycket kunskap som vi gärna brukar dela med oss av och så ska vi fortsätta göra tycker iallafall jag.
Själv så skruvar jag med nästan alla bilmärken på fritiden och uppbyggnaden är relativt lika märkena mellan.... Köpte mig nyss en Vw jetta 1990 som är halvt isärplockad. Man lär sig endast genom våga skruva :D
av Orman
#1119708
rid54 skrev:Det som orsakar problemet är "glapp". Om det mekaniska ( exempelvis tryckstång e.d. från slavcylindern) är rätt justerat, så finns ett "hydraulbaserat glapp". Ofta är detta helt enkelt nån form av internt läckage i huvudcylindern. Detta ger sig inte alltid tillkänna genom dropp och pölar, utan kan passera obemärkt. Du bör kunna, med en medhjälpare, se om pedaltryck ger rörelse i mekaniken direkt utan att du ska ned i botten med pedalen. Om det är en hydrauliskt manövrerad koppling är principen samma i KIA som i Volvo, vågar jag gissa. Om det är samma fåniga konstruktion som Volvo har, med slavcylindern dold i kopplingshuset kan du ju inte göra nån kontroll av att det funkar, utan får byta huvudcylinder på måfå.

Tack för svar! Som sagt, så undersökte jag slavcylindern efter ytligt läckage, men hittade inget. Bromsvätskebehållaren har alltid legat på max-nivå och aldrig sjunkit något. Kunde heller inte se något konstigt på huvudcylindern. Däremot så är slavcylindern väldigt rostig, snustorr och ser allmänt "trött" ut. Inte kanske att detta är en indikation på funktionen, men eftersom en ny slavcylinder är såpass billig, så är det nog enklare för mig att bara köpa en ny istället för att felsöka. Ska byta ut denna, och förhoppningsvis så blir det väl en förändring. Lyckligtvis så sitter slavcylindern utanpå sprängkåpan.

Vissa säger även att själva pedalen ska kunna justeras i höjd, även på ett hydrauliskt system. Andra säger att detta är omöjligt och är själv-justerande. Hur fungerar det egentligen?
Användarvisningsbild
av Nexus
#1119769
Vissa går justera andra inte. Beror på hur det är konstruerat. Lossa plasten under ratten och kolla om det sitter någon justerings anordning där "kolven" är ansluten mot pedalen.
av rid54
#1119967
Alltså, om slavcylindern är torr så är det oftast inte nåt fel där. Om huvudcylindern är otät inuti, så kan kolven få en avsevärd dödgång, innan det blir nåt tryck levererat till slavcylindern. Detta inre läckage kommer liksom inte alltid ut ur cylindern (beror på dess konstruktion), så det är inte lätt att faktiskt se att det finns ett problem; det blir inte någon vätskeförlust heller alltid. Det är ju aldrig fel att byta en billig slitdel, men var redo för att du kan ha problem i huvudcylindern också.

Det viktiga med pedalmekanismen är att det finns ett tydligt spel mellan tryckstång och huvudcylinderns kolv, när pedalen är släppt (generellt alltså, det finns kanske nån undantagsbil), så att kolven alltid med säkerhet kommer till hemmaläget när man släpper pedalen. Hur detta spel ska justeras in är säkert olika mellan bilmodeller; inte omöjligt att man kan se hur det ska vara när man börjar fixa.

Problem med hydrauliken är ofta beroende på att vätskan är "gammal", dvs >2-3 år och har sugit åt sig fukt som skapar korrosion.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1120062
rid54 skrev:Det viktiga med pedalmekanismen är att det finns ett tydligt spel mellan tryckstång och huvudcylinderns kolv, när pedalen är släppt (generellt alltså, det finns kanske nån undantagsbil), så att kolven alltid med säkerhet kommer till hemmaläget när man släpper pedalen. Hur detta spel ska justeras in är säkert olika mellan bilmodeller; inte omöjligt att man kan se hur det ska vara när man börjar fixa.
Jaa, detta är faktiskt mycket viktigt (även till bromsen), det sitter ett litet hål i huvudcylindern (precis framför den främre packningen) där bromsvätska ska kunna passera när kolven är i bakre läget. Kommer då kolven inte ända bak så stängs denna "passage" och det blir problem med funktiomen
rid54 skrev:Problem med hydrauliken är ofta beroende på att vätskan är "gammal", dvs >2-3 år och har sugit åt sig fukt som skapar korrosion.
Vojje skrev:min "vätska" är 16 år gammal. Inget problem med överföringen...
En 16 år gammal bromsvätska borde ge körförbud om dom kollat detta på bilprovningen. Prova att köra nedför Hallandsåsen och bromsa hårt från 120 km/tim så förstår du vad jag menar. Det är ju samma vätska till bromsen (numera i dom allra flesta fall).
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.