Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1118664
Såhär såg det ut vid mitt senaste byte av bromsskivor. De gick igenom besiktningen två månader tidigare. Tog bra och jämnt mellan hjulen men det vibrerade en del vid hård inbromsning. Nya skivorna såg perfekta ut det år till jag hade bilen så oken verkar ha varit ok.

Bild
#1118702
snowman skrev:om inte annat hade man kunnat sätta skivan i en svarv för att få bort det.
Finns ju även ett minimum mått som inte ska understigas!

Dom skivorna hade jag gladeligen bytt, speciellt den översta som ser riktigt kass ut & bromsdelar byter man parvis! Bromsar är typ en rätt viktig del av bilen... se det positivt, nu har du fräscha prylar :wink:
#1118717
börne skrev:
snowman skrev:om inte annat hade man kunnat sätta skivan i en svarv för att få bort det.
Finns ju även ett minimum mått som inte ska understigas!

Dom skivorna hade jag gladeligen bytt, speciellt den översta som ser riktigt kass ut & bromsdelar byter man parvis! Bromsar är typ en rätt viktig del av bilen... se det positivt, nu har du fräscha prylar :wink:
+ den skillnaden som kan vara liv eller död. Ett par tusen för nya bromsar och ett fortsatt liv är värt mycket.
#1119343
Fick du en 2:a för dålig bromsverkan eller för dålig skiva?
Förmodar du fick 2:a för dålig verkan och besiktningsmannen tipsade om orsaken?? Vad jag vet går dom inte in på anledningen till felet (skiva, belägg, kärvande ok etc) i protokollet...
Tuta o kör. :wink:
#1119481
svedan skrev:Vad jag vet går dom inte in på anledningen till felet (skiva, belägg, kärvande ok etc) i protokollet...
Uhm, det beror nog på. Tar bromsarna ojämnt så står det ju att dom tar ojämnt och inget mer. Men man kan ju givetvis få påpekning om t ex rostiga skivor, och då står det ju "bromsskiva, sida/axel, rostskadad".
Får man då nedslag på ojämn verkan, men skivorna är helt felfria(synligt då), så får man ju heller ingen potentiell orsak nedskrivet på pappret. Likaså kan man få påpekning om rostiga skivor(på papper) även om bromsarna tar så jämnt dom bara kan göra.
Sen finns det ju ytterligare bromsrelaterade påpekningar(på papper), såsom pulserande pedal, anliggande, skadad bromslang, kort rörelsereserv på handbromsen osv osv..

Så beroende på hur man ser det så kan man ju få anledningarna till felen på protokollet, beroende på anmärkning. Som jag ser det är väl typ enbart bromsverkan som inte går in i detalj till felet, mer än vilken/vilka av dom 4 bromsarna som inte fungerar ok(vilket är tillräckligt, imo). Får man flera anmärkningar på bromsarna så är det ju bara att plussa ihop felen och lista ut vilket samband dom har med varandra att göra, och sen gå vidare därifrån med reparationen.
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]