Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1089403
Det är mycket möjligt att B20 till stor del har rätt. Det går mycket trender i bilvärlden som inte alltid är begripliga utifrån ett logiskt perspektiv. Det var ju få andra tillverkare som hakade på Volvo och Saab med varselljus när det begav sig och kanske blev man rädd för att inte uppfattas som modern med sin egna lösning. Folk ville kanske ha det som det var på Mercedes och BMW.

Personligen tycker jag ju att varselljusen på 2/740 ger fronten betydligt mer karaktär än att åka med sömnigt gulaktiga halogenljus tända dagtid. De breddar ju också fronten visuellt eftersom ljuspunkterna sitter allra längst ut.

Sedan hade väl Volvo också redan i början på 1990-talet börjat fundera på framtida modeller med mindre lyktor än vad 80-talarna hade och då var det ju svårt att få till tillräckligt stora varselljus. Att sätta 21W-lampor i den pyttelilla reflektorn för parkeringsljus ovanför blinkersen på 850 med nya fronten hade ju blivit för pluttigt för att ha som varselljus och samma problem hade det antagligen blivit på 960, S/V40 osv.

Volvo försökte ju sig på att återinföra orange sidomarkeringsljus igen på S/V40. Även S80 fick ju sådana på framskärmen. Minns att man faktiskt framhöll det som en särskild nyhet i reklamen när S/V40 presenterades 1996. Detta var väl mer av en gimmick men det gick ju snabbt över, redan på S60/V70 hade man ju valt andra lösningar för att få bilen att synas från sidan.
#1089463
Tilly skrev:Sedan hade väl Volvo också redan i början på 1990-talet börjat fundera på framtida modeller med mindre lyktor än vad 80-talarna hade och då var det ju svårt att få till tillräckligt stora varselljus. Att sätta 21W-lampor i den pyttelilla reflektorn för parkeringsljus ovanför blinkersen på 850 med nya fronten hade ju blivit för pluttigt för att ha som varselljus och samma problem hade det antagligen blivit på 960, S/V40 osv.
Det är möjligt att du har en poäng här. En formgivning som innebar att utrymmet för p-ljusarmaturen minskade gjorde det vid den tidpunkten onekligen svårare att behålla den varselljuslösning som då fanns.
#1089761
andersuw skrev:
Tilly skrev:Sedan hade väl Volvo också redan i början på 1990-talet börjat fundera på framtida modeller med mindre lyktor än vad 80-talarna hade och då var det ju svårt att få till tillräckligt stora varselljus. Att sätta 21W-lampor i den pyttelilla reflektorn för parkeringsljus ovanför blinkersen på 850 med nya fronten hade ju blivit för pluttigt för att ha som varselljus och samma problem hade det antagligen blivit på 960, S/V40 osv.
Det är möjligt att du har en poäng här. En formgivning som innebar att utrymmet för p-ljusarmaturen minskade gjorde det vid den tidpunkten onekligen svårare att behålla den varselljuslösning som då fanns.
En 21/5 W glödlampa tar ju inte så hiskeligt mycket mera plats än en 5 W . Tror fortfarande att det var trendkänsliga designers som ville europaanpassa looken....

Volvo/Saab har ju alltid varit ambivalenta om hur mycket man vågar sticka ut....
#1089790
robinb3rgsten skrev:Nä inte mkt mer plats men blir betydligt varmare så behöver vara viss storlek på lamphuset om lampan ska lysa konstant
Japp, men det är enkelt att husera den i samma lamphus som halv och helljus och de lyser ju inte samtidigt. så att bli av med 21 watt är inger problem för det blir betydligt mer värme när man går över till halvljus.
#1089947
Vilken årsmodell av 850 har reducerat på 0? Dom tre 850 jag haft har inte haft reducerat, utan full styrka, däremot har inte instrumentbelysningen lyst på läge 0. Mina 850 har varit en GLT-92 och två GLE-93. Eler sp har det varit omgjort på mina
#1089955
Amarace skrev:Vilken årsmodell av 850 har reducerat på 0? Dom tre 850 jag haft har inte haft reducerat, utan full styrka, däremot har inte instrumentbelysningen lyst på läge 0. Mina 850 har varit en GLT-92 och två GLE-93. Eler sp har det varit omgjort på mina
På min -96a är det reducerat ljus på nollan, har hittills varit övertygad om att det varit så även på den gamla bilen och på hustruns bil, båda -93or. Men eftersom du säger emot nu så blev jag osäker på om det verkligen är så på de äldre!?
Kanske även beror på vilket ljusvred man har, det finns ju ett par olika!?
Jag får kontrollera det på hustruns vid tillfälle!

Läste i instruktionsboken, där stod inget om reducerat ljus, men likväl har jag det på min... :???:
#1090018
Amarace skrev:Varselljus får inte vara i samma lykta som halvljus, utan måste vara separat.
Var hittar du det i ECE reglementet ? Nya S90/V90/XC90 har ju varselljuset i samma lamphus.

Bild

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]