- tis 28 jun 2016, 20:23
#1089403
Det är mycket möjligt att B20 till stor del har rätt. Det går mycket trender i bilvärlden som inte alltid är begripliga utifrån ett logiskt perspektiv. Det var ju få andra tillverkare som hakade på Volvo och Saab med varselljus när det begav sig och kanske blev man rädd för att inte uppfattas som modern med sin egna lösning. Folk ville kanske ha det som det var på Mercedes och BMW.
Personligen tycker jag ju att varselljusen på 2/740 ger fronten betydligt mer karaktär än att åka med sömnigt gulaktiga halogenljus tända dagtid. De breddar ju också fronten visuellt eftersom ljuspunkterna sitter allra längst ut.
Sedan hade väl Volvo också redan i början på 1990-talet börjat fundera på framtida modeller med mindre lyktor än vad 80-talarna hade och då var det ju svårt att få till tillräckligt stora varselljus. Att sätta 21W-lampor i den pyttelilla reflektorn för parkeringsljus ovanför blinkersen på 850 med nya fronten hade ju blivit för pluttigt för att ha som varselljus och samma problem hade det antagligen blivit på 960, S/V40 osv.
Volvo försökte ju sig på att återinföra orange sidomarkeringsljus igen på S/V40. Även S80 fick ju sådana på framskärmen. Minns att man faktiskt framhöll det som en särskild nyhet i reklamen när S/V40 presenterades 1996. Detta var väl mer av en gimmick men det gick ju snabbt över, redan på S60/V70 hade man ju valt andra lösningar för att få bilen att synas från sidan.
Personligen tycker jag ju att varselljusen på 2/740 ger fronten betydligt mer karaktär än att åka med sömnigt gulaktiga halogenljus tända dagtid. De breddar ju också fronten visuellt eftersom ljuspunkterna sitter allra längst ut.
Sedan hade väl Volvo också redan i början på 1990-talet börjat fundera på framtida modeller med mindre lyktor än vad 80-talarna hade och då var det ju svårt att få till tillräckligt stora varselljus. Att sätta 21W-lampor i den pyttelilla reflektorn för parkeringsljus ovanför blinkersen på 850 med nya fronten hade ju blivit för pluttigt för att ha som varselljus och samma problem hade det antagligen blivit på 960, S/V40 osv.
Volvo försökte ju sig på att återinföra orange sidomarkeringsljus igen på S/V40. Även S80 fick ju sådana på framskärmen. Minns att man faktiskt framhöll det som en särskild nyhet i reklamen när S/V40 presenterades 1996. Detta var väl mer av en gimmick men det gick ju snabbt över, redan på S60/V70 hade man ju valt andra lösningar för att få bilen att synas från sidan.