Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1088529
PV och Amazon hade också två lägen på belysningen. I avstängt läge var belysningen förstås avstängd och saker som backljus och bromsljus fungerade inte heller. I läge 1 lyste allt utom halvljuset men bromsljuset och backljuset fungerade. I läge 2 lyste allt inkl. halvljus. Var det bara ett p-ljus eller kan man kalla det varselljus? Får man böter om man kör med bara p-/varselljuset på t.ex en amazon? Tror jag gjort det någon enstaka gång utan att tänka mig för...
#1088532
andersuw skrev:Inga senare Volvobilar har haft varselljus före återinförandet med MY -14, då de kom i annat utförande, placerade på den plats som tidigare upptagits av dimljusen på befintliga modeller och med LED som ljuskälla.
Varselljusen kom faktiskt tillbaka lite tidigare än så

På S40/V50/C30/C70 kom varselljusen i stötfångaren på de dyrare utrustningsnivåerna MY12 (Vilket även var sista årsmodellen av S40/V50/C30, i synnerhet S40'or kan det inte ha varit många som fick varselljus...). Volvo V40 hade varselljus när den släpptes, från MY13. Skillnaden mot alla andra modeller är att den fanns både med LED, och med glödlampa (?). Även XC90 fick väl varselljus på slutet, dock är jag inte helt säker på när. Kan det ha varit MY13? Slutligen infördes det på V70/S80/XC70 MY14.
#1088636
andersuw skrev: När det gäller förklaringarna till att varselljuset togs bort föreslår VolvoB20, möjligen halvt på skämt, att förklaringen var att halogenlamporna blivit så billiga att man lika gärna kunde köra på halvljus. Tilly föreslår istället att folk blev trötta på att vrida ljusomkopplaren fram och tillbaka mellan läge 0 och läge strålkastare på beroende på hur ljust/mörkt det var och föredrog en lösning där ljusomkopplaren kunde stå i samma läge hela tiden.
Det var ett skämt... men mera seriöst har jag för mig att Volvo pratade om att man skulle växa i europa och då kunde man inte ha en "svensk" lösning med DRL/Varselljus för det hade ingen annan i europa. Så de försvann som en del i europaanpassningen, och så kopplade man på halvljset automatikt på de svensksålda bilarna.
#1088709
Schmoyoho skrev:PV och Amazon hade också två lägen på belysningen. I avstängt läge var belysningen förstås avstängd och saker som backljus och bromsljus fungerade inte heller. I läge 1 lyste allt utom halvljuset men bromsljuset och backljuset fungerade. I läge 2 lyste allt inkl. halvljus. Var det bara ett p-ljus eller kan man kalla det varselljus? Får man böter om man kör med bara p-/varselljuset på t.ex en amazon? Tror jag gjort det någon enstaka gång utan att tänka mig för...
Hmm. Att bromsljuset inte skulle fungera på PV och Amazon med mindre än att ljusomkopplaren flyttas från läge 0 har jag rätt svårt att tro. Bromsljuset har ju inget med behovet av någon allmän belysning i syfte att se/synas att göra utan är i likhet med blinkers en signalfunktion för att indikera vad föraren gör eller har för avsikt att göra. Och båda behövs uppenbarligen även i fullt dagsljus. Automatiskt backljus, d.v.s. backljus som tändes så snart man lade in backen blev standard på Amazon först 1963 (enligt uppgift här) men jag har även i det fallet svårt att tro att dess användning krävde att ljusomkopplaren flyttades från läge 0. Backljuset ger visserligen hjälp att se bakåt bara i mörker men har ju i likhet med blinkers och bromsljus en signalfunktion därutöver, det vill säga upplyser andra om att föraren backar eller står i begrepp att backa.

Som robinb3rgsten redan påpekat hade varken PV och Amazon några varselljus från fabrik. Alltså är det inte tillåtet att köra dem med annat än halvljus på (om inte varselljus eftermonterats).
#1088710
Mikeys skrev:Varselljusen kom faktiskt tillbaka lite tidigare än så

På S40/V50/C30/C70 kom varselljusen i stötfångaren på de dyrare utrustningsnivåerna MY12 (Vilket även var sista årsmodellen av S40/V50/C30, i synnerhet S40'or kan det inte ha varit många som fick varselljus...). Volvo V40 hade varselljus när den släpptes, från MY13. Skillnaden mot alla andra modeller är att den fanns både med LED, och med glödlampa (?). Även XC90 fick väl varselljus på slutet, dock är jag inte helt säker på när. Kan det ha varit MY13? Slutligen infördes det på V70/S80/XC70 MY14.
Tack för den utförliga korrigeringen. Då har vi full koll även på hur reintroduktionen av varselljuset på Volvobilar ser ut. :D
#1088711
robinb3rgsten skrev:240 har halvljus automatik från års modell 90
OK. Tack för den korrigeringen. Om 240 verkligen hade varselljus ända till slutet av produktionen var en av de punkter jag var osäker på. Men det försvann alltså med årsmodell 1990, precis som på 740.
#1088715
VolvoB20 skrev:Det var ett skämt... men mera seriöst har jag för mig att Volvo pratade om att man skulle växa i europa och då kunde man inte ha en "svensk" lösning med DRL/Varselljus för det hade ingen annan i europa. Så de försvann som en del i europaanpassningen, och så kopplade man på halvljset automatikt på de svensksålda bilarna.
Ja fast man hade ju lika enkelt kunnat lösa detta genom att bara ha en annan ljusomkopplarfunktion med avslaget istället för påslaget varselljus i läge 0 på bilar avsedda för marknader där varselljus var ett okänt begrepp. Så varför Volvo tog bort varselljuset är fortfarande lite gåtfullt i mina ögon.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]