Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#55953
Ingen Volvo-mek har kunnat diagnostiserat felet på min knäppa ECC-anläggning ! Fungerar perfekt vid resor under 1 tim, men vid långresor "tröttnar" fläkten, det känns som ventilerna blir strypta.
Jag tror att fläktmotorn går för fullt, men ingen blåst kommer in i kupén.
Enda sättet att "nollställa" automatiken är att stänga av AC´n, vänta 2 minuter så börjar det blåsa, o sen sätta på AC´n igen. Då funkar det en stund igen. Konstigt va !?
Finns det nån sensor i kupén som börjar bli dammig, eller tvingas jag lägga in en paus varje timme i fortsättningen ?
av Frigge
#55970
När fenomenet kommer fram kollar du i motorrummet på ac rören som går in i kupèn. Kan vara så att kompressorn går för mycket vilket resulterar i att hela paketet i bilen fryser ihop. Det kan oxå vara någon tempgivare som ger fel värden till styrenheten.


/Fredrik
Användarvisningsbild
av Rogge-Johansson
#56036
Det där är med stor sannolikhet din evaporator tempgivare som är felaktig.

Be din volvoverkstad att gå in med VIDA= volvos diagnostikverktyg och läs av tempen från evaporatortempgivaren (långt ord :D ) i CCM modulen.

Den ligger säkerligen runt 40-50 grader+ då tror styrenheten att det är så varmt i fläkthuset, kompressorn går då på 100% och det fryser till is på evaporatorn och ingen luft kan då blåsas in i bilen :wink:
av apan_jocko
#56069
Hmm,intressant -jag har samma fenomen men har igentligen avskrivit det med samma förklaring som ovan, fast med slutsatsen att den frös ihop för att den gått för länge .Inbillar mig att det bara hänt varma dagar, men
å andra sidan är det ju då jag vill att den skall fungera.

Vad kostar det att byta den ?

Kan man göra det själv (dvs m.h.a Haynes och garage) ?

/ aj
Användarvisningsbild
av Rogge-Johansson
#56078
ja, det är ett relativt vanligt problem, den är enkel att byta, den sitter på vänster sida under instrumentbrädan, ta bort ljudvallen där vid pedalerna så sitter den med en bajonettfattning upp till höger. (ca 8-10cm lång är den)

Den kostar under 200 kr inkl moms om jag minns rätt :)
av Bengt A
#56087
Det låter som en trolig orsak. Dessutom inte så kostsam, väl värt att prova. Återkommer såsmåningom när föreslagen åtgärd är provad.
(Vilka proffs det finns här på forumet !)
av apan_jocko
#56108
Otroligt bra , kan inte prisa forumet nog. Ska prova och byta sen köra "långt" för å se om det hjälper.

/ aj
av Bengt A
#57251
Nu är tempgivaren utbytt och problemet är borta !
Fantastiskt ! 186 kr och 3 minuters jobb.
Tack Rogge mfl.
av Motörhead
#109767
en fråga i dena gamla tråd:
behöver man tömma systemet för att kunna byta givaren? Det verkar så om man läser i Haynes.
av Frigge
#109768
Motörhead skrev:en fråga i dena gamla tråd:
behöver man tömma systemet för att kunna byta givaren? Det verkar så om man läser i Haynes.

Inte för att byta tempgivare, den sitter i huset o mäter lufttemperaturen vid evapuratorn.

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]

Hjul låsmuttrar Amazon

Har ett värre problem med min gammelbil en p[…]

Löjliga priser XC70

Då har vi ytterligare ett exemplar för[…]