Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#778669
Hej!

Jag har hittills varit mycket nöjd med min V70 Classic diesel som jag köpte för 3 månader sedan. Ända till igår när jag fick motorstopp mitt på vägen och såg att det sprutade ut diesel under bilen vid startförsök.

Efter lite felsökning visade det sig att klantskallarna som har servat och bytt bränslefilter senast har skruvat dit koppen för bränslefiltret snett i gängan och nu har det börjat läcka. Det är dessutom kraftigt gängpaj så det fick bli en helt ny hållare för 1500 kr. Surt.

Men jag kommer inte åt skruvarna för att byta den. Någon som har gjort reparationen och har tips? Hittade lite tips på det Engelska systerforumet men vill har mer kött på benen innan jag börjar i eftermiddag.

Alla tips är välkomna.
#778889
Tack Larzan för lite information. Bytet gick hur bra som helst. Lite bökigt att komma åt torx-skruvarna på ovankanten bara men inga störra problem med rätt verktyg.

En rolig detalj är att jag besiktigade din husvagn för jag tror det var två somrar sedan på DEKRA, hisningen Göteborg. Hoppas bilen och husvagnen fungerar bra för dig.
#779006
Haha... Världen är bra liten. Kul att man kunde vara till hjälp tillbaka.
Tack, du räddade semestern då (eller rättare sagt DEKRA).
Kul att vara bland de första på den stationen med husvagnen.

Har lovordat stationen överallt. (blir det gratis besiktning med godkännande nästa gång? ;) )
#923270
Hej på er!

Verkar som att jag råkat ut för exakt samma sak. Dessvärre har till och med plasten gått av i min filterhållare. Vart fick du tag på en filterhållare Jrennemo? Jag hittar bara bränslefilter på olika bildels affärer... Samt går det att få en lite mer utförlig beskrivning hur du fick loss hela hållaren? Tack på förhand! Mvh // Robin Ählman (XC70/D5 - 07)
#1536089
Har du några tips för att ta sig för bi det bökiga
Vad är rätt verktyg ?
Sonens Atraktor står för ankar med trasig hållare jag och sonen tänkte försöka byta själv

jrennemo skrev: tor 15 aug 2013, 08:09 Tack Larzan för lite information. Bytet gick hur bra som helst. Lite bökigt att komma åt torx-skruvarna på ovankanten bara men inga störra problem med rätt verktyg.

En rolig detalj är att jag besiktigade din husvagn för jag tror det var två somrar sedan på DEKRA, hisningen Göteborg. Hoppas bilen och husvagnen fungerar bra för dig.
#1566294
Jag lånar tråden och hoppas någon sitter på bra kunskap om hur man byter filterhållaren, gärna lite bilder eller video, alt tips på vad man ska söka på för att hitta infon.
Jag ska ge mig på att byta på en v70-07 D5 med knappa 49” mil på mätaren…
#1575519
Hej
NiklasFNorm skrev:Jag lånar tråden och hoppas någon sitter på bra kunskap om hur man byter filterhållaren, gärna lite bilder eller video, alt tips på vad man ska söka på för att hitta infon.
Jag ska ge mig på att byta på en v70-07 D5 med knappa 49” mil på mätaren…
Hej, fick du iordning på bilen? Isåfall får du gärna dela med dig lite kunskap då jag sitter i samma sits just nu.
Mvh

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]