Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SillyBear
#740869
Tjena


Bytte länkarm i veckan och lyckades naturligtvis dra isär drivaxeln på kuppen.

Problemet (som jag såg många andra också hade) är att inre knuten är helt stel när jag fått ihop allt igen


Har hittat många som har samma problem men ingen bra beskrivning på vad som är fel och hur man ska sätta ihop den, kan vara så att jag är dålig på söka


Hursomhelst uppskattar all hjälp ni kan komma med
av nissesvolvo
#740881
Vet inte exakt hur det är på en 01:a men jag antar att det är samma som på min 99:a. Har också lyckats med konststycket att dra isär drivknuten.
Det är kulor i leden som är platsanpassade, dvs resp kula passar bara på ett ställe. Eller, passar gör dom men då funkar inte drivknuten som den skall. Det går inte se med blotta ögar vilken kula som skall sitta var utan det är bara att prova sig fram. Lättas är att dra ur den ur växellådan och sätta upp den i ett skruvstäd.
av Andreas123
#740889
Kulorna är nog lika alla men.den passar bara ihop och ledar på ett sätt,de är bara att vrida och prova igen tills den ledar man känner när de är rätt.och sen märker du med en rits eller nå annat lämpligt.
///andreas
av SillyBear
#741003
Jag får in kulorna och allt verkar sitta som det ska men leden rör sig inte


Läste nånstans att man ska vrida den inre ringen

Bild


Men fattar inte hur det ska gå till hålen ligger ju mitt där kulorna är och då går det ju inte att vrida


Inget speciellt man ska tänka på, får som sagt in ihop den hyffsat lätt men helt pall
av Henke3
#741293
om knuten är stel efter ihopmontering skall navet i knuten vridas ett steg mot ytterringen.
Obs inte kulhållaren som pilen på bilden i tråden visar utan den delen som sitter på splinesen på axeln.
av Påskmust
#741395
Hej!
Satt själv för ett tag sedan och försökte få ihop de där förbannade kulorna efter damaskbyte.
Hemligheten, spåren i den inre och den yttre delen skall korsa varandra. Dvs kulan i var spår skall hamna i "skärningspunkten" när man väl fått ihop det.
Det känns lite avigt, för man vill ju att spåren skall ligga parallellt. Det går att pilla ihop det på det viset, men som du redan erfarit, så blir leden helt stel.
Tips!
Håll inner delen en liten bit in i ytterdelen och pilla i kulorna en och en. När alla kulor är på plats är det bara skjuta i hop delarna.
En kladdig och tålamods prövande övning, men det känns ju så bra när den väl sitter.
Lycka till!
Användarvisningsbild
av Jackson75
#741437
En fråga från en som aldrig vågat sig på att pilla med drivaxlar (ännu):
Det finns alltså inget som håller drivknuten ihop? Om man t.ex byter något i framvagnen t.ex länkarm el spindelled, så finns risken att drivknutarna hoppar isär? :shock:
av SillyBear
#741541
Sådär, efter en otrolig massa svordommar så sitter drivaxeln som den ska
Tack för hjälpen!

Jackson: Japp har själv bevisat det.
Läste såklart efteråt att det smartaste var att ta lös drivaxeln först (sitter bara i 1 skruv)

Motorlampan tändes för några dagar[…]

Bältesvarnare

Är väl bara att jorda kabeln som g&ari[…]

Startproblem varm motor S70

Jag är ingen expert alls men jag har för[…]

Försvinner "partikelfilter felaktig sig[…]