Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#726907
Hej!

Jag har en Volvo XC90 T6, 2003, nu när det är kallt ute har jag märkt ett klonkande ljud under bilen när jag kör. När det är plus grader ute låter det knappt något men med minusgrader klonkar det. Plus att om bilen står parkerad i uppförsbacke och jag lägger i backen klonkar det till ordentligt, ungefär som när en smed slår sin hammare mot sitt städ.

Jag har lyft upp bilen och ruckat på den bakre delen av kardan fram och tillbaka och får samma metalliska ljud. Ungefär som om en plåt ligger och tar i på kardan. Min fråga är kan det ligga en plåt fel som tar i kardan eller kan det vara så att något ligger löst i kardan. En tanke som slagit mig är att om den bakre delen släppt i någon svetsning så att kardan ligger och åker fram och tillbaka (glappar) på/över splines som gör att den låter? Eller kan stödlagret som sitter mitt på kardan glappa och framkalla detta metalliska ljud?

Någon som haft samma fel?
#726961
Haft samma fenomen. Trodde länge att det var värmeskölden, men det visade sig vara ev glappande cv-knut på kardanen. Då måste HELA kardanen bytas, kostar ca 12 000 SEK.
Jag vill inte måla :twisted: på väggen, men dina symtom liknar väldigt mycket de jag hade före kardanbytet. Lycka till!!!!
#726968
Tack Tone! Misstänkte att det kunde vara något åt det hållet, läste också att det kan vara att avgasröret böjer sig uppåt när det kyls av (vanligt vid regn och snö/snömodd). Och att det är ett känt problem hos volvo och att dom har ett "kit" dom kallar 130479-FS-Volvo-Anti-Rain-Squeal-bracket som ökar avståndet mellan avgasrör och kardan... Hmmm... Får testa det billiga alternativet annars... ny kardan...
#728489
"Volvo-Anti-Rain-Squeal" brukes om du har et skrikande ljut, metalliskt ljut som skriker (inte klonk ljut).

mina klonk på XC90eren(vit växling mellan D och R) är forsvunnit med nya motoruphäng, menar moment-stag på lådan är viktig om du har klonk (jag byttade alla uphäng på en gang).
http://www.s80.dk/DIY/engineMount_xc90/index.html
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]