Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus308
#719433
Du ska inte ha motorolja i din växellåda!

Det är väldigt viktigt att du använder rätt växellådsolja, Häller du i en GL5 så kan du vinka adjö till dina synkringar och häller du i en vanlig 75w90 så kommer du få ett h-vete att växla när det är minusgrader och lådan är kall.

Pluggen för påfyllnad sitter i vänster hjulhus, Bilen måste stå helt plant när du fyller på oljan annars får du fel nivå
Användarvisningsbild
av Perc
#719495
Och förutom att man inte ska ha motorolja i sin växellåda så finns det heller inget som heter "vanlig motorolja". Det finns väldigt många olika sorter.
Användarvisningsbild
av Perc
#719514
Och sen så vill jag tillägga att det är nåt fel om du måste "fylla på" växellådsolja. Det är inget som förbukas utan ofta går bilarna hela sin livslängd med samma olja.

Du skriver förresten inte om den är manuell eller automat.
av Rockyv70
#719538
Tack för svar. Det är en manuell låda. Jag har haft ur drivaxeln, därav har det runnit ut lite. Ska åka till upplands motor och köpa växellådsolja. Jag är lite osäker på var man fyller på, men det kanske ger sig när man tittar där? Vänster sida?
Användarvisningsbild
av johnnype
#719540
Är det inte nån idé att byta oljan i en manuell, typ spola så som man gör på automaterna? Har själv en långmilad 01'a där jag aldrig kolla nivån på växellådan.
Användarvisningsbild
av Magnus308
#719557
Rockyv70 skrev:Tack för svar. Det är en manuell låda. Jag har haft ur drivaxeln, därav har det runnit ut lite. Ska åka till upplands motor och köpa växellådsolja. Jag är lite osäker på var man fyller på, men det kanske ger sig när man tittar där? Vänster sida?

Här kan du se en bild på pluggen, Det är den stora som sitter direkt till höger om drivaxelhålet.
Du kommer åt denna genom förarsidans hjulhus.
Det tål att upprepas, Se till att bilen står helt plant annars kommer du att få fel nivå.
Lådan rymmer totalt 2,1 Liter

Känns din låda trögväxlad så byt oljan, Det blev en jäkla skillnad när jag bytte på min.

Bilden är en 850 men det ser likadant ut på V70

Bild
Användarvisningsbild
av Magnus308
#719637
Rockyv70 skrev:När jag öppnar den påfyllnadspluggen strömmar olja ut.....!??? Alltså den övre...

Har det varit för mycket olja i den förrut då?? Hjälp?
Har du bilen ståendes helt plant när du öppnar pluggen?
Det får absolut inte vara någon som helst lutning på bilen varken i sidled eller framåt/bakåt.
Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]