Sida 2 av 3

Re: Oljebyte XC90 Diesel (D5), tips?!

Postat: tor 20 dec 2012, 23:30
av Malmstroem
mhunter skrev:Köpte Castrol EDGE 0W-30, men såg när jag kom hem att jag fått 5w40 istället av expediten, hon tog fel dunkar :-(.... spelar viskoskillnaden nån större roll? Bilen har fått 0w30 vid tidigare oljeservicar. Nån nämnde nåt om A4, A5, ser ut som 0w är A4 och A5 är 5w och uppåt... vad det nu betyder?
A4/B4 och A5/B5 är kvalitetsklassning. 0W30 är viskositeten. 5W40 är en något tjockare olja och bilen kommer garanterat att starta med den oljan i. Motorn är dock specad för 0W30 A5/B5. Det finns definitivt 0W30 i A5/B5 http://castroledge.se/oljeprodukter/0w-30-a5/b5

Jag hade åkt tillbaka och bytt till rätt olja.

Re: Oljebyte XC90 Diesel (D5), tips?!

Postat: fre 21 dec 2012, 00:25
av gooose
Inte för att jag vill vara någon jävla besserwisser men
Att byta olja är ingen raketforskning men efter alla inlägg här börjar man undra...

För bästa effekt varmkör motorn Varm olja rinner lättare
Börja med att lossa oljefiltret inte ta bort bara lossa locket
Ta sedan bort oljepluggen och låt oljan rinna ur i minst 5 min
åter montera pluggen
byt olje filter inkl tätnings ring
åter fyll med ny olja på din modell 6,5 liter
givetvis så behöver du inte fylla i allt på en gång utan fyll ca 6.2 liter starta och kolla nivån och efter fyll om det behövs

av erfarenhet så stämmer det till 95% om man bara låter det rinna tillräckligt länge och man har lyft upp bilen rakt

Att all olja inte kommer ur stämmer men det är marginellt spec om man inte varmkör eller låter det rinna för kort tid då får man detta problem

På bilar med partikelfilter har Volvo reducerat oljenivån på tex V70N 2006-2008 så skall 3 st X vara synliga på olje stickan och olje mängden är minskad med 0,5 liter från 6,2 till 5,7 liter

Detta pga ändrad programvara i ECM/ motorstyrenheten
Bilar som körts mycket i stadstrafik där ECM har försökt regenerera för många gånger så att oljenivån ökar
Oljan späds ut av den ökade diesel insprutningen för att få regenereringen att fortlöpa
När dessa bilar tas ut på motorvägs körning med hög fart och högt varvtal under en längre stund så har bilar börjat gå på motoroljan och föraren har plötsligt blivit en passagerare Tex autoban körning
För att undvika detta ändrades ECM programvaran samtidigt som nivån sänktes för att säkerställa att detta inte kan inträffa

oavsett vad allt tror sig veta så vet jag att så här är det.
Texten kommer ursprungligen från Volvos information till verkstäderna (dock något påverkan av att mitt minne inte kommer ihåg ordagrant vad som skrevs)


övriga spekulationer i om oljenivån inte räcker eller om man behöver byta oftare har jag inga åsikter om
Men jag tror att man som tillverkare har kollat dessa effekter innan man gör en sådan åtg

Sedan till er som är osäkra på hur man gör... ge inga råd till folk om du inte är säker på vad du skriver
Kan bli väldigt fel och dyrt för den som söker hjälp
Tänker närmast på detta inlägg nedan

Inlägg av baztubox ons 19 dec 21:40:45
nej det är inte oljefiltret där under det svarta locket.

Oljefiltret sitter under motorn i en fördjupning vid sidan om oljetråget. ser ut som den du har på bilden där.



//Gooose

Re: Oljebyte XC90 Diesel (D5), tips?!

Postat: fre 21 dec 2012, 01:19
av 2444ever
Tack för info @gooose.
En liten fråga av ren nyfikenhet. Jag bytte olja själv någon månad sen, första gången i modern tid (och bilen på pallbockar), så följde Haynes till punkt och pricka. Var typ som din beskrivning. Även Haynes hade "återmontera pluggen" INNAN "byt oljefilter inkl tätnings ring". Spontant hade jag tänkt sätta tillbaka oljepluggen efter bytet av filtret, typ att lite mer olja kunde rinna ut då (har bastumodellen, filtret bredvid tråget). Följde Haynes ändå, men tänkte att det mer råkade stå i den ordningen. Eftersom även du har den ordningen så undrar jag varför, tror ju inte det spelar så stor roll, eller? Blir mest lite nyfiken.

Re: Oljebyte XC90 Diesel (D5), tips?!

Postat: fre 21 dec 2012, 22:28
av gooose
Det jag skrev var om man är under bilen och sedan skall kravla upp/hissa ner bilen för olje filtret sedan under igen för att dra pluggen blir lite extra jobb så att säga

När det är som i ditt fall både plugg och filter under bilen så spelar det ingen roll gör det som faller dig in så länge det fått stått öppet länge nog så allt är ute

//Goose

Re: Oljebyte XC90 Diesel (D5), tips?!

Postat: lör 22 dec 2012, 10:56
av Raymond
Lossa filtret før du tappar oljan, det ligger kvar rätt mycket olja i filterhuset som inte rinner ur innan du lossar filterlocket. Varierar lite från bil til bil, men ni kan ju tömma motorn for olja, och sen lossa filtret med tappepluggen fortfarande ute. Kommer överraskande mycket olja (3-4-5 dl?).

Re: Oljebyte XC90 Diesel (D5), tips?!

Postat: lör 22 dec 2012, 13:51
av KnotVillage
Kul tråd för oljebyte... Kör inte olja på volvo då den kostar typ 1800 för 8 liter. Jag gav strax under 1200 för 12 liter.

http://www.blocket.se/stockholm/Castrol ... ?ca=10&w=3

Re: Oljebyte XC90 Diesel (D5), tips?!

Postat: mån 26 jan 2015, 11:30
av Radero1
KnotVillage skrev:Kul tråd för oljebyte... Kör inte olja på volvo då den kostar typ 1800 för 8 liter. Jag gav strax under 1200 för 12 liter.

http://www.blocket.se/stockholm/Castrol ... ?ca=10&w=3
Köper heller Agrol EXCELLENT på Lantmännen Maskin mycket billigare och uppfyller Volvos krav på olja.

Agrol EXCELLENT 0w-30 10Liter Kostar: 849kr 84,9kr/L artnr:712617
Agrol EXCELLENT 0w-30 4Liter Kostar: 339kr 84,75kr/L artnr:712604

Volvo olja som du säger ska kosta 1800:- för 8liter = 225kr/L
Och Castrol på blocket 1200:- för 12 liter =100kr/L

Beskrivning
Agrol Excellent år en helsyntetisk motorolja speciellt anpassad för moderna motorer i personbilar.

Egenskaper
Agrol Excellent har mycket goda lägtemperaturegenskaper och ger lågre brånsleförbrukning ån konventionella motoroljor. Oljan har läng livslångd och år dårmed låmpad för fölångda bytesintervaller.

Rekommendationer
Agrol Excellent rekommenderas till moderna personbilar, bäde bensin och diesel, dår en olja enligt ACEA A5/B5 föreskrivs, dåribland Volvo personbilar.

Jag byter på 1500mil istället för 3000mil. 3000mil är alldeles för långt att köra på ett oljebyte. Taxibilar byter olja och filter på 2000mil för att garantin ska gälla.
:)

Re: Oljebyte XC90 Diesel (D5), tips?!

Postat: mån 26 jan 2015, 17:30
av milktrucker
Agrol är det många som klagar på ang. bristande kvalitet, sök här och googla

Re: Oljebyte XC90 Diesel (D5), tips?!

Postat: mån 26 jan 2015, 18:08
av snoddasD5
Filtret ska alltid lossas först för där sitter det en backventil så när den lossas rinner det olja ner i tråget.

Re: Oljebyte XC90 Diesel (D5), tips?!

Postat: tis 27 jan 2015, 15:48
av Radero1
milktrucker skrev:Agrol är det många som klagar på ang. bristande kvalitet, sök här och googla
Jag själv har kört på agrol i både bilar och mina traktorer. Känner även många Entreprenörer som kör på Agrol i sina bilar och maskin. Ingen som har haft problem utan snarare tvärt om. Bättre bränsleförbrukning, tystare motor och dem som plockat isär motorn säger att Agrol håller motorn väldigt ren från sot osv. :D