Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mhunter
#709815
Jag ska göra oljebyte på min D5'a, och då det är första gången på en diesel så undrar jag om det är nåt särskillt att tänka på?
Har förstått att det är filterinstats istället för "helt burkfilter". Är det den svarta plastburken intill oljestickan som filtret sitter i? (Bilden)
Bild
Är det korrekt att bara, tömma oljan via trågpluggen, skruva ur och byta filterinsatsen, i med pluggen och fylla upp ca 6,5L ny olja via fyllhålet i toppen? Ska man förfylla i filtret på dessa?
Inget annat dieselspecifikt, eller med denna filtertyp?

Thanks in advance! :)
av baztubox
#709845
nej det är inte oljefiltret där under det svarta locket.

Oljefiltret sitter under motorn i en fördjupning vid sidan om oljetråget. ser ut som den du har på bilden där.
#709857
baztubox skrev:nej det är inte oljefiltret där under det svarta locket.

Oljefiltret sitter under motorn i en fördjupning vid sidan om oljetråget. ser ut som den du har på bilden där.
Det är oljefiltret och det sitter INTE under bilen på våra D5:or. Du behöver en stor hylsa 36mm tror jag det är. Köpte på Biltema ett spärrskaft och en förlängare samt en hylsa. Jag brukar se till att bilen är varmkörd för då får du ur mer olja och det går lite snabbare efter som oljan är mindre trögflytande vid högre temp. Glöm inte ny pluggpackning. Jag brukar köpa ett märkesfilter antingen på mekonomen eller Volvo. Jag brukar hälla i 6l ca starta motorn och köra någon mil och sedan efterfylla om det behövs. Du får inte ut all olja så mitt råd är att INTE direkt fylla med 6,5l.
#709860
Gud vad folk ger sig på saker dom inte kan.
Självklart är detta ditt oljefilter, skruva bara loss locket, lite beroende på vem som gjorde det sist kan det sitta en del, plocka ur insatsen och i med den nya, glöm inte att byta packningen i locket, den följer med nya filtret.
Filterbehållaren kan inte, och skall inte förfyllas.
Sedan är det bara att fylla olja, lite beroende på årsmodell på bilen, så om du har partikelfilter, glöm inte att oljan måste vara B5 klassad, om du inte har partikelfilter går det utmärkt med en B4.
Användarvisningsbild
av mhunter
#709877
Tack för era svar!

Ok, detta är "lilla" (163hk)dieseln utan partikelfilter. Jag tänkte köra med Castrol EDGE 0W-40 ?!
Ser att locket ska dras med drygt 25NM... det brukar ju gå att höfta, har dock tillgång till mom.nyckel.

Kollade nivån nu med gamla oljan, tre X under max (dvs ca 75% mellan max-min) läste nånstans att dieslarna inte ska fyllas upp till maxstrecket, nån som kan bekräfta detta?
Användarvisningsbild
av hollan
#709920
dieslar med partikelfilter skall INTE fyllas till max utan 2/3 har du den äldre D5 utan PF så fyll upp till max
Användarvisningsbild
av hollan
#710165
därför oljan späds ut med diesel och det finns risk för att den själv tänder
därför har olje nivån sänkts vid service på dessa motorer gäller alla d5244 06-09 detta får man ju hoppas mekonomen ock alla andra så kallade specialister på just din bil är informerade om :wink:
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!